لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

تولید نفت اوپک، افزایش نخواهد یافت


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، بزرگترين کارتل نفتی جهان است و از سوی کشورهای توسعه يافته تحت فشار قرار گرفته تا با افزايش توليد، زمينه کاهش قيمت نفت را فراهم کند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، بزرگترين کارتل نفتی جهان است و از سوی کشورهای توسعه يافته تحت فشار قرار گرفته تا با افزايش توليد، زمينه کاهش قيمت نفت را فراهم کند.

وزيران نفت کشورهای عضو سازمان اوپک، روز جمعه در نشستی که در شهر وين، مقر اين سازمان، برپا شد تصميم گرفتند که ميزان توليد اوپک را افزايش ندهند.


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، بزرگ ترين کارتل نفتی جهان است و از سوی کشورهای توسعه يافته تحت فشار قرار گرفته تا با افزايش توليد، زمينه کاهش قيمت نفت را فراهم کند.


نفت در حال حاضر با قيمت بشکه ای حدود ۹۰ دلار معامله می شود و کشورهای توسعه يافته که از مشتريان اصلی بازار نفت هستند، می گويند که اين قيمت بر ميزان رشد اقتصادی آنها تاثير منفی خواهد گذاشت.


با اين حال وزيران نفت اوپک، نه تنها با افزايش توليد محالفت کرده اند، بلکه مقرر شد تا در روز پنجم ماه مارس بار ديگر نشستی برگزار کنند تا در صورت کاهش احتمالی قيمت نفت، با کاهش توليد بار ديگر قيمت نفت را در سطح فعلی نگاه دارند.


علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی که رسانه های بين المللی او را با نفوذترين وزير نفت در اوپک معرفی می کنند، به روزنامه الحيات گفته است که از نظر اوپک، در حال حاضر ميان عرضه و تقاضا در بازار نفت، تعادل وجود دارد.


آقای النعيمی گفت: «بازار نفت در جريان است و توليد و تقاضا برابرند و ذخيره های جهانی در وضعيت مطلوبی هستند.»


علی النعيمی، وزير نفت عربستان سعودی که رسانه های بين المللی او را با نفوذ ترين وزير نفت در اوپک معرفی می کنند، به روزنامه الحيات گفته است که از نظر اوپک، در حال حاضر ميان عرضه و تقاضا در بازار نفت، تعادل وجود دارد.

سيمون واردل، از تحليلگران موسسه بزرگ «گلوبال اينسايت»، به خبرگزاری رويترز گفت که تصميم روز جمعه اوپک «قابل پيش بينی» بوده است.


وی در باره احتمال کاهش توليد نفت گفت: «فکر می کنم طبيعتا بايد کاهش دهند، اما با توجه به نشست ماه آينده [ميلادی]، آنها عموما ال ْت زمان صبر می کنند تا تصميم در باره کاهشی را که فکر می کنند مورد نياز است، بگيرند. آنها می خواهند که ميان نگرانی های مشتريان در ارتباط با اقتصاد جهانی و ميل خودشان در حمايت از قيمت نفت، تعادلی ايجاد کنند و ادامه يافتن انباشت درآمدهای حکومت هايشان را تضمين کنند.»


ايران و نزوئلا دو کشوری هستند که می گويند، اوپک بايد در نشست ماه مارس، تصميم بگيرد تا توليد نفت را کاهش دهد.


همزمان عربستان سعودی، احتمالا از کاهش قيمت نفت نيز حمايت کند چرا که برخی مقام های سعودی نگرانند تا رکود اقتصادی ناشی از گرانی نفت در غرب، تقاضای آنها را در بازار نفت کاهش دهد.


عربستان بيش از ساير اعضای اوپک از سوی متحد بزرگ خود، ايالات متحده آمريکا تحت فشار قرار گرفت تا برای کاهش قيمت نفت اقدامی صورت دهد.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا که برای نخستين بار در دوران رياست جمهوری خود، اخيرا به رياض سفر کرده بود، چندين بار گفت که موضوع قيمت نفت و تاثير منفی آن بر اقتصاد آمريکا را با شاه عربستان در ميان می گذارد.


عربستان در حال حاضر روزانه نه ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه به بازار نفت توليد می کند و عملا سهميه ای که در اوپک برای اين کشور در نظر گرفته شده را ناديده می گيرد. بر اساس سهميه اوپک، عربستان بايد هشت ميليون و ۹۴۰ هزار بشکه در روز به بازار بفرستد.


در اين ميان چندين بار پاره ای از مقام های کشورهای عضو اوپک گفته اند که اين سازمان در برابر افزايش قيمت نفت در شش سال گذشته، نقشی نداشته و بيشتر تحولاتی چون حمله نظامی آمريکا به عراق يا برنامه هسته ای ايران، به افزايش قيمت نفت کمک کرده اند.


XS
SM
MD
LG