لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

مذاکره افغانستان و پاکستان برای بهبود روابط


حامد کرزای، (راست) در کنفرانس مشترک خبری از تيرگی روابط دو کشور همسايه ابراز تاسف کرد و گفت که او نگران وضعيت جاری در کشورش است.
حامد کرزای، (راست) در کنفرانس مشترک خبری از تيرگی روابط دو کشور همسايه ابراز تاسف کرد و گفت که او نگران وضعيت جاری در کشورش است.
نخست وزير پاکستان و رييس جمهور افغانستان صبح روز پنج شنبه در کابل درباره بهبود روابط کابل و اسلام آباد مذاکره کردند.

این دو پس از انجام مذاکرات، در یک کنفرانس مشترک خبری، بر تشکیل شورای امنيت منطقه برای بازگشت امنيت به افغانستان تاکيد کردند.

حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان، در کنفرانس مشترک خبری از تيرگی روابط دو کشور همسايه ابراز تاسف کرد و گفت که او نگران وضعيت جاری در کشورش است. آقای کرزای ناآرامی ها در افغانستان متاثر از سياست های پاکستان دانست.

وی گفت: «متاسفانه در روابط افغانستان و پاکستان فاصله ايجاد شده و به جای نزديکی، اين دو کشور از همديگر دور می شوند. جای تاسف است که در روابط دو کشور همسايه که خيلی نزديک اند، بی اعتمادی به وجود آمده است. ما روی عوامل تيرگی روابط صحبت کرديم و راه های حل آن را جستجو کردیم. افغانستان خواهان روابط نيک با پاکستان است.»

رييس جمهور افغانستان تصريح کرد که شوکت عزير برای او درباره همکاری پاکستان در زمينه های مختلف اطمینان داده و گفته است که به خاطر برگزاری شورای امنيت منطقه ای، کميسيونی را راه اندازی خواهد کرد.

نخست وزير پاکستان نیز در اين نشست مشترک خبری تاکيد کرد که هيچ مانعی برای بهبود روابط پاکستان و افغانستان وجود ندارد، زيرا به گفته او اسلام آباد خواهان يک «افغانستان پشيرفته و دموکراتيک» است.

شوکت عزيز حمايت از ثبات و صلح در افغانستان را به نفع منافع ملی پاکستان خواند. او در عين حال، از تشکيل کميسيونی برای برگزاری شورای امنيت منطقه خبر داد.

وی گفت: «ما در عين حال توافق کرديم و به رييس جمهور کرزای نيز ابراز داشتم که پاکستان کمسيونی را برای برگزاری شورای امنيت منطقه ای ، ايجاد می کند. ايجاد اين کميسيون را برای برگزای شورای امنيت منطقه ای ضروری می دانيم تا با کمسيون شما کار کند و ببينيم که نتايج کار آن ها چه خواهد بود.»

نخست وزير پاکستان در باره حصارکشی و يا مين گذاری مرز مشترک دو کشور گفت که اين موضوع تا به حال به صورت يک طرح بوده و بايد در مورد آن با دقت تآمل شود.

اما کرزای بار ديگر موضع افغانستان را درباره اين طرح پاکستان به صراحت بيان کرد. آقای کرزای يک بار ديگر گفت که اين طرح نمی تواند مانع فعاليت های طالبان شود. او تاکيد کرد که طالبان به يک قوم و قبيله بستگی ندارد و «اين جنبش، تهديد منطقه ای» است.
XS
SM
MD
LG