لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

طالبان از کودکان برای حملات انتحاری استفاده می کنند


اسلام گرایان و محافظه کاران پاکستان به جای اعمال زور بر شبه نظامیان طالبان، خواستار مذاکره با آنها هستند.(عکس: epa)
اسلام گرایان و محافظه کاران پاکستان به جای اعمال زور بر شبه نظامیان طالبان، خواستار مذاکره با آنها هستند.(عکس: epa)

رییس جدید سازمان اطلاعات پاکستان روز پنجشنبه به نقل از مقامات این کشور گفت: نیروهای طالبان از کودکان به عنوان شبه نظامی و بمب گذار انتحاری استفاده می کنند.


ژنرال احمد شجاع پاشا که به تازگی به ریاست سازمان اطلاعات، آی اس آی، انتخاب شده است، هفته گذشته در جلسه ای پشت درهای بسته با اعضای دو مجلس عوام و اعیان پاکستان، با نمایش فیلم های ویدئویی و اسلایدهایی گفت که شبه نظامیان طالبان، کودکان را شستشوی مغزی می دهند و از آنها برای عملیات استفاده می کنند.


به گزارش روزنامه اردوزبان «جنگ»، در ویدئوها و اسلایدها، تصاویر کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله ای را در حال حمل انواع سلاح های قتاله می شد دید.


بر اساس این گزارش، یک نماینده زن مجلس پس از دیدن کودک ۱۰ ساله ای که بریدن گلوی کسی را با چاقو مشاهده می کند، دچار غش و ضعف شد.


ژنرال پاشا در این جلسه که ادامه آن روز پنجشنبه و به درخواست آصف علی زرداری، رییس جمهوری جدید پاکستان، برگزار شد، گفت: در بخش اعظم حملات انتحاری که در دو سال گذشته در این کشور رخ داد، پسران نوجوان شرکت داشته اند.


به گفته رییس آی اس آی، ارتش پاکستان از زمان پیوستن به نبرد بین المللی با تروریسم، به دنبال حملات القاعده به ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ تاکنون، « فداکاری های فراوانی کرده و قربانی های بسیاری داده است.»



  • « در بخش اعظم حملات انتحاری که در دو سال گذشته در پاکستان رخ داد، پسران نوجوان شرکت داشته اند.»
ژنرال احمد شجاع پاشا، رییس سازمان اطلاعات پاکستان

منابع نظامی پاکستان به خبرگزاری آلمان گفتند: «در این جلسه اعلام شد که تاکنون ۱۳۶۸ نیروی پاکستانی کشته و ۳۳۴۸ نفر نیز زخمی شده اند.»


در همین حال، به گفته این منابعکه نخواستند نام شان فاش شود، ۵۸۱ شبه نظامی عرب و اتباع کشورهای آسیای مرکزی که ظاهرا با شبکه القاعده ارتباط داشتند، کشته، ۳۱۱ نفر مجروح، و ۳۳۰ نفر در عملیات مختلف دستگیر شده اند.


این جلسه که طرح آن با هدف دستیابی به اجماع عمومی درباره جنگ با تروریسم در پاکستان ریخته شده بود، در حالی تشکیل می شود که این کشور اکنون شاهد دودستگی بر سر همکاری با ایالات متحده در جنگ با تروریسم است.


حملات هوایی اخیر آمریکا به مناطقی که به نظر می رسد محل اختفای اعضای القاعده و طالبان باشد، خشم مردم و برخی مقامات را در کشور پاکستان برانگیخته است، تا آنجا که عده ای درخواست قطع این رابطه با آمریکا را مطرح کرده اند.


در این میان، اسلام گرایان و محافظه کاران پاکستان به جای اعمال زور بر شبه نظامیان طالبان، خواستار مذاکره با آنها هستند.


در حالی که عده ای از مقامات پاکستان این جلسه و جلسات مشابه را نشانه گام گذاشتن این کشور در راه دموکراسی، پس از سال ها حکومت نظامی پرویز مشرف دانسته اند، نمایندگان اپوزیسیون مجلس گفته اند که از جلسه کاملا راضی نیستند.


خرم دستگیر خان، از حزب نواز شریف، نخست وزیر سابق این کشور، گفت: این جلسه «بسیار سطحی بود، چرا که فقط گفتند چه اتفاقاتی افتاده است، ولی به ریشه این مسئله اشاره نکردند.»


به گفته سردار لطیف خوسا،‌ دادستان کل پاکستان، جلسه روز پنجشنبه به این منظور ترتیب داده شد که نمایندگان پرسش های خود را مطرح کنند.


XS
SM
MD
LG