لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

تکذیب دخالت مستقیم تهران در بمب گذاری های عراق


ژنرال پيتر پيس، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا
ژنرال پيتر پيس، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا
يکی از ژنرال های ارشد ارتش آمريکا، روز سه شنبه گفت که پيدا شدن تسليحات ايرانی يا بازداشت ايرانيان در عراق، به اين معنا نيست که مقام های دولت ايران، به شکلی مستقيم در فرستادن تجهيزات نظامی به عراق دست دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ژنرال پيتر پيس، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، روز سه شنبه با اظهار نظر تازه خود، ادعاهای مقام های ارتش و دولت آمريکا را درباره نقش دولت ايران در عراق، تکذيب کرد.

در هفته های اخير، بارها مقام های دولت و ارتش آمريکا گفتند که مسوولان رده بالای جمهوری اسلامی، در حملات شورشيان عليه نيروهای آمريکايی مشارکت دارند و يا اينکه از چنين عملياتی حمايت می کنند.

به گفته رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، نيروهای آمريکايی، اخيرا يک شبکه شبه نظامی را در عراق شناسايی و نابود کردند که سازنده بمب های مخصوص انفجار در کنار جاده بودند. وی افزود که در جريان حمله به اين شبکه شبه نظامی، تعدادی از ايرانی ها دستگير شدند و همچنين ادواتی کشف شد که برای ساخت چنين بمب هايی به کار می روند و «ساخت ايران» بوده اند.

اما با اين حال ژنرال پيس گفت: «اين شواهد، به اين معنا نيست که قطعا مقام های رسمی ايرانی، مستقيما در اين کار مشارکت داشته اند.»

وی که در جمع خبرنگاران در جاکارتا، پايتخت اندونزی سخن می گفت، افزود: «آنچه که از آن مطمئنيم اين است که اين تجهيزات در ايران توليد شده و برای کشتن نيروهای ائتلاف به کار می رفته است.»

روز يکشنبه، مقام های بلندپايه ارتش آمريکا در بغداد، گفتند که مقام های عالی رتبه در تهران، «مسوول» مسلح بودن شبه نظاميان شيعه در عراق هستند و مسوولان ارشد حکومت ايران را به خاطر مرگ ۱۷۰ تن از نظاميان ارتش آمريکا، «سرزنش» کردند.

همچنين روز دوشنبه، تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد، در برابر خبرنگاری که پرسيد: «آيا کاخ سفيد مطمئن است که اين ادوات نظامی، با تاييد مقام های ايرانی به عراق وارد شده اند؟»، پاسخ داد: «بله.»

همزمان مقام های جمهوری اسلامی ايران در روز دوشنبه، اين ادعا را تکذيب کردند و گفتند که در اين حملات هيچ نقشی نداشته اند. محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران ضمن زير سوال بردن «مدارک» آمريکايی ها درعراق مبنی بر دخالت ايران در بمب گذاری ها، گفت: «ايالات متحده، سابقه ای طولانی در جعل مدرک دارد. چنين اتهاماتی قابل پذيرش نيست.»

روز يکشنبه، بعد از مدت ها بازنگری و تاخير، مدارکی که دولت آمريکا پيش از اين بارها به آن اشاره کرده بود در برابر چشم خبرنگاران قرار گرفت؛ مدارکی که به گفته مقام های دولت جرج بوش، نشان دهنده دخالت «مستقيم» جمهوری اسلامی ايران در بمب گذاری های شورشيان در عراق است.

رييس ستاد مشترک ارتش در آمريکا، مشاور ارشد نظامی رييس جمهوری اين کشور است، اما فرمان های اصلی نظامی در اين کشور توسط رييس جمهوری و به واسطه وزارت دفاع به عنوان فرمانده عمليات صادر می شود.
XS
SM
MD
LG