لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

ايران اتهام ارسال بمب به عراق را رد کرد


سفارت ایران در عراق، اتهام بمب گذاری در عراق را رد کرد.
سفارت ایران در عراق، اتهام بمب گذاری در عراق را رد کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ايران در بغداد، روز دوشنبه به خبرهايی که ايران را متهم به ارسال بمب به عراق کرده، واکنش نشان داد و تمامی اتهامات را رد کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، يکی از ديپلمات های سفارت ايران در بغداد با رد اتهامات مطرح شده گفت:«حرف های گفته شده نه حقيقت دارد و نه منصفانه است. اين حرف ها يادآور همان زمانی است که گفته می شد صدام حسين در پی دستيابی به سلاح های کشتار جمعی است


پيش از شروع جنگ آمريکا و متحدان در عراق، گفته می شد که صدام حسين، ديکتاتور عراق، در پی دستيابی به سلاح های کشتار جمعی است. مقامات آمريکايی پس از حمله به عراق اعلام کردند که درباره اين اتهام اشتباه شده و سلاح کشتار جمعی پيدا نشده است.


روز يکشنبه گذشته، يک گروه ناشناس از مقامات رسمی آمريکايی، مدارکی را در اختيار رسانه ها گذاشتند که نشان می دهد ايران در انتقال مواد منفجره به عراق دست دارد.


يکی از ديپلمات های سفارت ايران در بغداد:حرف های گفته شده نه حقيقت دارد و نه منصفانه است. اين حرف ها يادآور همان زمانی است که گفته می شد صدام حسين در پی دستيابی به سلاح های کشتار جمعی است

اين مقامات گفته اند موادی که از ايران به عراق منتقل شده، از ماه می ۲۰۰۴، موجب مرگ ۱۷۰ آمريکايی شده است.


مقامات آمريکايی که اين مدارک را در اختيار رسانه ها گذاشته اند، حاضر نشده اند نام خود را فاش کنند و تصويری هم از آنها منتشر نشده است. اما عکس هايی از مدارکی که به اتهام وارده به ايرانی ها ارتباط دارد را منتشر کرده اند.


اتهام مداخله ايران


جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، پيشتر «رژيم های ايران و سوريه» را به حمايت از تروريست ها و ستيزه جويان متهم کرد و گفت که اين کشورها به ترويست ها اجازه می دهند از خاکشان برای ورود و خروج از عراق استفاده کنند.


آقای بوش تاکيد کرد که جمهوری اسلامی تامين کننده و حامی ستيزه جويان برای حمله به نيروهای آمريکايی است.


مقام های ايرانی همواره اين اتهامات مقام های آمريکايی را تکذيب کرده اند و می گويند که از «ثبات و امنيت در عراق» پشتيبانی می کنند.


در ماه ژانويه، نيروهای آمريکايی در حمله ای به ساختمانی در اربيل پنج ايرانی را دستگير کردند. مقامات امريکايی اين افراد را اعضای سپاه قدس معرفی کردند.


يک فرمانده ارشد امريکايی: يکی از پنج ايرانی که ماه گذشته در ساختمان متعلق به جمهوری اسلامی در اربيل بازداشت شد، «محسن چيزری» از فرماندهان عملياتی سپاه قدس است که شيعيان تندرو عراق را آموزش می دهد و مجهز می کند

به گفته اين مقامات، سپاه قدس، شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به مسلح کردن و آموزش گروه های تندرو می پردازد تا دولت عراق را بی ثبات و به نيروهای ائتلاف حمله کنند.


به گفته يک فرمانده ارشد امريکايی، يکی از پنج ايرانی که ماه گذشته در ساختمان متعلق به جمهوری اسلامی در اربيل بازداشت شد، «محسن چيزری» از فرماندهان عملياتی سپاه قدس است که شيعيان تندرو عراق را آموزش می دهد و مجهز می کند.


اين فرمانده آمريکايی افزود که محسن چيزری پس از ده ماه غيبت به عراق بازگشته بود که دستگير شد.


فرمانده ارتش امريکا در ادامه سخنانش برای خبرنگاران گفت : ايرانی ها در حالی که می کوشيدند مدارکی را به داخل توالت بيندازند بازداشت شدند.


وی همچينين گفت که در يورش به ساختمان اربيل، کيسه هايی پر از مو پيدا شد که آنان بوسيله آن تغيير قيافه می دادند.


XS
SM
MD
LG