لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

«احتمال حمله آمریکا به ایران در بهار»


جاش موراچیک از آمریکن اینتر پرایز: اگر جنگ اتفاق بیافتد ایران تلافی خواهد کرد ولی ارزش آن را دارد که کشوری را که شعار رسمیش «مرگ بر آمریکاست» را متوقف کنیم.
جاش موراچیک از آمریکن اینتر پرایز: اگر جنگ اتفاق بیافتد ایران تلافی خواهد کرد ولی ارزش آن را دارد که کشوری را که شعار رسمیش «مرگ بر آمریکاست» را متوقف کنیم.

روزنامه گاردین در مقاله ای در روز یکشنبه، دهم فوریه، از احتمال حمله آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران ، در بهار امسال خبر داده است.


به گزارش گاردین، ایالات متحده بر خلاف انکار مکرر دولت این کشور که اعلام کرده قصد حمله به ایران را ندارد، در حال آماده شدن برای حمله هوایی به ایران است. این روزنامه گزارش خود را به نقل از «منابع مطلع در واشینگتن» منتشر کرده است.


به نوشته گاردین، حضور گسترده نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس، می تواند شرایط لازم برای حمله ی آمریکا را، در بهار امسال فراهم آورد. این روزنامه می افزاید برخی از منابع می گویند اگر حمله ای در کار باشد، احتمالا در سال آینده، مدت کوتاهی پیش از پایان ریاست جمهوری جورج بوش صورت خواهد گرفت.


گاردین گزارش می دهد که «دیک چنی» معاون ریاست جمهوری آمریکا، نو محافظه کاران و مخصوصا انسیتوی «آمریکن اینترپرایز» در واشینگتن، علیرغم مخالفت پنتاگون، کنگره و وزارت خارجه آمریکا از «جورج بوش» می خواهند که جبهه جدیدی علیه ایران بگشاید.


«قصد حمله به ایران را نداریم»


گاردین می افزاید طبق منابع مطلع این روزنامه، «جورج بوش» هنوز در این مورد تصمیم نگرفته است.



«ونسان کانیستارو» از متخصصین اطلاعاتی در واشینگتن عقیده دارد نقشه حمله در دست اجراست و اهداف نیز برای بمباران علیه تاسیسات هسته ای ایران انتخاب شدند. گاردین

به نوشته این روزنامه، بر خلاف اظهار نظرات «رابرت گیتس»، «ونسان کانیستارو» از متخصصین اطلاعاتی در واشینگتن عقیده دارد، نقشه حمله به ایران در دست اجرا است و اهداف نیز برای بمباران علیه تاسیسات هسته ای ایران انتخاب شدند.


به گزارش گاردین این کارمند سابق شورای امنیت ملی و سازمان سیا تاکید می کند که هنوز تصمیمی برای حمله گرفته نشده ولی سازمان های امنیتی آمریکا برای جنگ احتمالی، برنامه ریزی می کنند.


گاردین می نویسد فرستادن کشتی های جنگی جدید موشک های پاترویت و تصمیم «جورج بوش» برای افزایش ذخیره استراتژیکی نفتی ایران نشانه هایی است که آمریکا خود را آماده حمله می کند.


گاردین می نویسد به جز دفتر « دیک چنی» معاون رییس جمهوری آمریکا، انسیتوی «آمریکن اینترپرایز» نیز از نیروهای فعال برای تشویق دولت آمریکا برای جنگ با ایران است. این موسسه در واقع یکی از مراکز مطالعاتی مهم نومحافظه کاران آمریکایی است.


به نوشته این روزنامه به رغم خبرهای بد جنگ در عراق که «آمریکن اینترپرایز» از مشوقان آن بود، این موسسه هنوز نفوذ زیادی در کاخ سفید دارد.


گاردین می گوید ماه گذشته طبق نظرات «آمریکن اینترپرایز»، علیرغم مخالفت کنگره وزارت خارجه و پنتاگون، جورج بوش تصمیم به فرستادن نیروهای بیشتر به عراق گرفت. گاردین می پرسد آیا رییس جمهوری آمریکا این بار نیز به حرف این موسسه گوش داده و به ایران حمله خواهد کرد؟


رقص یا جنگ


گاردین می نویسد برخی دیگر از نو محافظه کاران مخالف حمله هوایی هستند ولی خواهان پشتیبانی از گروه های مسلح مخالف جمهوری اسلامی مانند سازمان مجاهدین خلق هستند.

گاردین از «جاش مواروچیک» یکی از متخصصین خاورمیانه در «آمریکن اینتر پرایز» نقل قول می کند که هیچکس در آمریکا به دلیل تجربه عراق صحبت از تجاوز نظامی به ایران نمی کند ولی وی معتقد است که حمله هوایی به تاسیسات هسته ای، مساله ای دیگری است. آقای «موارچیک» معتقد است راهی برای متوقف کردن ایران برای دستیابی به بمب هسته ای به جز از طریق «زور فیزیکی» وجود ندارد.


گاردین می نویسد برخی دیگر از نو محافظه کاران مخالف حمله هوایی هستند ولی خواهان پشتیبانی از گروه های مسلح مخالف جمهوری اسلامی مانند سازمان مجاهدین خلق هستند.


گاردین می افزاید که در مقابل مراکزی چون «امریکن اینترپرایز»، مرکز مطالعات لیبرالی مانند بنیاد «نیو آمریکا»، خواهان مذاکره با ایران هستند.


گاردین به نقل قول از افشین مولوی از محققین این مرکز مطالعاتی می نویسد: «این مساله که دیپلماسی شکست خورده حقیقت ندارد، چون واقعا امتحان نشده است. هر وقت ایران آماده رقص بوده آمریکا قبول نکرده و برعکس. در حال حاضر، ایران آماده است قدم در پیست رقص بگذارد ولی آمریکا جای دیگر را نگاه می کند. یک اشتباه محاسبه می تواند موجب جنگ تصادفی شود.»


گاردین در پایان از «موراوچیک» نقل قول می کند: «اگر جنگ اتفاق بیافتد، ایران تلافی خواهد کرد ولی ارزش آن را دارد که کشوری که شعار رسمیش مرگ بر آمریکاست را متوقف کنیم.»


XS
SM
MD
LG