لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

شورای امنيت ملی: لاريجانی به مونيخ می رود


سفر علی لاریجانی به آلمان به طور ناگهانی لغو شد
سفر علی لاریجانی به آلمان به طور ناگهانی لغو شد

يک مقام آگاه در شورای عالی امنيت ملی ايران روز جمعه بيستم بهمن ماه گفت علی لاريجانی در کنفرانس امنيتی مونيخ شرکت می کند و خبر لغو سفر او به آلمان درست نيست.


اين مقام آگاه جمعه شب به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايرنا گفت اين خبر صحت ندارد که سفر علی لاريجانی به علت کسالت لغو شده است.


روز جمعه در حالی که مقدمات ديدار علی لاريجانی با مقام های اروپايی در کنفرانس امنيتی مونيخ آماده شده بود، يک مقام آگاه در سفارت ايران در آلمان گفته بود که سفر رييس شورای عالی امنيت ملی به آلمان لغو شد.


پس از اعلام لغو خبر لغو سفر آقای لاريجانی، هورست تشليک، يکی از سازمان دهندگان کنفرانس امنيتی مونيخ گفت که لغو سفر آقای لاريجانی برای وی غير منتظره بوده است. او افزود خبر لغو سفر آقای لاريجانی را تنها نيم ساعت پيش شنيده است.


از سوی ديگر مارتين يگر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نيز گفت تا چند ساعت پيش مطمئن بوديم که آقای لاريجانی با فرانک والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان ديدار خواهد کرد.


آقای لاريجانی همچنين ابراز تمايل کرده است که در جريان اين سفر با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نيز ديدار کند.


تعويق ملاقات البرادعی و لاريجانی


ديدار علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران با محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی که قرار بود روز جمعه در وين صورت گيرد، به تعويق افتاد.


سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه به راديو فردا گفت که ديدار علی لاريجانی و محمد البرادعی، لغو نشده و تنها به تعويق افتاده است. به گفته مليسا فلمينگ، علت تعويق سفر آقای لاريجانی، بيماری او بوده است.


آقای لاريجانی قرار بود چند ساعت پيش از شرکت در کنفرانس سياست امنيتی در مونيخ، در وين پايتخت اتريش با محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی ديدار و گفت و گو کند.


اين ديدار پيشاپيش ارايه توصيه های محمد البرادعی در باره مسدود شدن کمک های فنی آژانس به ايران صورت می گرفت. قطع اين کمک ها به ايران در راستای اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد انجام می شود.


تمرکز نبايد تنها بر تحريم باشد


محمد البرادعی به مجله اشپيگل چاپ آلمان گفته است حل بحران کنونی ايران، «نياز مبرمی به رهبری و ديپلماسی خلاق دارد و يک صلح پايدار تنها از طريق فشار ميسر نمی شود.»


محمد البرادعی به مجله اشپیگل گفته است تمرکز نبايد تنها بر تحريم ها قرار گيرد و هشدار داده است که افزايش رويارويی ها می تواند به رشد شبه نظاميان و خشمگين تر شدن خاورميانه بينجامد

آقای البرادعی گفته است تمرکز نبايد تنها بر تحريم ها قرار گيرد و هشدار داده است که افزايش رويارويی ها می تواند به رشد شبه نظاميان و خشمگين تر شدن خاورميانه بينجامد.


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی چندی پيش پيشنهاد کرد که به طور همزمان، ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد و شورای امنيت از اعمال تحريم خودداری کند.


پايان مهلت ۶۰ روزه نزديک می شود


مهلت دوماهه ای که قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل به ايران برای تعليق فعاليت های هسته ای داده، ۲۳ فوريه، چهارم اسفند، به پايان می رسد و ممکن است در جلسه بعدی، تحريم ها عليه ايران، تشديد شود.


ايران در تازه ترين اقدام خود، مصوبه ای را در مجلس به تصويب رسانده که همکاری ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی را کاهش می دهد.


XS
SM
MD
LG