لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

«بدون توقف خانه‌سازی نزاع اسرائیل و فلسطین حل‌شدنی نیست»


بخشی از خانه‌های یهودیان در هرخوما در شرق اورشلیم
بخشی از خانه‌های یهودیان در هرخوما در شرق اورشلیم
«کوآرتت» یا کمیسیون چهارجانبه خاورمیانه بار دیگر از اسرائیل خواست خانه‌سازی در سرزمین‌های مورد نزاع با فلسطینی‌ها را متوقف کند، و تاکید کرد که «تنها قطع کامل خانه‌سازی‌ها موجب حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی می‌شود».

بیانیه کوآرتت روز پنج‌شنبه در پایان نشست مشترک بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، با وزیران خارجه آمریکا، روسیه و سوئد که رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست، جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه، تونی بلر، نماینده ویژه این کمیسیون، و دو مقام بلندپایه اتحادیه اروپا، خاویر سولانا و خانم بنیتا فررو والدنر، صادر شد.

این نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد.

در بیانیه کوآرتت تاکید شده است که خانه‌سازی‌های اسرائیل با هر انگیزه‌ای که صورت بگیرد غیرقابل‌قبول است، و آمده است که اسرائیل باید از «اقدامات تحریک‌آمیز در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) نیز خودداری کند».

در این بیانیه از اسرائیل و فلسطین خواسته شده است به تعهدات خود طبق طرح صلح «نقشه راه» پای‌بند باشند، و به حل موضوع‌های «حاد و اساسی» روند صلح روی آورند تا «وجود دو کشور در جوار یکدیگر امکان‌پذیر شود».

بیانیه جدید کوآرتت با استقبال از طرح دولت سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات فلسطینی، برای آماده کردن زمینه استقلال فلسطین تا سال ۲۰۱۱ می‌گوید: «صلح عربی- اسرائیلی و استقلال کشور صلح‌خواه فلسطین در گستره کرانه باختری و نوار غزه منفعتی اساسی برای همه طرف‌ها، کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی است».

در بیانیه کوآرتت همچنین از دیدار سه‌جانبه روز سه‌شنبه در نیویورک میان باراک اوباما، بنیامین نتانیاهو و محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، ابراز خرسندی شده و این دیدار «گامی مهم در راه از سرگیری مذاکرات مستقیم اسرائیل و فلسطین» توصیف شده است.

آقای اوباما در دیدار روز سه‌شنبه از لزوم قطع خانه‌سازی‌های اسرائیل صریحا سخن نگفت و تنها خواهان «خویشتن‌داری» اسرائیل در این زمینه شد.

نتیجه دیدارهای روزهای اخیر در آمریکا موجب «خشنودی» نخست وزیر اسرائیل و دولت او توصیف شده، اما فلسطینی‌ها را ناراضی کرده است.

محمود عباس روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه الحیات ضمن آن که نخست وزیر اسرائیل را «مشکل‌ساز» خواند گفت: «به نظر می‌رسد که اوباما نیز نمی‌تواند نتانیاهو را به توقف خانه‌سازی راضی کند.»

فلسطینی‌ها پیشتر تاکید کرده بودند که تا ساخت و سازهای اسرائیل در کرانه باختری و شرق اورشلیم متوقف نشود مذاکرات صلح با اسرائیل را، که از ۹ ماه پیش در آخرین هفته‌های کار دولت قبلی اسرائیل متوقف شد، ازسر نمی‌گیرند.

نیم میلیون اسرائیلی در شهرک‌های یهودی زندگی می‌کنند. این شهرک‌ها پس از سال ۱۹۶۷ در کرانه باختری و شرق اورشلیم ساخت شده‌اند. دیوان بین‌المللی لاهه شهرک‌های یهودی را غیرقانونی اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG