لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

توافق اوکراین با حضور ناوگان روسیه در این کشور تا ۲۵ سال دیگر


دیدار دیمیتری مدودیف و ویکتور یانوکوویچ در خارکیف اوکراین
دیدار دیمیتری مدودیف و ویکتور یانوکوویچ در خارکیف اوکراین
روسیه و اوکراین روز چهارشنبه و پس از یک روز مذاکره، با امضای توافق‌نامه‌ای بر سر قیمت گاز ارسالی به اوکراین و همچنین مدت زمان استقرار پایگاه دریایی روسیه در داخل مرزهای اوکراین به توافق رسیدند و به مدت‌ها کشمکش و مجادله میان دو کشور پایان دادند.

به موجب این توافق‌نامه که در شهر خارکیف اوکراین به امضای دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، و ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور جدید اوکراین، رسید، روسیه متعهد شد تا قیمت گاز ارسالی به اوکراین را ۳۰ درصد کاهش دهد.

در ازای این کاهش قیمت، اوکراین نیز مدت استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه در جنوب اوکراین را که بنا بود در سال ۲۰۱۷ میلادی به پایان برسد به مدت بیست و پنج سال تمدید کرد.

در جریان این دیدار، یانوکوویچ که از ژانویه سال جاری قدرت را در دست گرفته است، بر نقش ناوگان روسیه در دریای سیاه در برقراری امنیت در این دریا تأکید کرد.

این در حالی است که ویکتور یوشچنکو، رئیس جمهوری پیشین و هوادار غرب اوکراین، در دوران ریاست جمهوری خود بارها بر خروج پیش از موعد ناوگان روسیه از قلمرو اوکراین و یا پرداخت چند برابر اجاره‌بها برای فعالیت‌های ناوگان روسیه در شهر «سواستوپل» اوکراین تأکید کرده بود.

علاوه بر این روسیه و اوکراین سال‌ها بر سر بهای گاز ارسالی به اوکراین اختلاف نظر داشتند. این اختلاف در اواخر سال ۲۰۰۹ تا حدی بالا گرفت که روسیه در آغاز سال ۲۰۱۰ میلادی انتقال گاز از خطوط لوله‌هایی را که از اوکراین عبور می‌کرد، متوقف ساخت. پیش از آن روسیه همچنین اوکراین را به برداشت غیرقانونی گاز از خطوط لوله ارسالی به اروپا متهم کرده بود. اوکراین همواره این اتهام را رد کرد.

اکنون و با امضای این توافق‌نامه میان دو کشور، تصمیم بر آن شد تا تخفیف داده شده در بهای گاز ارسالی به اوکراین، به عنوان بخشی از اجاره‌بهای ناوگان روسی مستقر در اوکراین محسوب شود.

امضای این قرارداد مخالفت‌هایی را نیز در اوکراین برانگیخت. حزب سیاسی و مخالف دولت «اوکراین ما» به رهبری ویکتور یوشچنکو معتقد است که این معاهده ممکن است به «روسِ‌زدگی» اوکراین بیانجامد.

یویلا تیموشنکو، نخست وزیر پیشین اوکراین، نیز معتقد است که امضای این قرارداد بر خلاف قانون اساسی کشور اوکراین است که به موجب آن حضور نیروهای نظامی کشورهای بیگانه در خاک اوکراین پس از سال ۲۰۱۷ ممنوع اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG