لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

رسانه های آمريکايی: «صدام تا ۳ روز ديگر اعدام می شود»


شبکه خبری فاکس نيوز به نقل از يکی از مقام های ارتش آمريکا گزارش داد که مقام های دولت عراق، برای اجرای حکم اعدام صدام حسين «نگران» هستند.
شبکه خبری فاکس نيوز به نقل از يکی از مقام های ارتش آمريکا گزارش داد که مقام های دولت عراق، برای اجرای حکم اعدام صدام حسين «نگران» هستند.
به رغم اينکه يکی از مقام های وزارت دادگستری عراق گفته است که صدام تا ۳۰ روز ديگر اعدام نخواهد شد، سه شبکه تلويزيونی آمريکايی گزارش داده اند که صدام حسين، ديکتاتور پيشين عراق، طی سه روز آينده اعدام خواهد شد.

شبکه های خبری NBC ، CBS و فاکس نيوز، خبر اعدام قريب الوقوع صدام را به نقل از منبعی در ارتش آمريکا منتشر کرده اند که نامش فاش نشده است.

روز يکشنبه هفته آينده، آخرين روز سال ۲۰۰۶ ميلادی است و همزمان با جشن های مسيحيان جهان، مراسم حج نيز توسط مسلمانان جهان در حال برگزاری است.

شبکه خبری فاکس نيوز به نقل از يکی از مقام های ارتش آمريکا گزارش داد که مقام های دولت عراق، برای اجرای حکم اعدام صدام حسين «نگران» هستند.

شبکه NBC نيز در گزارش خود اعلام کرد، صدام حسين که برای محاکمه به جرم کشتار شيعيان در روستای دجيل و همچنين اتهام «نسل کشی» کردهای عراقی، در بازداشت ارتش آمريکا به سر می برد، به دليل «درخواستی که دولت عراق آن را به ارتش آمريکا ارائه کرده است»، به دولت اين کشور تحويل داده خواهد شد.

خبرهای ضد و نقیض

صبح روز جمعه، برخی خبرگزاری ها گزارش دادند که صدام حسين به دولت عراق تحويل داده شده است، اما ساعتی بعد، وزارت دادگستری عراق، نه تنها اين خبر را تکذيب کرد، بلکه گفت که صدام «دست کم تا ۳۰ روز ديگر» اعدام نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يک مقام ارشد وزارت دادگستری عراق در واکنش به خبر تحويل گرفتن صدام حسين از سوی دولت اين کشور گفته است: «اين موضوع صحت ندارد. او هنوز با آمريکايی ها است.»

همين منبع تاکيد کرد که اجرای حکم صدام حسين بر عهده وزير دادگستری عراق است و او صدام را تا قبل از ۲۶ ژانويه اعدام نخواهد کرد.

مخالفت رسمی اروپا با اعدام صدام

فنلاند، رییس دوره ای اتحادیه اروپا، امروز مخالفت خود را با اعدام دیکتاتور عراق اعلام کرد.

بیانیه اتحادیه اروپا در محکومیت اعدام صدام حسین پس از اظهارات رییس حقوق بشر سازمان ملل صورت می گیرد که نگرانی خود را از برقراری عدالت در دادگاه صدام بیان کرده و مخالفت خود را با حکم اعدام وی ابراز داشته بود.

روز گذشته نیز کلیسای واتیکان ابراز امیدواری کرد که حکم اعدام صدام حسین اجرا نشود.

در همین حال نوری المالکی، نخست وزیر عراق امروز گفت هیچ کس نمی تواند مانع اعدام قریب الوقوع صدام حسین شود.

ابهام برای روز اعدام

با اين حال روزنامه نيويورک تايمز به نقل از مقامات کاخ سفيد نوشت که به آنها گفته شده اعدام صدام به زودی انجام خواهد شد.

خليل الدليمی، يکی از وکلای صدام حسين می گويد:« آمريکايی ها از من خواستند وسايل شخصی رييس جمهور سابق عراق و برزان تکريتی، برادر ناتنی وی که او هم به مرگ محکوم شده است، را تحويل بگيرم.»

ضمن اینکه خبرگزاری رويترز نیز گزارش می دهد مقامات آمريکايی پيشنهاد داده اند صدام حسين فردا، شنبه به دار آويخته شود.

عراقی ها با نگرانی منتظر اعدام صدام حسين هستند. تحليلگران می گويند که اعدام صدام ممکن است باعث خون ريزی های بيشتر در اين کشور شود.

اوايل اين هفته، ديوان عالی عراق، حکم اعدام صدام حسين را به اتهام کشتار دسته جمعی ۱۴۸ تن از شيعيان در روستای دوجيل در سال ۱۹۸۲ تاييد کرد.

دادگاه اعلام کرده بود رييس جمهور سابق عراق بايد طرف ۳۰ روز اعدام شود.
XS
SM
MD
LG