لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

«خانواده قربانیان، از اعدام صدام خرسند شدند»


لحظاتی پیش از اعدام صدام
لحظاتی پیش از اعدام صدام
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران، در واکنش به اجرای حکم اعدام صدام حسين، گفت که اعدام ديکتاتور پيشين عراق، موجب «خرسندی» خانواده های قربانيان ايرانی، عراقی و کويتی شد.

به گزارش خبرگزاری های داخلی، محمد علی حسينی، با تاکيد بر آنچه «ضرورت هوشياری همگان» توصيف می کرد گفت: « مجازات جنايتکاران نبايد دستاويز بدخواهان قرار گرفته و منجر به سوء استفاده و بروز حساسيتهای مذهبی و اختلافات فرقهای گردد.»

وی همچنين با اشاره به جنگ هشت ساله دو کشور ايران و عراق در سال های دهه ۶۰ خورشيدی افزود: «جمهوری اسلامی ايران همچنان انتظار دارد تا در تداوم کار دادگاه، رويکردها و اعمال رژيم صدام در ارتباط با تجاوز به جمهوری اسلامی ايران و ديگر کشورهای منطقه مورد رسيدگی قرار گيرد و جنايتهای جنگی، اعمال ضد بشری و خسارت های مادی و معنوی وارده بر ملت ايران را مورد قضاوت قرار داده و خواستهای عادلانه و به حق مردم ايران را محقق سازد. »
مجازات جنايتکاران نبايد دستاويز بدخواهان قرار گرفته و منجر به سوء استفاده و بروز حساسيتهای مذهبی و اختلافات فرقهای گردد.وزیر خارجه ایران


همچنين حميد رضا آصفی معاون امور کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران نيز گفت در مورد اعدام صدام، مردم عراق پيروز اين قضيه هستند همچنان که در سقوط او نيز مردم پيروز بودند.

آقای آصفی گفت روشن است که امريکا نبايد سقوط صدام را به حساب خودش بگذارد.

بيانيه المالکی

نوری المالکی نخست وزير عراق روز شنبه، پس از اعدام صدام حسين از سنی های حامی صدام و اعضای سابق حزب بعث خواست در روش خود تجديد نظر کرده و به روند سياسی عراق بپيوندند.

نخست وزير عراق در بيانيه ای که ساعاتی پس از اعدام صدام حسين منتشر شد اعلام کرد هر کس که دستش به خون بی گناهی آلوده نيست ميتواند به بازسازی عراق برای همه عراقی ها کمک کند.

«خرسندی شيعيان»

به گفته برخی کارشناسان اعدام صدام حسين موجب خرسندی اکثريت شيعه در دولت ائتلافی نوری المالکی می شود اما خشم اقليت سنی و برخی کردها را نيز به همراه دارد.

به گفته برخی کارشناسان اعدام صدام حسين موجب خرسندی اکثريت شيعه در دولت ائتلافی نوری المالکی می شود اما خشم اقليت سنی و برخی کردها را نيز به همراه دارد.
به گفته مسوولان برزان التکريتی برادر ناتنی صدام و عواد البندر قاضی سابق پس از عيد قربان اعدام می شوند.

«رغد» دختر صدام که ساکن اردن است، خواستار آن شده است که پيکر پدرش تا زمان آنچه وی «آزادی عراق» خوانده است، موقتا در اردن دفن شود.

همزمان يک مسوول ارشد عراقی گفت ممکن است پيکر صدام حسين به زادگاهش تکريت نيز فرستاده شود.

صحنه اعدام

يکی از مسوولان عراقی که شاهد مراسم اعدام صدام حسين در بامداد روز ۳۰ دسامبر، ۹ دی ماه بود به خبرگزاری رويترز گفت «خيلی سريع اتفاق افتاد. صدام بلافاصله مرد.»

اين شاهد همچنين گفت با اين که صدام دستبند بر دست داشت اما چهره اش پوشيده نشده بود و او آرام به نظر می رسيد . زمانی که ماموران صدام را به سوی چوبه دار می بردند و طناب را به گردنش می انداختند او تنها شهادتين را ذکر کرد.

ساعاتی پس از اعدام صدام حسين تلويزيون های عربی و غربی صحنه هايی از اعدام او را تا لحظه ای که ماموران عراقی، طناب دار را به گردنش می آويزند، پخش کردند.

«نقطه عطف»

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا که صدام را «حاکمی ديکتاتور و تهديدی برای امنيت جهان» خوانده بود، اعدام او را «خط برجسته ای از پيشروی عراق به سوی دمکراسی» توصيف کرد.

آقای بوش در بيانيه ای گفت: «آوردن صدام به پيشگاه عدالت، پايان خشونت ها در عراق نيست.اما نقطه عطفی در روند پيشروی عراق به سوی حکومت دمکراتيکی است که می تواند از خود دفاع کند.»
آوردن صدام به پيشگاه عدالت، پايان خشونت ها در عراق نيست.اما نقطه عطفی در روند پيشروی عراق به سوی حکومت دمکراتيکی است که می تواند از خود دفاع کند.رییس جمهوری آمریکا


شيمون پرز معاون نخست وزير اسراييل دراين باره گفت: «صدام حسين به دست خودش کشته شد. اوکسی بود که آسيب فراوانی به مردمش وارد کرد و تهديدی جدی برای اسراييل بود.»

استراليا نيز روز شنبه اعلام کرد اعدام صدام حسين «نقطه عطفی در تاريخ عراق» است و پايان دوره حاکمی ستمگر است که عدالت را بر هزاران تن از مردم خود حرام کرده بود.

الکساندر داونر Alexander Downer وزير خارجه استراليا گفت علی رغم اين که استراليا با حکم اعدام مخالف است اما صدام طی محاکمه ای عادلانه به جرم جنايت عليه بشريت به اعدام محکوم شد.

استراليا از هم پيمانان نزديک آمريکا يکی از اولين کشورهايی بود که سربازان خود را برای تامين امنيت به عراق فرستاد.

انتقادهای بين المللی

دولت بريتانيا اعدام ديکتاتور پيشين عراق را مورد انتقاد قرار داد اما از اين که در دادگاه به سزای اعمالش رسيده ابراز خرسندی کرد.

دولت بريتانيا در عراق و هيچ نقطه ديگری از جهان از مجازات اعدام طرفداری نمی کند.وزیر خارجه بریتانیا
مارگارت بکت وزير خارجه بريتانيا گفت: «دولت بريتانيا در عراق و هيچ نقطه ديگری از جهان از مجازات اعدام طرفداری نمی کند.»

وزارت خارجه روسيه نيز تاسف خود را از اعدام رهبر پيشين عراق ابراز کرد و گفت خواسته جامعه بين الملل برای رعايت اعتدال در اين باره ناديده گرفته شد.

در غزه، رهبران حماس اعدام صدام حسين را يک «ترور سياسی» خواندند که قوانين بين المللی را نقض کرده است.

واتيکان اعدام صدام حسين را «واقعه ای غم انگيز» خواند که «روح انتقام کشی و خشونت های جديد» در عراق را تحريک می کند.

پدر فدريکو لومباردی سخنگوی واتيکان گفت: «اعدام هميشه خبرغم انگيز و دليلی برا اندوه بوده، حتی اگر آن شخص گناه بزرگی مرتکب شده باشد. کشتن گناهکار راه رسيدن به عدالت و صلح در جامعه نيست.»

سازمان ديدبان حقوق بشر نيز اعلام کرد رفتار دولت ها در مواجهه با بدترين گناهکاران، آزمونی است که در قبال رعايت حقوق بشر در آن شرکت می کند.

به گفته اين سازمان تاريخ قضاوت خواهد کرد که محاکمه و اعدام صدام حسين «عميقا اشتباه » بوده است.

در ليبی پرچم ها نيمه افراشته شده و مراسم عيد قربان لغو شده است، همچنين در اين کشوربه مناسبت اعدام صدام سه روز عزای عمومی اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG