لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

سولانا: ایران احتمالا با حوادث غزه ارتباط داشته است


«اتفاقاتی را که اخيرا در غزه رخ داد، از اتفاقات لبنان جدا به نظر نمی رسند.» - سولانا
«اتفاقاتی را که اخيرا در غزه رخ داد، از اتفاقات لبنان جدا به نظر نمی رسند.» - سولانا

خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز دوشنبه گفت که ايران احتمالا با حوادث قبضه قدرت در غزه توسط گروه حماس و حملات اخير به ارتش لبنان و نيروهای حافظ صلح اروپايی در لبنان ارتباط داشته است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، خاوير سولانا که اخيرا تلاش ها برای بازگرداندن ايران به مذاکرات هسته ای را هدايت کرده است، از سرزنش آشکار تهران درباره اين حوادث خودداری کرد، اما در عين حال تاکيد کرد که اين حوادث را نمی توان جدا از هم تلقی کرد.


وی روز دوشنبه در يک کنفرانس خبری درباره خاورميانه که توسط گروه سوسياليست پارلمان اروپا برگزار شده بود، گفت: «اتفاقاتی را که اخيرا در غزه رخ داد، از اتفاقات لبنان جدا به نظر نمی رسند.»


آقای سولانا گفت که در اردوگاه های فلسطينيان در لبنان گروههايی تازه ديده شده اند و افزود: «و در حقيقت، اين که نيروهای موقت حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (UNIFIL)، برای نخستين بار هدف


  • «و در حقيقت، اين که نيروهای موقت حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (UNIFIL)، برای نخستين بار هدف حملاتی قرار گرفته اند، نمی تواند جداگانه بررسی شود.»
خاویر سولانا

حملاتی قرار گرفته اند، نمی تواند جداگانه بررسی شود.»


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت که حادثه انفجار خودرويی که به کشته شدن شش عضو اسپانيايی يونيفيل – UNIFIL – منجر شد، به دست گروههايی رخ داد که شناخته شده نيستند.


خاوير سولانا افزود: «اگر اين حوادث را در چارچوب يک تلقی جهانی نبينيم، ساده انگاری است.»


وی با اشاره به اظهارات اخير علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران گفت: «کسی که من او را خيلی خوب می شناسم – علی لاريجانی – گفت ما از حماس حمايت می کنيم.»


آقای لاريجانی که سرپرستی مذاکرات هسته ای را از سوی ايران به عهده دارد، اخيرا اين موضوع را در مصاحبه ای با مجله نيوزويک، اعلام کرد.


خاوير سولانا گفت: «همه اين مسايل به هم ارتباط دارند. اين اتفاقات تصادفی يا بر اثر معجزه رخ نداده اند. بدون در نظر گرفتن ديگر بازيگران منطقه ای پشت صحنه، فهم اوضاع منطقه دشوار خواهد بود.»


وی همچنين گفت که نشست ميانجيگران غرب و کشورهای عرب خاورميانه با رهبران اسراييلی و فلسطينی، احتمالا در ميانه ماه ژوئيه – ۱۰ تا ۱۵ روز ديگر – در قاهره برگزار می شوند. اين نشست پيش از اين با تاخير رو به رو شده است.


به گفته آقای سولانا در حال حاضر تنها موضوع کمک های مالی و بشردوستانه به فلسطينی ها مهم نيست، بلکه «شکل دادن عزم سياسی تازه ای در مسر صلح» نيز از اهميت ويژه ای برخوردار است.


وی گفت که در دراز مدت، حضور نيروهای حافظ صلح در غزه و کرانه غربی رود اردن ضروری خواهد بود، اما اين موضوع در حال حاضر از الويت های منطقه نيست.


XS
SM
MD
LG