لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

فتح: ایران حق ندارد به ما درس دموکراسی دهد


آقای عبدربه می گوید: ايران از گروه های غير دمکراتيک در فلسطين، لبنان و عراق حمايت می کند.
آقای عبدربه می گوید: ايران از گروه های غير دمکراتيک در فلسطين، لبنان و عراق حمايت می کند.


يک دستيار ارشد محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی روز دوشنبه ايران را متهم کرد که از اسلامگرايان حماس، برای به کنترل درآوردن نوارغزه حمايت کرده است.


ياسر عبد ربه گفت: «ايران از گروه های غير دموکراتيک در فلسطين، لبنان و عراق حمايت می کند و اين کشور مسئول تشويق حماس به انجام کودتا در نوار غزه است.»


اين مقام تشکيلات خودگردان فلسطينی افزود: «ما اتهامات منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران مبنی بر اينکه تشکيل دولت اضطراری گامی در مخالفت با دموکراسی است را رد می کنيم. ايران حق ندارد به ما درس دموکراسی ياد دهد.»


اظهارات اين مقام عضو جنبش فتح با واکنش گروه رقيب، حماس روبرو شد و سخنگوی اين جنبش اتهامات آقای عبد ربه را «بی پايه و اساس» خواند.



ما اتهامات منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران مبنی بر اينکه تشکيل دولت اضطراری گامی در مخالفت با دمکراسی است را رد می کنيم. ايران حق ندارد به ما درس دمکراسی ياد دهد.
یاسر عبد ربه

سامی ابوزهری، گفت: «مشارکت رهبران ارشد فتح با اشغالگران(اسراييل) آشکار و روشن است و عبد ربه در تلاش است تا با اعلام اتهامات بی پايه و اساس براين مسئله سرپوش بگذارد، ولی با اين اظهارات نمی توان مردم فلسطين را فريب داد.»


جمهوری اسلامی ايران نيز با طرح اتهامات مشابه ای، کشورهای غربی و برخی طرف های خارجی را مسئول وضع پيش آمده در نوار غزه دانسته است.


منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران گفت: «آمريکا و برخی طرف های خارجی در منطقه در تلاش هستند تا درگيری ها در فلسطين افزايش يابد، هرچند که اقدامات جداگانه گروهای فلسطينی می تواند شکاف های موجود را گسترش دهد.»


ايران از معدود کشورهايی بود که به رغم تحريم های بين المللی ، به حمایت مالی از گروه حماس ادامه داد و در سفر سال گذشته اسماعيل هنيه به تهران، که با پیروزی حماس در انتخابات به مقام نخست وزیری رسید، تعهد کرد که مبلغ ۲۵۰ ميليون دلار کمک مالی در اختيار اين دولت قرار دهد.


روز يکشنبه دولت اضطراری تشکيلات خودگردان فلسطينی سوگند ياد کرد و عملا جانشين دولت به رهبری سازمان حماس شد که هنوز معتقد است دولت قانونی فلسطينی است.


رويدادهای اخير در سرزمين های فلسطينی پس از آن رخ داد که سازمان حماس با حمله به مواضع تشکيلات فتح در نوار غزه، کنترل کامل اين منطقه را در دست گرفت.


در واکنش به اين وضعيت، محمود عباس حالت فوق العاده اعلام کرد و سلام فياض، وزير امور اقتصاد و دارايی را مامور تشکيل دولت اضطراری کرد.


تشکيل اين دولت با استقبال آمريکا، اتحاديه اروپا و بسياری از کشورهای عربی رو به رو شد و غرب اعلام کرد که تحريم های اعمال شده علیه فلسطينی ها را که از زمان پيروزی سازمان حماس در انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۰۶ آغاز شده بود، لغو می کند.


XS
SM
MD
LG