لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

اعلام وضعيت فوق العاده در مناطق فلسطينی


محمود عباس دولت وحدت ملی را منحل و در مناطق فلسطينی اعلام وضعيت فوق العاده کرد
محمود عباس دولت وحدت ملی را منحل و در مناطق فلسطينی اعلام وضعيت فوق العاده کرد

محمود عباس رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی روز پنجشنبه چهاردهم ماه ژوئن دولت وحدت ملی را منحل و در مناطق فلسطينی اعلام وضعيت فوق العاده کرد.


عمر نبيل مشاور مطبوعاتی محمود عباس گفت رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در فرمانی سه ماده ای اسماعيل هنيه و دولت او برکنار و در مناطق فلسطينی اعلام وضعيت فوق العاده کرده است.


به گفته اين مشاور رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی طبق ماده سوم فرمان محمود عباس، دولت اضطراری جايگزين دولت وحدت ملی خواهد شد. دولت وحدت ملی فلسطينی سه ماه پيش برای پايان دادن به خشونت های ميان فتح و حماس تشکيل شده بود.


از سوی ديگر سامی ابو زهری سخنگوی حماس به خبرگزاری فرانسه گفت اقدام محمود عباس بر خلاف قانون اساسی است.


آقای ابو زهری پیشتر درباره رویدادهای غزه گفته بود:«آنچه در غزه روی داده آزادسازی دوباره اين سرزمين، يعنی آزاد سازی غزه از دست گروه وابسته (اسراييل) پس از آزاد سازی غزه از وجود شهرک نشينان يهودی است».


در درگيری ها ميان گروه های فلسطينی فتح و حماس در نوار غزه تاکنون ۱۰۸ نفر کشته شده اند ونيروهای حماس مقر های وابسته به گروه فتح در اين مناطق را تصرف کرده اند

در درگيری ها ميان گروه های فلسطينی فتح و حماس در نوار غزه تاکنون ۱۰۸ نفر کشته شده اند و مقر های وابسته به گروه فتح در اين مناطق به تصرف نيروهای حماس در آمده اند.


در همين حال يک شبکه تلويزیونی در غزه به آتش کشيده شد و شاخه نظامی گروه حماس اعلام کرد که يک از فرماندهان ارشد گروه فتح را در نوار غزه اعدام کرده است.


هشدار عمرو موسی


عمرو موسی دبيرکل اتحاديه‌ی عرب از دو جنبش فلسطينی فتح و حماس خواست تا بی درنگ به درگيری در نوار غزه پايان دهند.


دبيرکل اتحاديه‌ عرب نسبت به پيامدهای خطرناک استمرار بحران و در گیری ميان فتح و حماس هشدار داد و از دو طرف خواست تا با هيات امنيتی مصر که هم اکنون در نوار غزه به سر می‌برد، همکاری کنند.


تصرف ستاد های امنيتی فتح در غزه


افراد مسلح حماس پس از ساعت ها درگيری شديد با افراد جنبش فتح، ستاد امنيتی تشکيلات خود گردان فلسطينی را در شهر غزه تصرف کرده و پرچم های سبز رنگ حماس را بر در و ديوار ساختمان نصب کرده اند.


نيروهای حماس اکنون تقريبا کنترل تمام بخش های غزه را در دست گرفته اند

گزارش ها حاکی است که دست کم چهارده نفر، اکثرا از افراد فتح کشته و شماری نيز زخمی شده اند .


نيروهای حماس اکنون تقريبا کنترل تمام بخش های غزه را در دست گرفته اند.


دستور بازداشت اعضای حماس


در همين حال، محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی روز پنج شنبه دستور داد تا تمامی فعالان حماس در کرانه باختری رود اردن دستگير شوند.


اين رويداد بدنبال درگيری های گسترده در نوار غزه و احتمال تسلط کامل شبه نظاميان حماس بر اين منطقه صورت می گيرد.


جنبش فتح فهرستی از۱۵۰۰ نفر از فعالان حماس در ساحل غربی را تهيه کرده و نيروهای اين جنبش در ساعات اخير برای بازداشت آنها وارد عمل شده اند.


نيروهای امنيتی حکومت فلسطينی در حالی که از سوی شبه نظاميان فتح همراهی می شوند، در ساعات اخير به جستجوی خانه به خانه در ساحل غربی رود اردن پرداخته اند تا شبه نظاميان وابسته به حماس و فعالان سياسی اين سازمان اسلامگرا را دستگير کنند.


اين عمليات از نيمه شب گذشته در شهررام الله، مقر تشکيلات فلسطينی، آغازشد. فتح می گويد: برای آنکه خشونت های شديد غزه به ساحل غربی سرايت نکند، بازداشت ۱۵۰۰ نفر از نيروهای حماس در اين منطقه الزامی است.


در اين فهرست، نام شهرداران و فعالان حماس در دانشگاه ها نيز ديده می شود. اين نخستين بار در عمر حکومت خودگردان است که نيروهای رسمی اين حکومت به دستگيری گسترده سران و اعضای حماس اقدام می کنند.


XS
SM
MD
LG