لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۵

انتقاد ملی گرایان ترکیه از دولت اسلامگرای این کشور


در دهمين سالروز کناره گيری دولت نجم الدين اربکان، ملی گرايان ترک می گويند، دولت اسلامگرای رجب طيب اردوغان نيز سياست های حزب رفاه را ادامه می دهد.
در دهمين سالروز کناره گيری دولت نجم الدين اربکان، ملی گرايان ترک می گويند، دولت اسلامگرای رجب طيب اردوغان نيز سياست های حزب رفاه را ادامه می دهد.
در ترکيه در دهمين سالروز مداخله ارتش برای کناره گيری دولت اسلامگرای نجم الدين اربکان، ملی گرايان ترک می گويند که دولت اسلامگرای اردوغان، باعث نزديک شدن ترکيه به شرق و اعراب شده و کشور را از «تمدن مترقی غرب» دور کرده است.

دنيز بايکال رهبر حزب «جمهوريخواه مردم ترکيه» نيز خواستار کناره گيری دولت اردوغان شده است.

ده سال پيش در روز ۲۸ فوريه سال ۱۹۹۷ ميلادی، حزب اسلامگرای «راه رفاه» که دولت وقت را در دست داشت، به دليل آنچه «ناديده گرفتن ارکان لاييک جمهوری ترکيه» توصيف شد، با فشار ارتش اين کشور، ناچار به استعفا و کناره گيری از قدرت شد.

در دهمين سالروز کناره گيری دولت نجم الدين اربکان، ملی گرايان ترک می گويند، دولت اسلامگرای رجب طيب اردوغان نيز سياست های حزب رفاه را ادامه می دهد و بدون در نظر گرفتن «منافع ملی» و «سياست های جمهوری ترکيه»، کشور را از «همگرايی با غرب» بازداشته است.

دنيز بايکال، رهبر حزب «جمهوريخواه مردم» طی اجلاسی در جمع اعضای حزبش در آنکارا گفت: «تحولی که آنها يعنی اسلامگرايان ايجاد کرده اند آن است که ترکيه را که بدهی نداشت، به يک کشور مقروض مبدل کردند.»

وی افزود: «تحول ديگری که آنها به وجود آوردهاند، بازگرداندن تمدن مترقی ما از راه پيشرفت و بردن کشور به مسير خاورميانه و ميان اعراب بوده است.»

آقای بايکال خطاب به دولتمردان کنونی ترکيه گفت: « اگر تحولاتی که شما ايجاد کرده ايد اينها است، اين تحولات دارای نقص و کمبود است. تحولات خود را برداريد و برويد. تحولی که شما (دولت اردوغان) ايجاد کرده ايد ۱۵۰ ميليارد دلار بدهی خارجی بوده و با افرادی که در مسند قدرت قرار داده ايد باعث ترويج گمراهی در سراسر کشور شده ايد.»

رسانه های ترکيه سخنان تند دنيز بايکال عليه دولت را «دوئل سياسی» با رجب طيب اردوغان توصيف کرده اند و پاسخ نخست وزير را منتشر کرده اند که گفته است : «دنيز بايکال در راستای منافع خود اين اتهامات را به حزب حاکم وارد می کند.»

همزمان روز چهارشنبه، احزاب ملی گرای ترک در دهمين سالروز فشار ارتش برای بيرون راندن اسلامگرايان، از اقدام ۲۸ فوريه را حمايت کردند.

تئورسين های ملی گرای ترکيه معتقدند که اگر ارتش، دولت اسلامگرا را مجبور به استعفا نمی کرد، در سال ۹۷ ترکيه نيز به سرنوشت ايران در سال ۱۹۷۹ يا ۱۳۵۷ شمسی دچار می شد.

در مقابل، اسلامگرايان ترک مداخله ارتش در امور سياسی را «خدشه دار کردن جلوه دمکراتيک» ترکيه توصيف کرده و از آن انتقاد می کنند.
XS
SM
MD
LG