لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۱

قطبی در انتظار یک بازی کلاسیک دیگر؛ «جام برای مردم ایران»


افشین قطبی، مربی تیم ملی فوتبال ایران
افشین قطبی، مربی تیم ملی فوتبال ایران
با راهیابی ژاپن و ازبکستان به مرحله نیمه‌پایانی جام فوتبال ملت‌های آسیا، افشین قطبی، سرمربی تیم ملی ایران، اعلام کرد که در مسابقه با کره جنوبی یک مسابقه کلاسیک دیگر را انتظار خواهد داشت.

سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش داد که به هنگام تجدید دیدار ایران با کره جنوبی در مرحله یک‌چهارم پایانی جام آسیایی، ای‌اف‌سی، قطبی ضمن این که انتظار دارد یک «رویارویی کلاسیک» پیش رو داشته باشد، معتقد است که تیم او کیفیت آن را دارد که همچنان مدعی دستیابی به رکورد چهار بار قهرمانی آسیا باقی بماند.

اگر ایران بر کره جنوبی پیروز شود، پیکار ایران با ژاپن در نیمه‌پایانی یکی از سه تیم صاحب سه بار قهرمانی آسیا را روانه آخرین خاکریز برای رسیدن به چهارمین قهرمانی خواهد کرد.

سرنوشت در جام پانزدهم بار دیگر ایران و کره جنوبی را در مرحله یک‌چهارم پایانی رو در روی هم قرار داد.

این نبرد از ۱۹۹۶ آغاز شد که با درخشش عالی علی دایی ایران کره جنوبی را شش بر دو خرد کرد و روانه نیمه‌پایانی شد.

چهار سال بعد در لبنان ایران با گل تاریخی کریم باقری از فاصله ۴۰ متری در آستانه پیروزی دیگری بود که این بار علی دایی به هنگامی که به یاری مدافعان آمده بود، ضربه ناقص قیچی‌وارش به پاسی ناخواسته برای مهاجم کره‌ای و گل تساوی‌بخش بدل شد تا بازی به وقت اضافی بکشد و قانون گل طلایی آن دوران به حذف ایران منجر شود.

چهار سال بعد در چین ایران انتقام گرفت و با درخشش علی کریمی در اوج، چهار بر سه کره را حذف کرد. اما در دوره پیش کره در مالزی پیروزی‌اش را بار دیگر خارج از محدوده ۹۰ دقیقه به دست آورد. پس از ۱۲۰ دقیقه تساوی بدون گل ایران بازنده ضربه‌های پنالتی (چهار بر دو) بود.

حالا قطبی انتظار دارد که این رویارویی هم به نبردی خاطره‌انگیز بدل شود و در جام آسیایی بر سنگ حک شود.

جام برای مردم ایران

قطبی گفت: «کار با تیم را از ۲۰ ماه پیش با هدف بردن جام آسیایی برای مردم ایران آغاز کردیم. اگر کارمان با کره به ضربه‌های پنالتی هم بکشد، مهدی رحمتی بهترین دروازه‌بان آسیاست. پس از سال ۱۹۷۶ ایران برای نخستین بار قهرمان خواهد شد.»

قطبی می‌افزاید: «من بهترین دروازه‌بان آسیا را دارم و بهترین پنالتی‌زنان من کلاس بالایی دارند. برایم مهم نیست که بازی به پنالتی بکشد. ما تیم برنده خواهیم بود. تیم کره بسیار جوان است و من معتقدم اگر بازی به پنالتی بکشد، آنان زیر فشار له خواهند شد.»

بسیاری بر تجربه پیشین کار قطبی با تیم کره جنوبی تکیه می‌کنند که پنج سال ابتدا به عنوان آنالیزور و سپس کمک‌مربی با تیم ملی کره جنوبی بوده است، و مطمئن هستند که بر اساس آگاهی از روحیه بازیکنان کره‌ای از مزیت بالایی برخوردار است.

قطبی می‌گوید که کره‌ای‌ها روی تیم او مطالعه دارند و احتمالا از چگونگی و نحوه بازی او آگاهی بسیار خوبی دارند.
XS
SM
MD
LG