لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۲

قطبی پس از جام ملت‌های آسیا به ژاپن می‌رود


افشین قطبی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از پایان قراردادش در بازی‌های ماه آینده جام ملت‌های آسیا در قطر، با قراردادی سه ساله به عنوان سرمربی تیم شیمیزو اس-پالس از لیگ حرفه ژاپن دوران تازه‌ای در فوتبال را آغاز می‌کند.

افشین قطبی از بهار سال ۱۳۸۸ و پس از شکست دو بر یک تیم ملی ایران از عربستان در تهران در چارچوب پیکارهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ جانشین علی دایی، سرمربی وقت تیم ملی شد. او پیش از این با تیم پرسپولیس به مقام قهرمانی لیگ برتر ایران رسیده بود.

بخش انگلیسی سایت گل، صبح پنجشنبه در گزارشی عنوان کرد که افشین قطبی پس از رهبری تیم ملی در جام ملت‌های آسیا در ژانویه سال آینده میلادی، با تیم شیمیزو اس-پالس بار دیگر به مربیگری در یک تیم باشگاهی باز خواهد گشت.

شیمیزو در این فصل کارش را با دستیابی به رده ششم به پایان رساند و یکی از جوان‌ترین باشگاه‌های حرفه‌ای در فوتبال ژاپن است که در سال ۱۹۹۱ بنیان گذاشته شد.

این تیم از بدو پیدایش یکی از قدرت‌های فوتبال ژاپن بوده و چهار جام حذفی ژاپن و یک جام برندگان جام آسیا را برده است. قطبی در این تیم جانشین کنتا هاسه‌گاوا، بازیکن پیشین تیم ملی ژاپن می‌شود که از سال ۲۰۰۵ سرمربیگری شیمیزو را در دست داشت.

سرمربیگری قطبی در تیم ملی ایران با بازی دوستانه با تیم ملی چین در این کشور و بازی در راه جام جهانی با تیم ملی کره شمالی در پیونگ یانگ آغاز شد و با آخرین بازی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا در قطر به پایان می‌رسد.

قطبی در تاریخ فوتبال ایران کمترین بازی ملی را در خاک ایران انجام داده است.

او در دوران مربیگری‌اش در تیم ملی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان را به تیم ملی بازگرداند و سپس شاهد خداحافظی با تیم ملی و یا کنار گذاشتن (کریمی) آنان بود. کریم باقری، کاپیتان تیم ملی نیز بازی خداحافظی‌اش با تیم ملی را با تیم ملی برزیل در زمان قطبی انجام داد.

از اقدام‌های خبرساز قطبی در دوران تازه گذشته، فراخوانی افشین دژآگه از فوتبال آلمان به تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا و گزینش کریم باقری به عنوان مشاور خود در جام ملت‌های آسیا بود.

برخلاف دوران سرمربیگری تیم پرسپولیس، که او به ناگاه این تیم و ایران را ترک کرد، این بار قطبی پيش از اين هم گفته بود كه پايان جام ملت‌ها برای تيم ملی ايران، پایان دوران مربیگری او در ایران هم خواهد بود.
XS
SM
MD
LG