لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۱

پرونده مالیاتی قطبی، خبر اول جام ملت‌ها در رسانه‌های دولتی


در آستانه اولین دیدار ایران در پانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که به میزبانی قطر در حال برگزاری است، رسانه‌های ورزشی در ایران خبر از حاشیه‌های متعددی می‌دهند که پیرامون تیم ملی فوتبال ایران شکل گرفته است.

حجم حاشیه‌ها به قدری است که امروز شنبه در شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مجری اخبار ورزشی ضمن اشاره به «شنیده‌های ناامیدکننده»، ابراز امیدواری کرد این حاشیه ‌ا صحت نداشته باشند.

پرونده مالیاتی افشین قطبی و احتمال عدم بازگشت او به ایران، در کنار خبر جبهه‌گیری برخی بازیکنان مقابل افشین قطبی برای عدم استفاده از جواد نکونام و مسعود شجاعی در ترکیب تیم ملی، از جمله اخباری است که در خبرگزاری‌های دولتی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.

در حالی که روز سه‌شنبه ایران مقابل عراق قرار خواهد گرفت، علی اصغر یوسف‌نژاد، نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی، در این باره گفته است: «این که افشین قطبی بدهی مالیاتی‌‌اش را پرداخت نمی‌‌كند و زیر بار آن نمی‌‌رود، نوعی هدر رفتن بیت‌المال است. عدم پرداخت مالیات نوعی كم‌لطفی و به قانون مالیات و دستگاه مالیاتی است و پسندیده نیست كه تعهدات به دولت زیر سؤال برود.»

خبرگزاری فارس همچنین در گزارشی پیرامون پرونده مالیاتی افشین قطبی، از تیتر «فرار از مالیات با تهیه بلیت توكیو بدون توقف» استفاده کرده است که به حضور افشین قطبی در فوتبال ژاپن، پس از پایان جام ملت‌های ۲۰۱۱ آسیا اشاره می‌کند.

بدهی مالیاتی ۲۴۰ میلیون تومانی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، در سایر رسانه‌ها نیز بازتاب پر رنگی داشته است. مدیر برنامه‌های افشین قطبی گفته است طبق بند هشت از قرارداد این مربی، باشگاه باید مالیات را بپردازد.

در طرف مقابل، مصطفی شكری مدیر حقوقی باشگاه پرسپولیس می‌گوید: «قطبی باید خودش با مشكل مالیاتی خود را حل كند.»

پیش از اعزام تیم ملی فوتبال ایران به قطر، افشین قطبی در بازدید علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی، از اردوی تیم ملی فوتبال، خواستار حل مشکل مالیاتی‌اش از سوی دولت شد.

قطبی پیش از این گفته بود: «سال اول قراردادم مشكلی وجود نداشت. اما در سال دوم مدیران باشگاه كوتاهی كردند و حالا باید خودشان این مشكل را حل كنند. برای آنکه ممنو‌ع‌الخروج نشوم به كمیته انضباطی شكایت كردم و دوست دارم این کمیته، مسئله را با صدور یک رأی برای همیشه حل كند. خوشبختانه برای پرداخت مالیات قراردادم با تیم ملی مشكلی ندارم، چون مسئولین قول مساعد داده‌اند این مشكل برطرف شود.»

خبرگزاری فارس با اشاره به عدم بازگشت قطبی به تهران از اردوی قطر نوشته است: «قطبی طبق توافقش با شیمیزو اس پالس، باید ۱۲ بهمن به ژاپن برود. یعنی بعد از جام ملت‌ها دلیلی ندارد به ایران برگردد و محل اقامتش نیز ایران نیست. پس چه ارگانی این ۲۴۰ میلیون تومان را پرداخت خواهد كرد؟ آیا امکان پیگیری پرونده مالیاتی او در خارج از كشور هم وجود دارد؟»

برخی رسانه‌ها نیز می‌پرسند، مگر میزان درآمد افشین قطبی از فوتبال ایران چقدر بوده است که مالیات آن، چنین مبلغ هنگفتی شده است؟ آقای قطبی مخالفتی با مبلغ مالیات ندارد و اعتراض او صرفاً در این موضوع که خودش نباید مالیات را بپردازد خلاصه می‌شود.
XS
SM
MD
LG