لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

روزنامه‌های پنج‌شنبه هشتم اردیبهشت ۱۳۹۰


روزنامه‌های پنج‌شنبه ایران خبر داده‌اند که در پی گران‌تر شدن قیمت برق، گاز، آرد و نان، و تعرفه‌های پست «گرانی برخی کالا‌ها و خدمات از جمله قیمت مرغ و بلیت هواپیما» نیز در دستور کار دولت و وزارت بازرگانی قرار گرفته است.

روزنامه‌ها همچنین گزارش‌هایی از «هشدار نزدیکان خامنه‌ای به احمدی‌نژاد»، «سوال از احمدی‌نژاد؛ پرونده‌ای که همیشه مختومه می‌شود» و نیز «سومین سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی طی یک هفته» را در پیوند با علنی شدن اختلاف خامنه‌ای و احمدی‌نژاد منتشر کرده‌اند.

اعلام جزئیات تازه‌ای از طرح دولتی «گردشگری حلال»، و ادعای یک عضو مجلس خبرگان درباره «سیاسی شدن بدحجابی» از دیگر عناوین روزنامه‌های هشتم اردیبهشت است.

افزایش احتمالی دوباره قیمت مرغ، بلیت هواپیما و دیگر کالا‌ها در چند روز آینده

پس از گران‌تر شدن قیمت برق، گاز، آرد و نان، و نیز گران شدن تعرفه‌های پستی طی چند روز اخیر، روزنامه‌های جهان صنعت، تهران امروز، و مردمسالاری خبر داده‌اند که افزایش دوباره قیمت مرغ و بلیت هواپیما و «برخی دیگر کالا‌ها» به زودی اعلام می‌شود.

به گزارش روزنامه جهان صنعت، مدیرکل طیور امور دام وزارت جهاد کشاورزی روز چهارشنبه با اعلام این که «قیمت مرغ باید در جهت حمایت از تولید باشد» گفت که «طی نشستی که هفته آینده با تولید‌کنندگان و متولیان بازار، یعنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در قالب تیم کار‌شناسی خواهیم داشت، قیمت مرغ را نهایی خواهیم کرد.

این مقام وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرده که «این قیمت با توجه به آنالیز هزینه‌ها به اضافه سود منطقی برای تولید‌کننده خواهد بود» و گفته است که «قیمت تمام‌شده مرغ در کشور بالاست»، چون «۱۸ هزار واحد مرغداری کشور هرکدام به صورت فردی تصمیم‌گیری می‌کنند».

روزنامه مردمسالاری نیز در خبری با تیتر «بررسی گرانی مجدد بلیت هواپیما» از قول «عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی» نوشته است که «شرکت‌های هواپیمایی توان پرداخت بدهی گذشته خود را با نرخ مصوب ۴۰۰ تومان ندارند» و به همین دلیل «پیشنهادی مبنی بر افزایش نرخ خدمات شرکت‌های هواپیمایی ارائه داده‌ایم، دولت قول بررسی درباره افزایش قیمت سوخت را داده و ما منتظر تصمیم دولت هستیم».

روزنامه تهران امروز از «بررسی افزایش تدریجی برخی قیمت‌ها در وزارت بازرگانی» خبر داده و گزارش داده است که محمد‌حسن‌ نکویی‌مهر، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، گفته است که «برخی واحدهای تولیدی برای افزایش قیمت محصولات خود مستنداتی ارائه کردند که با توجه به دو مسئله تدریجی و محدود بودن افزایش قیمت در حال بررسی هستیم».

این مقام دولتی علت پذیرش پیشنهاد اصناف برای افزایش قیمت‌ها را به «افزایش قیمت نفت» و «افزایش قیمت جهانی برخی از کالا‌ها» مربوط دانسته و گفته است که انجمن‌های اصناف و واحدهای تولیدی که در جریان اجرای حذف یارانه‌ها با دولت همکاری کردند اکنون «برای افزایش قیمت محصولات خود مستنداتی ارائه کرده‌اند» که در مورد برخی کالا‌ها به دلیل «منطقی و تدریجی بودن» و نیز «اجتناب‌ناپذیر بودن» این تغییر قیمت صورت می‌گیرد.

هشدار همزمان نزدیکان خامنه‌ای به احمدی‌نژاد

روزنامه‌های خراسان، قدس، رسالت از هشدار نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به محمود احمدی‌نژاد خبر داده‌اند.

به نوشته این روزنامه‌ها، طی دو روز اخیر علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، و مرتضی نبوی، مدیر روزنامه رسالت، به احمدی‌نژاد درباره ضرورت «اطاعت» وی از آیت‌الله خامنه‌ای هشدار داده‌اند.

روزنامه قدس از قول علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، نوشته است که «تذکرات رهبری به دولت در برابر حمایت‌های ایشان بسیار ناچیز است».

به نوشته این روزنامه، علی سعیدی با تاکید بر این که «در همین دولت در مقاطعی اختلاف میان دستگاه‌ها رخ داد و فشار زیادی بر احمدی‌نژاد وارد شد تا او را از پا در بیاورند، اما این رهبری بود که به خاطر ارزش‌ها و شاخص‌هایی که در دولت می‌دید، ایستاد و از آن دفاع کرد» اضافه کرده است که اما «رهبر نمی‌تواند در مقاطعی که امکان بروز مفسده‌ای است یا مصلحتی مورد تهدید قرار می‌گیرد، سکوت یا مسامحه داشته باشد».

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران به طور ضمنی به احمدی‌نژاد هشدار داده و گفته است که «هر جا مسئولان در برابر دیدگاه رهبری که ستون فقرات و خیمه انقلاب محسوب می‌شود، ایستاده و «اما و اگر» آوردند، به‌‌ همان نسبت نظام دچار تزلزل و چالش شده است».

روزنامه خراسان نیز از قول احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، نوشته است که «چنان چه تبعیت از ولی فقیه از سوی کارگزاران کشور وجود نداشته باشد، حکومت آن‌ها نامشروع است حتی اگر تمام مردم کشور به او رای داده باشند».

روزنامه رسالت نیز اظهارات مرتضی نبوی از چهره‌های جناح حاکم را منتشر کرده که از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد به عنوان «تجدیدنظرطلب» نام برده و گفته است که «آن‌ها کسانی هستند که در حال حاضر از موقعیت خاص برخوردارند و با مواضعی که اتخاذ کرده‌اند از اصول‌گرایی و روحانیت عبور کرده‌اند».

مرتضی نبوی همچنین گفته است که هنوز «اعتماد اصول‌گرایان از احمدی‌نژاد سلب نشده است»، ولی افزوده است که «البته این به آن مضمون نیست که بگوییم رئیس جمهور معصوم است، چرا که انتقاداتی به وی نیز وارد است».

مدیر روزنامه رسالت به رغم آن که گفته است «معتقدم نباید جریان انحرافی را مساوی با احمدی‌نژاد قرار داد» اعلام کرده است که «در صددم جریان تجدیدنظرطلبان را افشا کنم، البته این دغدغه شخصی بنده نیست و اکثر اصول‌گرایان این دغدغه را دارند».

«سوال از احمدی‌نژاد؛ پرونده‌ای که همیشه مختومه می‌شود»

روزنامه روزگار گزارشی درباره «تدارک سوال» از محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی منتشر کرده و نوشته است که «با گذشت ۱۰ روز از ماجرای ابقای مصلحی در پست خود نمایندگان مجلس همچنان بر اختلافات خود با دولت پافشاری می‌کنند» و «نامه‌ای تنظیم کردند و دست به دست چرخاندند» که «آن طور که محمدجواد ابطحی گفته برای سوال از رئیس جمهور است و تاکنون ۵۲ نفر زیر آن را امضا کرده‌اند».

این روزنامه با اشاره به این که بانی نامه اخیر هم «مثل بیشتر دفعاتی که طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد مطرح شده، علی مطهری است» با مرور سرنوشت نامه‌های مشابه طی سال‌های گذشته نوشته است که «طرح سوال» از رئیس دولت «پرونده‌ای» است «که همیشه مختومه می‌شود».

روزنامه روزگار از جمله یادآوری کرده است که «علی مطهری اولین بار در تابستان ۸۷ به دلیل اعلام دوستی مشایی با ملت اسرائیل و حمایت احمدی‌نژاد از سخنان معاونش، دست به کار تهیه طرح سوال از رئیس جمهور شد، اما بعد از خطبه‌های مقام رهبری در آخرین نماز جمعه شهریورماه آن سال، پرونده طرح این سوال را بست».

این روزنامه همچنین خبر داده است که روز چهارشنبه «جلسه غیرعلنی نماینده‌های مجلس برای بررسی وضعیت غیبت محمود احمدی‌نژاد در جلسه‌های هیئت دولت لغو شد»، اما «جلسه فراکسیون اصول‌گرایان مجلس هم به طور ویژه غروب چهارشنبه تشکیل شد»، جلسه‌ای که در ‌‌نهایت اعضای اصول‌گرای مجلس صلاح ندانستند در پایان آن «به رسانه‌ها توضیحی ارائه کنند».

داریوش قنبری، نماینده اقلیت، اما به روزنامه روزگار گفته است که «در جلسه روز چهارشنبه دودستگی بین نمایند‌ه‌ها به شدت محرز بود» و در حالی که «گروهی از جمله تصمیم داشتند به هر نحو ممکن نامه‌ای تنظیم کنند، نامه‌ای که پرویز سروری و عوض حیدرپور برایش امضا جمع می‌کردند»، محمدرضا خباز دیگر عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم تاکید کرده است که «قبل از این که این نامه برای مطالعه و امضا به دست من برسد، عده‌ای از نمایندگان دخالت کردند و نامه از صحن مجلس جمع شد بنابراین از متن آن بی‌خبرم».

محمداسماعیل کوثری، از اعضای فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، نیز به این روزنامه گفته است که «دوستان ما کاری کردند و بعد از مشورت متقاعد شدند به آن پایان دهند».

سومین سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی طی یک هفته

روزنامه‌های جهان صنعت، تهران امروز و جام جم اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در سومین سخنرانی پیاپی وی در هفته جاری را منتشر کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی که در شرایط معمولی هفته‌ای یک بار طی دیدار از قبل برنامه‌ریزی شده سخنرانی می‌کند، به دنبال علنی شدن اختلافش با محمود احمدی‌نژاد طی هفته جاری سه بار در روزهای شنبه، یک‌شنبه و پنج‌شنبه سخنرانی کرده و البته سخنرانی روز یک‌شنبه حتی به تذکر «دفتر رهبری» به خبرگزاری دولت به خاطر انتشار گزینشی اظهارات علی خامنه‌ای منجر شد.

به نوشته روزنامه تهران امروز، رهبر جمهوری اسلامی این بار گفته است که «هدف اصلی دشمن عرصه اقتصادی است» و خواهان «پای‌بندی همه بخش‌های دولتی، غیردولتی و مردم به الزامات سال جهاد اقتصادی» شده است.

روزنامه جهان صنعت ادعای تازه علی خامنه‌ای را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته است که «مبارزه با جمهوری اسلامی روی اقتصاد متمرکز شده است‌»، و روزنامه جام جم نیز از قول وی نوشته است: «مصرف کالاهای داخلی، مجاهدت در سال جهاد اقتصادی است».

«بدحجابی سیاسی شده است»

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و رسالت اظهارات حسن ممدوحی، عضو مجلس خبرگان، درباره «پوشش زنان و بدحجابی» را مورد توجه قرار داده و از قول وی نوشته‌اند که «بدحجابی سیاسی شده است».

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، حسن ممدوحی با این ادعا که «معضل بدحجابی از حالت طبیعی خود در کشور به حالت سیاسی منتقل شده» گفته است که «این‌‌ همان لجاجتی است که با اسلام، دین و سیاست داخلی کشور صورت می‌گیرد».

وی با اشاره به این که «نظر مسئولان در زمینه مبارزه با بدحجابی نظر واحدی نیست» گفته است که «یک وحدت نظر لازم است تا همه با هم هماهنگ بوده و در این زمینه اقدام کنند».

روزنامه رسالت نیز از قول همین عضو مجلس خبرگان نوشته است که «طرح این مسئله در کشور که بی‌حجابی به این دلیل است که «مردم آزاد هستند نیز غلط است» و اضافه کرده است که «یک فرد بی‌حجاب نباید با سوء‌استفاده از چنین مطالبی آزاد باشد».

اعلام جرئیات تازه‌ای از طرح دولتی «گردشگری حلال»

روزنامه تهران امروز از انتشار جزئیات طرح «گردشگری حلال» خبر داده و نوشته است که «گردشگری حلال ایده جدید معاون تازه از راه رسیده گردشگری سازمان میراث فرهنگی است».

شهباز یزدانی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، اعلام کرده است که «گردشگری حلال نوع خاصی از گردشگری مذهبی است که تمام فعالیت‌های آن با توجه به قوانین اسلامی انجام می‌‌شود».

این مقام سازمان میراث فرهنگی به صراحت تفکیک جنسیتی را بخشی از «گردشگری حلال» دانسته و گفته است که «جدایی قسمت‌های ورزشی و رفاهی مخصوص بانوان و آقایان» در هتل‌ها و اماکن اقامتی گردشگران، و همچنین اعمال «شئون اسلامی مانند ذبح شرعی و ارائه غذاهای حلال» برخی دیگر از جزئیات «گردشگری حلال» است.

روزنامه تهران امروز همزمان اظهارات برخی از استادان دانشگاه درمخالفت با چنین طرحی را منتشر کرده و از جمله نوشته است که «اردشیر اروجی، استاد دانشگاه و کار‌شناس گردشگری، معتقد است که گردشگری حلال و حرام ندارد»، چرا که «در مذهب ما غذا یا اعمالی حرام یا حلال با معیارهای دینی عنوان می‌شود».

این استاد دانشگاه گفته است که «می‌توانیم غذای حلال را مطرح کنیم آن هم در برابر غذای حرام، اما گردشگری حلال را در برابر کدام گردشگری قرار دهیم؟»

به نوشته روزنامه تهران امروز، «حسین ذوالفقاری یکی دیگر از استادان دانشگاه هم رونق گردشگری حلال در ایران را منطقی نمی‌داند» و گفته است که «ایران یکی از کشورهایی است که اصول حلال را رعایت می‌کند، به عنوان مثال در رستوران‌ها و هتل‌های ایران مشروبات الکلی و گوشت حیوانات حرام‌گوشت سرو نمی‌شود، بنابراین رونق گردشگری حلال در ایران نمی‌تواند منطقی باشد، چون اصول حلال در همه جای کشور رعایت می‌شود».
XS
SM
MD
LG