لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

تحلیل طرح ترور؛ «سپاه در فضای بحرانی نفوذ خود را افزایش می‌دهد»


محمود احمدی‌نژاد در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران
محمود احمدی‌نژاد در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران
مقامات قضایی آمریکا روز سه‌شنبه ایران را به تلاش برای ترور سفیر عربستان در واشینگتن متهم کردند. این مقامات گفته‌اند که دو متهم این پرونده با نیروی قدس سپاه پاسداران ارتباط داشته‌اند.

رادیوفردا درباره این موضوع با علی آلفونه، تحلیل‌گر موسسه دفاعی جینز، و آمریکن اینترپرایز در آمریکا و کار‌شناس مسائل سپاه پاسداران ایران، گفت‌و‌گو کرده و نخست از او پرسید که این اتفاق در مقطع کنونی چه تاثیری بر روابط ایران و آمریکا از یک سو و ایران و عربستان از سوی دیگر خواهد داشت.

علی آلفونه: اگر سپاه پاسداران جمهوری اسلامی واقعا در برنامه ترور دست داشته باشد، و خصوصا اگر اعضای سپاه قدس سپاه پاسداران در این مسئله مداخله داشته باشند، این مسئله باعث ایجاد یک بحران جدی در روابط بین ایران و عربستان سعودی و همچنین روابط ایران و آمریکا خواهد شد.

گفت‌وگوی بابک غفوری آذر با علی آلفونه
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:25 0:00
لینک مستقیم


این که این مسئله در پایتخت آمریکا اتفاق بیفتد واقعا بی‌سابقه است و به شدت باعث انزوای دیپلماتیک جمهوری اسلامی خواهد شد و پیامدهای بسیار ناگواری برای ایران خواهد داشت.

  • در شرایط کنونی که فشارهای بین‌المللی بر ایران در حال افزایش است، شما فکر می‌کنید که چرا در صورت درستی این خبر، مقامات جمهوری اسلامی ایران تصمیم به انجام چنین اقدامی گرفته‌اند؟

البته به نظر من هنوز یک مقدار زود است که این مسئله را تحلیل کنیم، اما این امکان وجود دارد که حتی دولتمردان غیرنظامی جمهوری اسلامی در این مسئله تصمیم‌گیرنده نبوده‌اند و این تصمیم طرفداران خود سپاه پاسداران بوده باشد.

اگر چنین باشد، یک خبر و نشان ناگواری از اتفاقات داخل ایران است، و این که سپاه پاسداران در عمل به «یک دولت در درون دولت» تبدیل شده و تصمیم‌گیری‌هایی که توسط سپاه پاسداران گرفته می‌شود به ضرر منافع ملی ایران است، ولی ممکن است چنین اقداماتی در کوتاه‌مدت به نفع علائق و منافع خود سپاه پاسداران باشد.

  • پیش از این در دهه‌های گذشته ایران متهم به انجام و اقدام عملیات‌های تروریستی شده بود. تکرار این اتهام و نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت سپاه پاسداران به اعتقاد شما به چه معناست؟

به نظر من پاسخ دادن به این پرسش هنوز هم کمی زود است. ولی در عین حال اگر سپاه پاسداران قصد و هدف ایجاد یک بحران جدی برای دیپلماسی جمهوری اسلامی را داشته است، می‌توانیم بگوییم که در این هدف موفق شده است.

همیشه در فضای بحرانی سپاه پاسداران توانسته است نفوذ خودش در مراکز تصمیم‌گیری سیاسی در ایران را افزایش دهد. این مسئله در کوتاه‌مدت به نفع سپاه و در بلندمدت به ضرر منافع ملی ایران خواهد بود.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG