لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

حمله ده‌ها یهودی افراطی به یک قرارگاه اسرائیل در کرانه باختری


ده‌ها یهودی افراطی اسرائیلی بامداد سه‌شنبه با حمله به یک مقر نظامی ارتش اسرائیل، به درگیری شدید و بی‌سابقه‌ای دست زدند که به زخمی شدن فرمانده این واحد انجامید.

این درگیری در حالی رخ داده است که این واحد‌های ارتش اسرائیل از جمله برای دفاع از جان این یهودی‌نشین‌ها در برابر مخاطراتی در این منطقه مستقر هستند که از ناحیه فلسطینی‌ها ممکن است زندگی آنها را تهدید کند.

این یهودیان افراطی به خاطر حملات مکرر به فلسطینی‌های محلی از سوی نیروهای نظامی اسرائیل محدود شده‌اند و اکنون با حمله به مقر سربازان، می‌خواهند نشان دهند که خواهان دستی بازتر برای ادامه تعرض به فلسطینی‌ها هستند.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که در یهودی‌نشین‌ها شایع شده بود که نیروهای مقر یاد شده ارتش در شمال کرانه باختری در نزدیکی شهر فلسطینی‌نشین «قلقیلیه» برای تخلیه آبادی‌‌های کوچک و غیرقانونی آماده شده‌اند.

مهاجمان یهودی به خودروهای ارتش اسرائیل در این محل و تجهیزات و ساختمان این مقر آسیب زیادی وارد کردند و به سوی نیروهای کشور خود سنگ‌پرانی ‌کردند؛ فرمانده واحد در جریان سنگ‌پرانی این افراد زخمی شد.

این یهودی‌های رادیکال همچنین در مظان ارتکاب یک سری عملیات دیگر تحت عنوان «انتقام‌گیری» هستند و از جمله با آتش زدن مساجد، ریشه‌کن کردن درختان زیتون مزارع فلسطینی‌ها یا حمله به خودروهای فلسطینی‌های در حال حرکت در جاده‌ها، روند عادی زندگی فلسطینی‌های هم‌جوار خود را با اخلال روبه‌رو می‌کنند.

این متعرضین یهودی پای بسیاری از عملیات خود نیز به زبان عبری عبارت «بهای انتقام» را می‌نویسند.

بسیاری از سیاستمداران اسرائیلی، حتی آنها که از مدافعان سرسخت یهودی‌نشین‌ها بوده‌اند، این گونه حملات افراطیون اسرائیلی را محکوم کرده‌اند، امری که موجب واکنش تند‌تر این نیروهای رادیکال شده و آنها را اکنون به حمله به مقر ارتش اسرائیل نیز کشانده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای پس از حمله بامداد سه‌شنبه، به تشریح اقدامات متعرضین پرداخت و شمار آنها را حدود پنجاه نفر اعلام کرد و نیز گفت که جراحات فرمانده واحد وخیم نیست.

با وجود این تنها دو نفر از متعرضین برای بازجویی، موقتا بازداشت شده‌اند.

ساعاتی پیش از حمله این نیرو‌ها به مقر ارتش، در شامگاه دوشنبه نیز حدود سی نفر از آبادی‌‌های یهودی با هجوم به سوی حصار فلزی امنیتی که اسرائیل و اردن را از یکدیگر جدا می‌کند، به آن چه «نبود تدابیر امنیتی لازم» در این منطقه نامیدند اعتراض کردند.

منطقه یاد شده که نزدیک به اماکن مقدس مسیحی است و طبق باور مسیحیان، حضرت عیسی مسیح در آب‌های رود اردن در این نقطه غسل تعمید داده شده، میان اسرائیل و اردن واقع است و برای جهانگردان اهمیتی بسیار دارد.

فاصله‌ای دو کیلومتری در این منطقه در مرز اسرائیل تا اردن «سرزمین‌‌ رها شده» یا «بی‌صاحب» نامیده می‌شود و یهودی‌ها می‌گویند که اعراب اخیراً با گردهمایی در بخش اردنی این منطقه، آنها را تهدید کرده‌اند.

حدود دو هفته پیش تظاهراتی با شرکت هفت هزار فلسطینی مقیم اردن در نزدیک‌ترین نقطه به اسرائیل با عنوان «دفاع از الاقصی» برگزار شد، تظاهراتی که از سوی اخوان‌المسلمین اردن همگام با تظاهرات مشابه در مصر، با هدف زیر فشار گذاشتن اسرائیل، برگزار شد.

مقامات اردنی تأکید کردند که در حمله دوشنبه شب یهودی‌نشین‌ها به جداره مرزی با اردن، هیچ یک از متعرضین اسرائیلی به خاک اردن پای نگذاشته‌اند.

در پی این یورش، گارد مرزی پلیس اسرائیل نیز ۱۷ نفر از اسرائیلی‌های یهودی‌نشین را دستگیر کرد.

هر دو حمله یهودی‌های افراطی به مقر ارتش در کرانه باختری و یورش به مرز اردن، با واکنش تند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روبه‌رو شد که به ویژه تعرض به ارتش و یک فرمانده را محکوم کرد و این اقدام را «گستاخانه» نامید.

ژنرال متان ویلنایی، وزیر دفاع شهروندی اسرائیل، نیز یهودی‌‌هایی را که به اقدامات غیرقانونی دست زده و به فلسطینی‌ها حمله می‌کنند «تروریست‌های یهودی» نامید و گفت «منتظر محکوم شدن آشکار این رفتارهای غیر قابل تحمل از زبان روحانیون یهودی کرانه باختری هستیم».

شمار اسرائیلی‌هایی که در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری زندگی می‌کنند، به حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است، در حالی که شمار فلسطینی‌های کرانه قریب دو و نیم میلیون نفر ارزیابی می‌شود.
XS
SM
MD
LG