لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

آلبوم اولى ها و send کردن عشق!


ميثم رجب پور و فرهاد نجفى، آخرين آلبوم اولى هاى بازار موسيقى ايران هستند.
ميثم رجب پور و فرهاد نجفى، آخرين آلبوم اولى هاى بازار موسيقى ايران هستند.

چند سالى است که «آلبوم اولى ها» فراوانند. مى آيند. آلبوم هاى تازه اى منتشر مى کنند و بسياريشان بعد از مدتى براى هميشه فراموش مى شوند.


ارزان شدن ادوات موسيقى در کنار ابزارهاى فراوان براى انتشار ترانه هاى ضبط شده، موجب شده تا راه خواننده شدن، روز به روز آسان تر شود.


اگر زمانى در کنار موانع بسيار حکومتى، سليقه هاى متفاوت سرمايه گذاران، شرطى بسيار مهم براى تهيه يک آلبوم موسيقى بود، امروز با هزينه اى اندک، هم مى توان آلبومى را کامل در استوديو ضبط کرد و هم براى برخى ترانه ها ويدئو ساخت.


ويدئوها را شبکه هاى تلويزيون هاى ماهواره اى پخش مى کنند و ترانه ها را هزاران وب سايت و وبلاگى که از راه انتشار همين آثار، درآمد کسب مى کنند به دست علاقه مندانش مى رسانند.


در ماهى که گذشت نيز، خواننده هاى بسيارى از راه رسيدند و نخستين آلبوم خود را منتشر کردند. بعضى با مجوز رسمى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و بعضى، بى هيچ اجازه اى.


«به عشق تو، کانکت مى شم»



نام آلبوم، يادآور موفقيت همان خواننده گمنام است که حالا ديگر آرام آرام در مسير حرفه اى شدن گام بر مى دارد؛ «ياهو!».
نخستين ترانه اميد عراقى نزديک به پنج سال پيش در اينترنت منتشر شد. ترانه اى به نام «ياهو!» که در گرماگرم تغيير محتوا و فرم ناشى از جوشش موسيقى زيرزمينى، هم از واژه هايى نو در آن استفاده شده بود و هم ريتم هايى کمتر شنيده شده در آن وجود داشت.



موفقيت ناگهانى ترانه «ياهو!» که در اينترنت، دست به دست مى چرخيد و کمتر کسى از هويت خواننده واقعى آن خبر داشت، دلگرمى خوبى بود براى خواننده آماتورى که همراه با دوستانش، «ياهو!» را در خانه و پاى کامپيوتر ضبط کرده بودند.


اپيدمى داغ و بيمارگونه چت کردن در «ياهو مسنجر»، سوژه بامزه اين ترانه انتقادى بود که البته بى توجه به قوانين کپى رايت، از صداهاى هشدار دهنده اين نرم افزار بهره برده بود.


اميد عراقى، چندى پيش، آلبوم کاملى را منتشر کرد. نام آلبوم، يادآور موفقيت همان خواننده گمنام است که حالا ديگر آرام آرام در مسير حرفه اى شدن گام بر مى دارد: «ياهو!».


قضاوت درباره اميد با ۱۰ ترانه در آلبوم جديد، آسان تر از قضاوت درباره يک ترانه است. اين ترانه ها نه در اشعار و نه حتى در سبک موسيقايى شان، ارتباط چندانى به يکديگر ندارند.


آلبوم تازه اميد عراقى، معجون غريبى است که در آن هم نغمه هاى کليشه شده موسيقى کانترى شنيده مى شود و هم تکنوازى از مده افتاده گيتار الکترونيک که يادآور ترانه هاى داغ پاپ-راک دهه ۸۰ ميلادى است. حتى در يکى از ترانه ها، ملودى طولانى کيبورد، با يکنواختى عذاب آورى که آهنگساز به آن تحميل کرده، يادآور برخی از ترانه هاى پاپ فارسى پيش از انقلاب ايران است.


اما در همين آلبوم، چه در ترانه «ياهو!» و چه در ترانه «کليک»، متن ترانه ها، به شيرينى، نوجو و شنيدنى هستند. ترانه «کليک» که در واقع تنها اثر آقاى عراقى است که به ترانه موفق «ياهو!» وفادار بوده، يک ترانه عاشقانه است که با استفاده هوشمندانه از اصطلاحات اينترنتى، به زبانى امروزى و جوان پسند دست يافته است.


ترانه سرا اگر در ترانه «ياهو!»، چت روم هاى ياهو را به سخره مى گيرد، در اين ترانه به زيبايى نقش امروزى ارتباط اينترنتى و پيوند غير قابل انکارش با دنياى واقعى را تصوير کرده است.


اگر فقط يک بار تجربه چتى جانانه را با معشوقى در راه دور داشته باشيد، از شنيدن اين ترانه لذت خواهيد برد و قطعا در هنگام شنيدن گوشه هايى از اين اثر، بى اختيار لبخند خواهيد زد. نوش جان!


بچه مايه دار لعنتى


ميثم رجب پور و فرهاد نجفى در آلبوم «بابا پولدارى»، تنها يک ترانه هيپ-هاپ دارند که نام همان ترانه را نيز براى آلبومشان انتخاب کرده اند.
سد مجوز براى هيپ-هاپ فارسى، توسط «شاهکار بينش پژوه» و با انتشار آلبوم «اسکناس» شکسته شد. «رها شايان» با آلبوم «زير خط فقر» در اين سبک ترانه هاى خلاقانه اى را منتشر کرد و حالا زياد عجيب نيست که ترانه هايى با همان ريتم ها و همان مضامين منتشر شوند.


ميثم رجب پور و فرهاد نجفى در آلبوم «بابا پولدارى»، تنها يک ترانه هيپ-هاپ دارند که نام همان ترانه را نيز براى آلبومشان انتخاب کرده اند. «بابا پولدارى» نه تنها ريتم نويى ندارد، بلکه در مضمون نيز تکرارى ترين موضوع، دستمايه ترانه سرا بوده است: اختلاف طبقاتى و بچه پولدارهايى که وقتى با ماشين گران قيمت خود از کنار جوانان بى پول عبور مى کنند، به رويشان آب مى پاشند!


اين آلبوم توسط شرکت «ترانه شرقى» منتشر شده که پيش از اين به انتشار آلبوم هاى بسيار پرفروش شهره شده است؛ و البته آلبوم «بابا پولدارى»، ويژگى هاى يک آلبوم پرفروش را دارد. در اين آلبوم در کنار تک ترانه هيپ-هاپ «بابا پولدارى»، مجموعه اى از ترانه هاى رقص آور پاپ وجود دارند که کليشه هاى مختلف اين روزهاى پاپ فارسى را در خود جاى داده اند.


ترانه هايى که به سبک ترانه هاى موفق ترکى در سال هاى ابتدايى دهه ۷۰ خورشيدى، با تک نوازى کشدار ويلن و ريتم هاى تند درام شروع مى شوند، ترانه هايى که صداى خواننده در آن به وسيله نرم افزارهاى کامپيوترى تغيير کرده و صد البته ترانه هايى که با تکيه به ريتم هاى تکرارى، به شدت رقص آورند و گويى براى هنرنمايى در ميهمانى ها تهيه شده اند! طبيعى است که رقص مناسب براى اين ترانه ها – مانند ترانه همدم که ترانه دوم آلبوم است – رقص معروف ايرانى با چاشنی قر بسيار بالا است.

XS
SM
MD
LG