لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

قدمت احتمالی فن آشپزی: یک میلیون و ۹۰۰ هزار سال


پژوهشگران دانشگاه هاروارد می‌گویند که آشپزی یا به عبارت دیگر پختن غذا در دوران انسان «هومو‌ـ‌ایرکتوس» بسیارمتداول بوده و احتمالا از اوایل این دوران یا حتی دوران پیش از آن آغاز شده است.

بنابراین تاریخ پخت‌وپز به حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار سال قبل باز می‌گردد، بسیار زود‌تر از زمانی که اجداد انسان امروزی قاره آفریقا را ترک کردند تا در سراسر کره زمین ساکن شوند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، پژوهشگران دانشگاه هاروارد با استفاده از مطالعه دندان‌های گونه‌های انسانی و رفتار گونه‌های میمون و انسان در زمینه خورد و خوراک، مراحل گوناگون از شجره‌نامه طبیعی و دوره‌های تکامل گونه‌های انسانی را بررسی کرده‌اند.

این پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که در دوران انسان هومو‌ـ‌ایرکتوس پختن غذا متداول بوده و این کار از اوایل این دوران یا حتی از دوران‌های قبلی آغاز شده است.

کریس ارگان، یکی از زیست‌شناسان ارشد در دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «این تحقیقات بخش‌هایی از یک رشته نوین علوم است که نشان می‌دهد پخت‌وپز برای تکامل و بیولوژی انسان بسیار مهم بوده و ما انسان‌ها از نظر زیست‌شناسی قابلیت انطباق با چنین تغییری را داشته‌ایم.»

پیشرفت فن پخت‌وپز یکی از مهم‌ترین فصول در تکامل انسان است و به اجداد ما امکان داده که دامنه و تنوع مواد غذایی خود را گسترش داده و خود را از شر ساعت‌ها و‌ گاه روز‌ها جویدن خلاص کنند.

به گزارش گاردین به نقل از دانشمندان، پیشرفت فن پخت‌وپز یکی از مهم‌ترین فصول در تکامل انسان است و به اجداد ما امکان داده که دامنه و تنوع مواد غذایی خود را گسترش داده و خود را از شر ساعت‌ها و‌ گاه روز‌ها جویدن خلاص کنند.

در مورد قدمت پخت‌وپز در میان دانشمندان اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی از مستند‌ترین شواهد در مورد استفاده انسان از آتش به ۴۰۰ هزار سال قبل بازمی‌گردد. ولی موارد دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد قدمت استفاده از آتش بیشتر از این است، مثل آتش‌گاهی در خاک اسرائیل امروزی که ادعا می‌شود قدمت آن به حدود ۷۹۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

دانشمندان دانشگاه هاروارد برای تحقیقات خود یک شجره‌نامه از تکامل انسان تنظیم کرده‌اند که از گونه‌های میمون تا گونه‌های اولیه و انسان امروزی را شامل می‌شود. بر یک چنین زمینه‌ای آن‌ها مدت زمانی را که هر گونه از این موجودات صرف خورد و خوراک می‌کنند محاسبه کرده‌اند. برای مثال، در مقایسه شامپانزه‌ها با اجداد انسان‌های امروزی معلوم شده است که شامپانزه یک سوم وقت خود را، ولی گونه انسان امروزی حدود پنج درصد از وقت فعال خود را صرف تهیه خورد و خوراک می‌کرده است.

موضوع بعدی در این تحقیقات اندازه دندان‌های هر یک از این جانداران بود که در این مورد آن‌ها اطلاعات گونه‌های منقرض شده انسانی و جانوران بسیار مشابه با این گونه‌ها را نیز در نظر گرفتند.

به نوشته روزنامه گاردین، تحقیقات دانشمندان دانشگاه هاروارد نشان داد که سه گونه انسانی از جمله هومو‌ـایرکتوس‌ها، نئاندرتال‌ها و اجداد انسان امروزی دندان‌های آسیاب کوچک‌تری داشتند که دلیل آن را نمی‌توان با تغییرات در شکل سر یا آرواره این گونه‌ها توضیح داد.

دانشمندان معتقدند که دلیل این تغییرات اختراع پخت‌وپز و کاهش مدت زمانی است که صرف خورد و خوراک می‌شد. هر چه که گونه‌های انسانی به زمان کوتاه‌تری برای جویدن نیاز داشتند به مرور اندازه دندان‌های آسیاب آن‌ها نیز کوچک‌تر شد.

بر اساس نتایج این پژوهش، گونه انسان هومو‌ـ‌ایرکتوس که حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار سال قبل در آفریقا پدیدار شد حدود هفت درصد از وقت خود را صرف خورد و خوراک می‌کرده است. در حالی که گونه‌های بدوی‌تری مثل هومو‌ـ‌هابیلیس یا هومو‌ـ‌رودولفینوس بیش از ۷ درصد تا ۹ درصد از وقت خود را صرف خوردن می‌کرده‌اند.

یکی از دانشمندان این تحقیقات به نام ریچارد رانگهام که از زیست‌شناسان رشته تکامل در دانشگاه هاروارد است معتقد است که اختراع آتش و به کارگیری آن برای پختن خوراک عاملی مهم در پیدایش انسان مدرن بوده است. وی تحقیقات خود را در کتابی به نام «چگونه آتش از ما انسان ساخت» منتشر کرده است.
XS
SM
MD
LG