لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

خواسته فلسطینی‌ها در شورای امنیت به بن‌بست خورد


محمود عباس (جلو) در مجمع عمومی سازمان ملل
محمود عباس (جلو) در مجمع عمومی سازمان ملل
در حالی که فلسطینی‌ها برای پذیرش عضویت خود در سازمان ملل به رأی دست‌کم ۹ کشور از میان پانزده عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت نیاز داشتند، روز جمعه مشخص شد که تنها هشت کشور عضو این شورا از خواسته فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند.

پس از آن که کمیته ویژه شورای امنیت سازمان ملل گزارش نهایی خود را از درخواست فلسطینی‌ها برای پذیرش عضویت کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل ارائه کرد، مشخص شد که تنها هشت کشور عضو شورا از این درخواست فلسطینی‌ها پشتیبانی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، سفیر پرتغال، یکی از ده عضو غیردائم شورای امنیت، شامگاه جمعه اعلام کرد که اعضای کمیته ویژه رسیدگی به درخواست فلسطینی‌ها، درباره پذیرش این اقدام سیاسی اتفاق نظر نداشته‌اند و گزارش این کمیته «بدون اجماع» ارائه شده است.

با این حال به نظر می‌رسد ناکامی فلسطینی‌ها در کسب رأی موافق ۹ عضو شورای امنیت امر تازه‌ای برای تشکیلات خودگردان نبود.

ریاض المالکی، وزیر خارجه حکومت فلسطینی، در روزهای گذشته این عدم موفقیت را پیش‌بینی کرده و حتی گفته بود که شورای امنیت ممکن است سرانجام این درخواست فلسطینی‌ها را رد کند.

فلسطینی‌ها در روزهای اخیر برای کسب رأی موافق کشور بوسنی – هرزه گوین، که یکی از اعضای غیردائم شورای امنیت است، به سختی تلاش کرده، اما خود گفته بودند که مقامات دولت بوسنی «تسلیم فشارهای شدید آمریکا شده‌اند».

وزیر خارجه اسرائیل نیز در روزهای اخیر با سفر به سارایوو، پایتخت بوسنی – هرزه گوین، از سران آن کشور که مناسبات حسنه‌ای با اسرائیل دارند، خواسته بود که از دادن رأی حمایت از درخواست فلسطینی‌ها دوری کنند و «قول مساعد» آنان را گرفته بود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی، روز اول مهرماه، در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در اقدامی «تاریخی» درخواست پذیرش عضویت فلسطین را به عنوان کشوری مستقل، به دبیرکل سازمان ملل ارائه کرد، اقدامی که تحسین و استقبال گرم رهبران و هیئت‌های سیاسی ده‌ها کشور جهان را به دنبال داشت.

در مقابل اسرائیل و ایالات متحده در مخالفت با این گام سیاسی فلسطینی‌ها، چنین اظهار نظر کردند که استقلال کشور فلسطین باید برآمدی از پیمان نهایی صلح اسرائیلی – فلسطینی باشد، «نه نتیجه گام‌های یک‌جانبه».

اما دو هفته پیش پذیرش عضویت فلسطین با رأی چشمگیر کشورهای حامی آن در یونسکو، نهاد تربیتی – فرهنگی سازمان ملل متحد، و به ویژه نظر به رأی موافقی که دولت فرانسه به این جریان در یونسکو داد، فلسطینی‌ها را به موفقیت اقدام خود در شورای امنیت دلگرم و امیدوار کرده بود.

در همین حال ایالات متحده آشکارا گفته بود که اگر ۹ کشور و حتی اعضای بیشتری در شورای امنیت از پذیرش عضویت فلسطین پشتیبانی کنند، این کشور از «حق وتو»ی خود برای جلوگیری از نهایی شدن این درخواست بهره خواهد گرفت.

اکنون کادر رهبری فلسطینی اعلام کرده است که در روزهای آینده تشکیل نشست می‌دهد تا گزینه‌های باقی‌مانده پیش روی خود را بررسی کند و ممکن است که به کسب عضویت ناظر در مجمع عمومی بسنده نماید.

اما محمود عباس که در سفر سیاسی به تونس به سر می‌برد، شامگاه جمعه ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده نظر خود را تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، آقای عباس گفته است که با وجود ناکامی تلاش‌ها، فلسطینی‌ها برنامه سیاسی خود را در سازمان ملل فعلاً پیگیری خواهند کرد، هر چند که افزود: «ما آگاه هستیم که معضل ما با اسرائیل در سازمان ملل حل و فصل نمی‌شود، بلکه باید با خود اسرائیل و بر سر میز مذاکرات به گفت‌و‌گو ادامه بدهیم».

آقای عباس همچنین گفت: گزینه انحلال تشکیلات خودگردان فلسطینی مطرح نیست.

ناظران فلسطینی احتمال اعلام انحلال تشکیلات فلسطینی را به دلیل نومید شدن شدید جنبش فتح مطرح کرده بودند.

اما آقای عباس جمعه شب در تونس گفت: «ما همزیستی مسالمت‌جویانه با اسرائیل را پیگیری می‌کنیم... و به اهمیت مذاکره واقف هستیم... و قصد مقابله با آمریکا را نداریم... و در جستجوی انحلال حکومت فلسطینی هم نبوده‌ایم.»
XS
SM
MD
LG