لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۵

«رزمایش ضدتروریستی متناسب با تهدیدات داعش برگزار می‌شود»


احمدرضا پوردستان،فرمانده نیروی زمینی ارتش
احمدرضا پوردستان،فرمانده نیروی زمینی ارتش

پس از انتشار گزارش‌ها درباره حضور یگان‌های ویژه در خیابان‌های تهران برای مانور «ضدتروریستی»، فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز خبر داد که «رزمایش ضدتروریستی» این نیرو در روزهای آینده در اطراف تهران و «متناسب با تهدیدات» گروه حکومت اسلامی (داعش) برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، احمدرضا پوردستان روز چهارشنبه، ۱۸ آذر، گفت که «رزمایش ضدتروریستی نزاجا متناسب با تهدیدات داعش طی روزهای آینده در اطراف تهران برگزار می‌شود که در آن از توان بالگردی هم استفاده خواهد شد.»

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به استقرار یگان‌های این نیرو در مرزهای کشور افزود: «اگر هر تهدیدی در منطقه رخ دهد و متوجه ما باشد، آن را در نطفه خفه خواهیم کرد.» وی توضیحات بیشتری درباره جزئیات این رزمایش نداد.

آقای پوردستان روز دوشنبه ۲۵ آبان نیز گفته بود: «داعش تهدید کرده که گزینه‌های پس از فرانسه، روسیه و ایران هستند و در این رابطه وزیر امور خارجه عراق هم هشدار لازم را داد اما ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند که ترسی از این تهدیدات ندارد.»

یک روز پیش از او نیز محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، گفته بود که حملات اخیر در پاریس و انفجارهای بیروت «هشداری جدی» برای ایران نیز هست، که باید «مورد توجه جدی کار‌شناسی قرار بگیرد».

در ماه‌های گذشته مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی چندین بار از دستگیری گروه‌هایی خبر داده‌اند که به گفته آن‌ها قصد «اقدامات تروریستی» و «کارگذاری مواد منفجره» در استان‌های شرقی ایران را داشته‌اند.

در همین حال بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، از هفته‌های گذشته مأموران نیروی انتظامی به صورت «گسترده» در ایستگاه‌های متروی تهران و برخی مراکز دیگر حضور دارند و افراد «مشکوک» را بازرسی می‌کنند.

حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، روز شنبه هفتم آذر، دلیل افزایش مأموران این نیرو و حضور یگان‌های ویژه در خیابان‌های تهران را انجام مانورهای «ضد تروریستی» و تمرین برای مقابله با «تهدیدات احتمالی» ذکر کرده بود.

در همین حال پس از انتشار گزارش‌ها درباره «تخلیه» ایستگاه متروی شهید حقانی تهران در عصر روز سه‌شنبه دهم آذرماه، به دلیل «شایعه بمبگذاری» نیز شایعه ‌های در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه منتشر شد که این «بمبگذاری» را به گروه «حکومت اسلامی» (داعش) منتسب می‌کرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود گفت که حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه «مستشاری» است و «این حضور هم می‌تواند زمینی و هم هوایی باشد.»

جمهوری اسلامی ایران از عملیات نظامی روسیه در سوریه حمایت کرده و در همین حال ماه گذشته فیلمی از اسکورت یک جنگنده روسی توسط یک جنگنده ایرانی منتشر شده بود.

حسین چیت فروش، مشاور فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران، در واکنش به این فیلم گفته بود که امکان اسکورت توپولوف روسی توسط جنگنده‌های ارتش ایران وجود دارد.

آقای پوردستان روز چهارشنبه همچنین با اشاره به قرارداد خرید سامانه‌های ضد هوایی اس ۳۰۰ از روسیه گفت که خرید تانک تی ۹۰ از این کشور نیز «در دستور کار» است.

وی اضافه کرد: «روس‌ها در آینده سفرهایی به ایران خواهند داشت و متخصصان ما نیز به روسیه می‌روند و حتما قراردادهایی منعقد خواهد شد.»

روسیه و ایران در سال ۲۰۰۷ قرارداد خرید پنج سیستم اس ۳۰۰ را امضا کردند، اما در پاییز سال ۲۰۱۰ و متعاقب آغاز تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، ‌دیمیتری مدودف، رئیس ‌جمهور وقت روسیه، فروش این سیستم‌ها را به حالت تعلیق در آورد.
اما به دنبال توافق اتمی جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ در وین که قرار است محدودیت تحریم‌ها را از پیش پای تهران بردارد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نیز تابستان گذشته ممنوعیت فروش سیستم‌ اس ۳۰۰ به ایران را لغو کرد.

خبرگزاری تاس روز پنج‌شنبه، ۱۲ آذرماه، به نقل از ولادیمیر کوژین، دستیار رئیس جمهور روسیه در امور نظامی و فنی، گزارش داده بود که قرارداد موجود میان دو کشور ایران و روسیه برای تحویل دادن این سامانه‌ها «در حال اجرا شدن» است.

XS
SM
MD
LG