لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۸

واکنش اعضای ارشد جمهوریخواه کنگره به سخنرانی اوباما درباره «داعش»


سناتور جمهوریخواه جان مک کین
سناتور جمهوریخواه جان مک کین

سناتور جمهوریخواه جان مک کین در واکنش به سخنرانی یکشنبه شب رئیس جمهوری ایالات متحده درباره خطر تروریسم و افراطگرایی در کشور، ضمن انتقاد از استراتژی کاخ سفید در برابر داعش گفت باراک اوباما در سخنرانی خود هیچ پیشنهادی برای تغییر این استراتژی ارائه نداد.

باراک اوباما شب گذشته در یک سخنرانی ویژه در کاخ سفید که بطور مستقیم از شبکه‌های خبری تلویزیونی پخش شد، با اشاره به تهدید‌های تروریستی فعلی، به مردم آمریکا اطمینان داد که ایالات متحده بر این تهدید‌ها غلبه می‌کند و در جنگ علیه گروه افراطی داعش نیز پیروز خواهد شد.

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا در بیانیه‌ای که ساعاتی پس از سخنان آقای اوباما منتشر کرد، گفت این نکته که ایالات متحده در حال پیروزی در برابر داعش نیست، روز به روز برای مردم آمریکا روشن‌تر می‌شود، اما در سخنرانی رئیس جمهوری پاسخی به آن داده نشد.

آقای مک کین با نقل قول از اوباما گفت آمریکا هرگز نباید تسلیم ترس شود، اما تاکید کرد که در عین حال هم نباید از اذعان به ماهیت و شدت تهدیدهایی که با آن‌ها روبرو هستیم ترس به دل راه دهیم و باید هر آنچه در توان داریم برای مقابله با آن‌ها به کار بگیریم.

به گفته این سناتور برجسته جمهوریخواه، پس از گذشت بیش از یک سال از آغاز کمپین نظامی «بی‌هدف و مردد» ایالات متحده، گروه داعش همچنان تصرفات خود در عراق و سوریه – که از آنجا جملاتی نظیر آنچه در پاریس و سان برناردینو رخ داد – را حفظ کرده است.

آقای مک کین، استراتژی کنونی کاخ سفید در برابر گروه افراطی داعش را «انفعالی» خواند و گفت آقای اوباما هیچ پیشنهادی برای تغییر این استراتژی ارائه نداد.

اد رویس رئیس جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت، تهدیدهایی که از سوی تروریست‌های افراطی اسلامگرا متوجه ایالات متحده است تغییر کرده‌اند، اما سیاست‌های دولت در این زمینه تغییر نکرده‌اند.

به گفته آقای رویس، «اقدامات ضدتروریستی بی‌اثر و تلاش‌ها برای مهار تروریست‌ها نیز با شکست مواجه شده‌اند؛ داعش از پناهگاه‌های امن خود در کشورهایی مانند سوریه برای برنامه‌ریزی حملات و قتل عام در ایالات متحده استفاده می‌کند.»

وی همچنین گفت «اگر بناست که از حملات بیشتر جلوگیری کنیم، پرزیدنت اوباما باید استراتژی جامع و فراگیری که لازمه پیروزی در برابر تروریست‌ها است را در اختیار داشته باشد، و ما در مجلس نمایندگان خود را برای کمک به ارائه چنین استراتژی متعهد می‌دانیم.»

اد رویس در ادامه افزود، به همین منظور هفته آینده درباره تشدید تدابیر امنیتی در مورد سفر بدون ویزای اتباع برخی کشور‌ها به آمریکا رأی‌گیری خواهیم کرد، و در کمیته امور خارجی نیز درباره نحوه مقابله با استفاده تروریست‌ها از شبکه‌های اجتماعی و نیز ارائه سلاح‌ به نیروهای کرد که در سوریه با داعش می‌جنگند، کار خواهیم کرد.

------------------------------

منبع صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG