لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

«سايه كابينه در بهارستان»


روزنامه اعتماد در تیتر یک خود با عنوان «سايه كابينه در بهارستان» نوشته است: «بیست روز مانده به تحليف رييس‌جمهور، بررسي اسامی احتمالي كابينه، در پارلمان چالش برانگيز شد.»

درحالی که الیاس حضرتی نماینده تهران و مدیر روزنامه اعتماد روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «اخبار خوب و خوشايندي از بستن ليست كابينه به گوش نمي‌رسد مخصوصا در تيم اقتصادي. اميدوارم اين اخبار درست نباشد»، این روزنامه نوشته است: «صبح سه شنبه پيش از آغاز جلسه علني نمايندگان يك نشست غيرعلني درباره كابينه دوازدهم داشتند و توييت حضرتی بعد از اين جلسه نشان داد نگرانی‌هاي اخير اصلاح‌طلبان درباره كابينه بی‌سبب نبوده است.»

اعتماد با اشاره به اینکه چند روز پيش محمدرضا عارف گفته بود «در انتخابات ارديبهشت هيچ شكي نيست كه پيروزي روحاني مديون اصلاح‌طلبان است. خواهش ما در آستانه تشكيل دولت دوازدهم همراهي و هماهنگي با فراكسيون اميد است»، یادآوری کرده که این سخنان با واکنش برخی چهر‌ه‌های دولت همچون حسام‌ا‌لدين آشنا و محمد فاضلی رييس مركز تحقيقات استراتژيک رياست‌جمهوري مواجه شد و آن را «سهم‌خواهی عارف از دولت تلقي كردند.»

روزنامه شرق در تیتر یک خود با عنوان «کابینه در پیچ بهارستان» نوشته است: «چهاردهم مرداد حسن روحانی فهرست پیشنهادی کابینه جدیدش را به بهارستان تحویل خواهد داد.تا آن روز لابی‌ها و چانه زنی‎های فراوانی در کار خواهد بود، اما تا اینجای کار خبرهای خوشی از کابینه چینی به گوش نمی رسد و گویا نمایندگان فراکسیون امید از روندها رضایت ندارند.»

این روزنامه ضمن اینکه از قول «یک مقام آگاه» خبر استعفای اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی را «تکذیب» کرده، به ارزیابی کارنامه وزرای دولت فعلی در فراکسیون امید اشاره و تاکید کرده است که «پرواضح است که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و محمود واعظی وزیر ارتباطات در اولویت تغییر هستند و گله‌ها از این دو فراوان است.»

این روزنامه نوشته که حتی بهرام پارسایی، سخنگوی فراكسيون اميد به حسن روحانی توصيه كرده است تا «سخنرانی‌هايش در ايام انتخابات را يک بار ديگر مرور كند تا وعده‌های انتخاباتي‌اش را از ياد نبرد و به ارزيابي فراكسيون اميد از كابينه فعلی در راستاي چينش كابينه دوازدهم توجه كند.»

روزنامه ایران اما در تیتر یک خود از قول محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، نوشته است: «مطالبات مردم معیار چینش کابینه است» و «هیچ یک از حرف‌ها، اقدامات و کنش‌های سیاسی و غیرسیاسی و قضایی در انتخاب کابینه تأثیری نخواهد داشت.»

روزنامه جهان صنعت در گزارشی با اشاره به آنچه «تلاش برای مهندسی دولت دوازدهم» توصیف کرده، نوشته است: «این روزها درگیرهای سیاسی میان طیف‌های مختلف بر سر چینش کابینه دوازدهم بالا گرفته و این گمانه‌زنی مطرح است که احتمال محافظه‌کار شدن کابینه دولت روحانی وجود دارد. برخی از دولتمردان و نزدیکان به رییس‌جمهور، تاکید دارند که رییس‌جمهور بدهکار هیچ فرد، گروه و جریانی سیاسی نیست؛ از جمله محمود واعظی، وزیر ارتباطات که دیروز در جلسه با فراکسیون ولایی مجلس گفته است: آقای روحانی به هیچ گروه، جناح و جریانی بدهکار نیست و هیچ گروه و جریانی نمی‌تواند مدعی باشد که باعث رای‌آوری روحانی شده چون مردم به روحانی رای داده‌اند.»

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس دهم به جهان صنعت گفته است: « برای پنج تا از وزرا باید تایید رهبری گرفته شود و این جای شکی نیست»، اما علیرضا رحیمی‌‌ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در خصوص توصیه‌های مقامات ارشد به رییس‌جمهور برای چینش کابینه و تاثیر آن بر انتخاب رییس‌جمهور به این روزنامه گفته است: «به لحاظ قانونی انتخاب وزرا و ارائه فهرست هیات وزیران به مجلس به صورت کامل و صد در‌صد در اختیار رییس‌جمهور است و رییس‌جمهور به لحاظ قانونی الزامی ندارد که از لیست و توصیه دیگران تبعیت کند و متاثر باشد. منتها فضای سیاسی اجرایی کشور شرایطی است که رییس‌جمهور ملاحظاتی را مد نظر قرار می‌دهد که آن به لحاظ بدنه رایی است که در جامعه دارد و هم به لحاظ مدیریتی کشور و هم مجموعه برآیندهایی که در تکالیف کابینه وجود دارد.»

روزنامه ابتکار در تیتر یک خود «تغییر صف اول اصولگرایان» با اشاره به نشستن امیرحسین مقصودلو مشهور به «امیر تتلو» در ردیف نخست مراسم سالگرد آغاز به کار یکی از زیرمجموعه‌های خبرگزاری فارس و در کنار چهره هایی چون عزت الله ضرغامی، حمید رسایی، نوشته است: «زمانی در صف اول این جریان اشخاص نام‌آوری چون اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدرضا مهدوی‌کنی، حبیب‌الله عسکراولادی، محمد یزدی، علی مشکینی و دیگر چهره‌های شاخص دیده می شدند، اما در وضعیت کنونی این میدان در اختیار چهره‌های پرسروصدایی قرار گرفته که نه سابقه آنچنانی در این اردوگاه دارند و نه وزنه‌ای برای این جریان به حساب می آیند.»

این روزنامه تاکید کرده است که «محور قرار دادن افراد فاقد صلاحیت و کارکشته سیاسی در اردوگاه اصولگرایی با گسست از مواضع و پیشینه سنتی» نشان از «تحلیل رفتن کانون مرکزی اردوگاه اصولگرایی» است، نوشته که «امروزه به گونه‌ای روزگار عسرت و افول اصولگرایان است که نبض سیاسی و عملیاتی این جریان در دست افراد تندرو یا اشخاصی بدون کارنامه سیاسی افتاده است.»

کیهان اما از موقعیت فعلی جناح اصولگرا تجلیل کرده و نوشته است: «حضور امیرحسین مقصودلو (تتلو) در مراسم یک سالگی فارس پلاس، بهانه عقده‌گشایی‌های تحریف‌آمیز علیه نیروهای انقلابی از سوی افراطیون مدعی اصلاحات شد. تتلو پیش از این هم به ملاقات آیت‌الله رئیسی رفته بود. گذشته آمیخته به خلاف و خطای تتلو و خالکوبی وی طبیعتاً موجب اعتراض و انتقاد بود. اما او مدتی قبل ضمن اعلام پشیمانی و ندامت گذشته خود، عنوان کرد که توبه کرده و بر دفاع از وطن در مقابل دشمنی‌های رژیم‌های مرتجع و آمریکا تأکید دارد و نسبت به شهدا و مدافعان حرم ابراز تواضع و احترام کرده است.»

این روزنامه نوشته است: «تتلو می‌گوید از کرده‌های گذشته خود تائب و پشیمان است. کسی می‌تواند او و قبیل او را در موضع ابراز ندامت نپذیرد و دست رد به سینه‌شان بزند؟ میزان حال فعلی افراد است و او امروز می‌گوید توبه کرده است، ضمن اینکه نسبت به وطنش در مقابل دشمنان و وطن‌فروشان تعصب دارد. فردا هم اگر او یا بزرگتر از او پا کج گذاشتند، نیروهای انقلابی معترضشان می‌شوند.»

کیهان منطق جناح اصولگرا در نزدیکی به امیر تتلو را ناشی از «منطق روشن جریان حزب اللهی» عنوان و تاکید کرده که « جریان حزب‌اللهی منطق روشنی دارد: میزان حال فعلی افراد است. هرکس به جانب اخلاق و ارزشها و اسلام و ایران بازگشت، باید از او استقبال کرد. و هرکس از درون جبهه انقلاب، به بیرون از آن رفت و مقابل اصول و آرمان‌ها ایستاد و هم پیاله با دشمنان شد- ولو سابقه خوب داشته باشد- به اعتبار امروزش باید بااو برخورد کرد.»

روزنامه اعتماد طی گزارشی «ادعای قتل تكان‌دهنده يک كودك در تهران» را پیگیری کرده و نوشته که براساس فیلم‌های ارائه شده در جریان یک تصادف رانندگی معلوم شده که «پدری برای گرفتن ديه، كودكش را زير ماشين انداخته است.»

راننده این خودرو درباره این تصادف و بدون ذکر اسامی گفته است: «هفته پيش نزديكي‌هاي غروب در خيابانی خلوت مشغول رانندگي بودم. به نزديكي‌هاي چهارراهي رسيدم كه چراغ راهنمايي آن در حال قرمز شدن بود. مي‌خواستم با شتاب قبل از قرمز شدن چراغ از چهارراه عبوركنم كه ناگهان متوجه شدم شخصي مي‌خواهد پسربچه ٦ ساله‌اش را به خيابان پرتاب كند. از آنجا كه فاصله‌مان صدمتر بيشتر نبود نتوانستم ماشينم را كنترل كنم و با او برخورد كردم. سريع با اورژانس تماس گرفتم تا بچه را به بيمارستان ببرند. آنها بازداشتم كردند.»

روزنامه اعتماد از قول این راننده نوشته است که پس از بازداشت «من به بازپرس گفتم كه آن پدر بچه‌اش را جلوي ماشين من انداخت. آن وقت غروب كسی در خيابان نبود و من نتوانستم اين ماجرا را ثابت كنم. قاضي گفت بايد براي ثابت كردن ادعايم تصاوير دوربين‌های مداربسته محل را بررسی كنند. برای اينكه از زندان بيرون بيايم يك وثيقه ١٠٠ ميليون توماني گذاشتم و همان روز آزاد شدم. روز بعد بازپرس پرونده به من گفت كه ماشين شما بيمه دارد، خودتان هم كه گواهينامه داريد پس مشكلي وجود ندارد. ولی چون اين اتفاق بسيار زياد ناراحتم كرده بود مي‌خواستم مطمئن شوم كه واقعا اين اتفاق افتاده يا نه.»

وی گفته که فردای آزادی با وثیقه «بازپرس گفت خودم بايد اين موضوع را ثابت كنم. همان موقع به محل تصادف رفتم و متوجه شدم دوربين بانک و طلافروشي در همان محل، به شكلي قرار داده شده كه به احتمال زياد صحنه تصادف را ضبط كرده است. روز شنبه دوباره به همان مكان رفتم و براي گرفتن حكم بررسي دوربين بانك به دادگاه رفتم. حكم را گرفتم و دوباره به بانك رفتم. در بانك فيلم را ديدم و بعد آن را براي ارايه به دادگاه بردم. همانجا بود كه مشخص شد ادعای من درست است و بازپرس پرونده هم مطمئن شد كه آن پدر به عمد بچه‌اش را به خيابان پرتاب كرد.»

روزنامه اعتماد نوشته که این خانواده «زندگی فقيرانه‌ای» دارند و حتی « در خانه‌شان حتی امكانات اوليه زندگی وجود نداشت. آنها حتی پولي براي برگزاري مراسم ترحيم پسرشان هم نداشتند و مراسمی كه گرفته بودند اصلا شبيه به مراسم ختم نبود. خانه‌ای كه در آن عده زيادی آدم در كنار هم زندگي مي‌كردند و هيچ كدام شغلی نداشتند.»

روزنامه شرق گزارش داده است که در چهارمین جلسه محاکمه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی در دولت سابق، مهدی شمس یکی از متهمان گفته است: «مراجع ذی‌صلاح بابک زنجانی را تأييد کرده بودند؛ وزارت نفت ال‌‌سی‌‌های زنجاني را تأييد کرد و قرارگاه خاتم‌الانبيا و بانک ملت؛ اينها هم مي‌توانند در اين کار شريک باشند.»

به نوشته این زونامه مهدی شمس همچنین گفته است: در زمان تحریم‌ها «سيستم بانکی به دليل تحريم‌ها، قفل شده بود و به‌جز زنجانی، نيروی انتظامي و سپاه کس ديگری نمی‌توانست نفت بگيرد؛ طوری که برای خريد هواپيما هم پنج دست آن را مي‌چرخانديم تا خريد انجام شود. در آن زمان، همه قصد کمک داشتند تا برای خود آبروي جهادی درست کنند؛ اما خود را کنار کشيدند؛ اين وزير نفت(رستم قاسمی) بود که با شجاعت اين تصميم را گرفت»، ضمن اینکه معاونت اقتصادی اطلاعات سپاه سردار "ن"، زنجانی را به طور کامل تأييد کرده و گفته بود هيچ نکته منفی در ارتباط با زنجانی وجود ندارد.»

XS
SM
MD
LG