لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

اژه‌ای: کسی نمی‌تواند با «اقدامات پوپولیستی» درباره حصر کاری کند


میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برند.
میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برند.

غلامحسین محسنی اژه ای،سخنگوی قوه قضائیه روز چهارشنبه در واکنش به سخنان رئیس جمهور و سخنگوی دولت درباره حصر رهبران جنبش سبز گفت:« تا زمانی که رای شورای عالی امنیت ملی در اینباره باقی است کسی نمی‌تواند ورود داشته باشد».

وی افزود:«کسی هم نمی‌تواند با اقدامات پوپولیستی اقدامی انجام دهد. به آقای نوبخت می‌گوییم به آقایان توصیه کند که مطالب را در جای خود مطرح کند».

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، روز دوشنبه نظر برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری،‌ از جمله پایان حصر خانگی رهبران معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸ را «برخلاف امنیت ملی» دانسته و گفته بود که ‌«شما چه کاره‌اید که بخواهید حصر را بشکنید؟».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

یک روز بعد،محمد باقر نوبخت،سخنگوی دولت حسن روحانی،به آقای لاریجانی «توصیه» کرد که اگر در این باره نظری دارد در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح کند.

سخنگوی دولت، روز سه شنبه،در نشست هفتگی خود، در پاسخ به سوالی در مورد رفع حصر و اظهارات اخیر رییس قوه قضاییه گفت:«قدرت در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران بین سه قوه تقسیم شده و رییس‌جمهور باید از همه اختیارات خود استفاده کند».

حسن روحانی، روز ۲۷ اردیبهشت در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی خود در مشهد در پاسخ به شعارهای حاضران برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز گفت: «نکته آخر را سربسته بگویم. همه آن چیزهایی که شما می‌خواهید فقط با حضور پررنگتان پای صندوق انتخابات به‌وجود خواهد آمد».

پیش از آن و در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری او در واکنش به شعارها برای رفع حصر گفته بود که «با رأی خود به من قوت بازو بدهید». از جمله او در تبریز خطاب به هوادارانش گفت که برخی از وعده‌ها را با «۵۱ درصد رأی» نمی‌توان عملی کرد.

درخواست برای تلاش در رفع حصر، پیش از فعالیت‌های انتخاباتی آغاز شده بود از جمله ۱۰۱ استاد دانشگاه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای سرگشاده که روز ۱۴۴ اردیبهشت منتشر شد اعلام کردند که صدور دستور رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی توسط آیت‌الله خامنه‌ای «برای پرهیز از انسداد سیاسی و افزایش انسجام اجتماعی» مردم «بسیار شایسته و کارساز» خواهد بود.

در فروردین ماه سال جاری نیز، رسول منتجب نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت که به همراه محسن رهامی، از اعضای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی دیداری «مهم» و «مفصل» داشته است. سهام نیوز گزارش داد که آنها در این دیدار مساله رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را مطرح کرده اند.

محمد رضا خاتمی، زهرا اشراقی، محمد رضا عارف، غلامرضا تاجگردون از جمله شخصیت‌های سیاسی هستند که از حسن روحانی خواسته‌اند تا موضوع رفع حصر را پیگیری کند.

پیشتر فرزندان آقای کروبی با انتقاد از حسن روحانی، او را به عدم پایبندی به وعده‌های انتخاباتی اش برای رفع حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ متهم کرده بودند.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG