لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

نامه وزیر ارشاد برای تعیین تکلیف فیلم‌های توقیفی


خسرو معصومی کارگردان فیلم خرس
خسرو معصومی کارگردان فیلم خرس

رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای از معاونش محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی خواسته است تا تکلیف فیلم‌های توقیفی را در مدت دو ماه مشخص کند.

وزیر ارشاد در نامه‌اش توقیف فیلم‌ها را حبس و اتلاف منابع و سرمایه‌های مادی و بی ثمر شدن رنج و کوشش شماری از هنرمندها دانسته و نوشته این تصمیم می‌تواند منجر به تضییع حق الناس و حقوق فرهنگی تهیه کنندگان و سرمایه گذاران شود.

نامه وزیر ارشاد در پی افزایش درخواست سینماگران برای تعیین تکلیف فیلم‌های توقیف شده چند سال اخیر نوشته شده است. از جمله آخرین این مطالبات، نامه اصغر نعیمی نویسنده و کارگردان بود که در آن از وزیر ارشاد خواسته شده بود همزمان با پیگیری موضوع پخش ربنای محمدرضا شجریان از صدا و سیما، مشکل توقیف برخی فیلم‌های ایرانی را نیز حل کند.

در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی از فیلم‌هایی که اکثرا با گرفتن مجوز ساخت تولید شده‌اند، به دلایل مختلف اجازه نمایش عمومی نگرفته‌اند. «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان، «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، «خانه پدری» و «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری و «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» ساخته عبدالرضا کاهانی از شاخص‌ترین فیلم‌هایی هستند که هرکدام به دلایل مختلف اجازه نمایش پیدا نکرده‌اند.

برخی فیلم‌ها هم از دوران دولت محمود احمدی نژاد همچنان در زمره فیلم های توقیفی محسوب می‌شوند. «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی از شاخص‌ترین این فیلم‌هاست. فیلم‌ «خرس» ساخته خسرو معصومی هم نمونه دیگری از این فیلم‌هاست که باوجود نمایش در سی امین دوره جشنواره فیلم فجر و کسب جوایزی از آن اجازه نمایش عمومی نگرفته است.

خسرو معصومی کارگردان فیلم خرس در گفت و گو با رادیو فردا ابراز امیدواری می‌کند که نامه وزیر ارشاد بتواند تغییری در شرایط فیلمش ایجاد کند.

نامه وزیر ارشاد برای تعیین تکلیف فیلم‌های توقیفی
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:17 0:00
لینک مستقیم

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG