لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

«پایان امیدها در معدن مرگ»


روزنامه ایران گزارش داده که «با کشف اجساد ۱۳ معدنچی» دیگر در معدن شمال یورت در آزاد شهر، نوشته است: «باگذشت ۶ روز از حادثه انفجار تونل شماره یک معدن «زمستان یورت» در آزادشهر، سرانجام تیم‌های امدادی و معدنکاران، با عبوراز مسیر دوم تونل، به قربانگاه ۱۳ نفر از معدنچیان جان باخته رسیدند. بدین‌ترتیب بیم‌ها وامیدها برای زنده ماندن آخرین گروه معدنچی‌ها نیزرنگ باخت.»

به نوشته این روزنامه، صادقعلی مقدم مدیرکل بحران استانداری گلستان، با بیان اینکه در مجموع جانباختگان حادثه معدن آزادشهر به ۳۵ نفر رسید، گفته است: «تفحص در تونل شماره یک که محل انفجار گاز متان بوده، همچنان ادامه دارد. نیروهای متخصص نیز از طریق «دویلی» که تونل شماره یک معدن را به تونل شماره دو متصل می‌کند، تلاش برای انتقال اجساد معدنچیان را آغاز کردند که البته این کارنیز زمانبراست.»

صادقعلی مقدم در خصوص احتمال وجود معدنچیان محبوس شده دیگر در تونل معدن گفته است: «آماری که بخش خصوصی به ما داده بود ۳۵ مفقودی است که تاکنون همین تعداد جان باخته نیز پیدا شده است. البته به آماری که بخش خصوصی داده اطمینان نداریم و تا پاکسازی کامل تونل، در خصوص آمار نهایی معدنچیان جان باخته اظهار نظر نمی‌کنیم.»

روزنامه ایران همچنین گزارش داده که هادی هاشمیان رئیس کل دادگستری استان گلستان روز دوشنبه از احضار مدیرعامل و پیمانکار این معدن به دادسرا خبر داد و گفت که «پس از بازجویی تا انجام تحقیقات تکمیلی پیمانکار و مدیرعامل هر کدام با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی فعلاً آزاد هستند.»

روزنامه همدلی در تیتر یک شماره سه شنبه خود با عنوان «افشاگرى روحانى» نوشته است: «حسن روحانی در ادامه مبارزات انتخاباتی‌اش دیروز به همدان و سپس به کرمانشاه رفت و در کلامش همچون دو روز پیش که به ارومیه رفته بود، شوری انتخاباتی دیده می‌شد. شوری که انگار قرار است برای ۴ سال دیگر در قوه اجرایی کشور اعتدال را حاکم کند. او در سخنرانی‌های روز دوشنبه‎‎اش چهره‌ای جدید از آن سوی کارزار رقابت‌ها معرفی کرد؛ چهره‌ای که در پشت پرده تصمیم گرفته بود پیاده‌روهای تهران را تفکیک جنسیت کند و این چهره در انظار عمومی به گونه دیگری است.»

به نوشته این روزنامه، حسن روحانی پیش از ظهر دوشنبه در جمع هوادارانش در سالن ابن‌سینای همدان گفت: «ما آمده‌ایم تا به بداخلاقی‌ها پایان دهیم و به خشونت‌ورزان و افراطیون بگوییم. دوره شما تمام شده است. شما هشت سال در این کشور بودید و مردم دیدند که در این کشور چه کردید.»

همدلی نوشته که حسن روحانی با بیان اینکه «ما دنبال آزادی هستیم» با اشاره به رقبای انتخاباتی خود گفت: «منطق شما ممنوع کردن است و چیز دیگری ندارید. منطق شما هوچی‌بازی است و چیز دیگری ندارید. به گزارش جماران، او ادامه داد: شما در طول این چهار سال در همه جلسات آمدید تا همه شبکه‌های اجتماعی را ببندید. شما در مسیر پیشرفت و آزادی جوانان ما نخواهید بود.ملت آنهایی را که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند، قبول ندارند.»

این روزنامه همچنین از قول حسن روحانی نوشته است: « اگر شما جوانان در خانه بنشینید بدانید در پیاده‌روهای ما هم دیوار خواهد بود. شما آنها را نمی‌شناسید، من آنها را می‌شناسم. آنها روزی در جلسه‌ای تصمیم گرفتند که در تهران و در پیاده‌رو دیوار بکشند. آنها می‌خواستند پیاده‌روی زنانه و مردانه ایجاد کنند، همانطور که در محل کارشان بخشنامه تفکیک جنسیتی را صادر کردند.»

به نوشته همدلی، حسن روحانی با تاکید براینکه «ما انحصارگرایان را نمی‌خواهیم. ما آنهایی را که پشت میز نشسته‌اند و حکم صادر کرده‌اند، نمی‌خواهیم. راه ما همزیستی مسالمت‌آمیز میان اقوام ایرانی است»، از هوادارانش خواست در روز رای گیری همراه با ۱۱ نفر دیگر به پای صندوق بروند.

روزنامه آفتاب یزد عکس و تیتر یک خود را به بررسی تغییر لحن حسن روحانی روحانی در سخنرانی‌های انتخاباتی اختصاص داده و آن را «پایان مدارا با رقبا» ارزیابی کرده است.

این روزنامه با طرح این پرسش که «چرا حسن روحانی در نطق‌های اخیر خودبی پرواتر سخن می گوید؟»، نوشته است: «یک فرضیه وجود دارد که حسن روحانی استراتژی انتخاباتی‎اش را بر مبنای منطق ، استدلال، گزارش عملکرد و تبیین برنامه‌های دولت آینده‌اش استوار کرده بود اما با مشاهده جنجال سازی‌های رقبایش برای پیروزی تغییر راهبرد داده و رویه‌ای دیگر در پیش گرفته است.شیوه‌ای که در آن بی‌پروا از رازهای مگو سخن می گوید.»

آذر منصوری، سخنگوی حزب اتحاد ملت به روزنامه آفتاب یزد گفته است: «اين بخشی از مطالبه پايگاه رای آقای روحانی هم بود كه به خصوص در سخنرانی‎ها و ميتينگ‌ها و مجامع عمومی اين صراحت لهجه و روشن‎تر كردن و شفاف‎تر كردن ديدگاه كه منجر به مرزبندی با رقبای ديگر می‎شود را رئیس جمهوری از خود نشان دهد.»

روزنامه اعتماد هم با تیتر «ظهور روحانی ۹۶» نوشته است: «اكنون ديگر حسن روحانی صريح‌تر از گذشته سخن می‌گويد و هشدار می‌دهد. به نظر می‌رسد روندی كه انتخابات تا امروز طی كرده است بيش از هر چيز او را نگران آينده كشور كرده است، نگران از سياست‌هایی كه رقبايش در سر می‌پرورانند و گاه براي شكستن روحانی دست به دامن رفتارهایی می شوند كه چندان پسنديده نيست.»

این روزنامه تاکید کرده که از دو روز پیش «حسن روحاني لب به سخن گشوده و صريح‌تر از هميشه جملات را شهر به شهر بر زبان جاری می‌كند و نسبت به خشونت طلبی و افراطی گری هشدار می دهد. از كارنامه هشت ساله اصولگرايان در دولت قبل سخن می‌گويد و از ممنوعيت‌هايی كه هزينه‌های زيادی به كشور وارد كرد.»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، با اشاره به اینکه «روحانی روز دوشنبه صدا و اظهار خود را به اوج رساند»، نوشته که «اين يک برنامه از پيش نوشته شده برای روحانی است كه در يک ستاد مخفی برای او تنظيم شده است و قرار است روحانی مرحله به مرحله با بيان اتهاماتی كه فرصت پاسخگويي به آن نباشد، مردم را از رقيب‌های انتخاباتی‌اش بترساند. اما به نظر می رسيد ترس اصلی در دل گوينده اين سخنان است كه گویی از چیزی مثلا افول رای يا افشاگری‎ها در مناظره اقتصادی پيش رو کاملا نگران شده است و اين اوج گيری صدا حكايت از ترس عميق دارد.»

روزنامه شرق در تیتر اصلی خود گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره «تبعات پول پاشی» را مورد توجه قرار داده و نوشته است: «وعده‌های يارانه‌ای از سوی دو كانديدا خطراتی جدی را متوجه اقتصاد می‌كند كه تقريبا هر روز كارشناسان درباره آن هشدار می‌دهند؛ اما هنوز هم گوش محمدباقر قاليباف و ابراهيم رئيسی، دو كانديدای رياست‌جمهوری، بدهکار نيست. حالا هم پس از علی لاريحانی رئيس مجلس، کاظم جلالی رئيس مركز پژوهش‌های مجلس هم وارد ميدان شده و خطرات افزايش يارانه را گوشزد كرده است.»

به نوشته این روزنامه، مركز پژوهش‌ها در تحقيق مفصلي درباره «توزيع هليكوپتری يارانه» به اثرات مخرب آن بر تورم اشاره و پیشبینی کرده که «براساس تعداد جمعيت (دهک‌) در سال اول افزايش يارانه از سوی كانديداها، در صورت سه‌برابرشدن يارانه‌ها يعنی ١٥٠ هزار تومان، برای كل جمعيت ٨٠ ميليون نفری، تورم به ۲۹.۶ درصد افزايش خواهد يافت و روزهای شوم گراني دوباره آغاز می شود. اين البته در صورت افزايش سه‌برابری يارانه است. حال اگر قاليباف روی ادعای اوليه خود يعنی افزايش يارانه به ٢٥٠ هزار تومان اصرار داشته باشد، نرخ تورم به ٤١.٩ درصد افزايش می‌يابد. چيزی نزديک به تورم دوران احمدی نژاد كه حدود ٤٥ درصد اعلام رسمی شده بود.»

روزنامه شهروند هم با تیتر «یارانه بیشتر مساوى گرانى بیشتر» از قول حمیدرضا برادران شــرکا اقتصاددان نوشته است: «درحال حاضر منبع خاصی برای چنین پرداختی نداریم، مگر این که کالاهای مورد استفاده مردم به همین میزان افزایش قیمت پیدا کند.»

این اقتصاددان تاکید کرده است که «درصد قابل توجهی ازپیشنهاداتی که کاندیداها درمناظره‌ها می دهند، اجرایی نبوده و بیشتر شبیه یک وعده توخالی است.»

سعید لیلاز، کارشناس اقتصاد، هم به روزنامه شهروند گفته است: «هرکس می تواند یارانه نقدی اقشـار مختلف جامعه را اضافه کند، ولی با این شرط که به ازای هر ۵۰هزار تومان یارانه نقدی، هزارتومان افزایش درقیمت دلار رخ دهد، بنابراین افزایش یارانه نقدی به ۲۵۰ هزار تومان مستلزم ۸ هزار تومان شدن قیمت دلار است.»

این روزنامه همچنین در گزارشی با تیتر «معامله انتخاباتی با فقرا» از قول هادی حق شناس کارشناس اقتصاد، به «استفاده ابزاری از فقرا» اشاره کرده و نوشته است: «ساختار پیچیده و فسادزده اقتصاد کشور و سهم ناچیز فقرا از منابع ملی» سبب شده تا «رجال سیاسی از فرصت استفاده کرده و با طرح وعده‌های غیرکارشناسی تلاش کنند به خواسته خود برسند. در این شــرایط دیگر منافع ملی کم اهمیت شده و منافع اشخاص جای آن را می گیرد.»

کیهان در تیتر یک خود برخلاف اغلب روزنامه‌ها که وعده‌های انتخاباتی دو کاندیدای اصولگرا را مورد انتقاد قرار داده اند، نوشته است: «افرادی در روستاها و مناطق محروم مردم را اینگونه تهدید می کنند که دولت کنونی، حتما ۲دو مرحله‌ای است و بار دیگر رأی می آورد و اگر رأی شما به این دولت نباشد، بودجه و یارانه روستاها قطع می شود.»

این روزنامه در مطلبی دیگر درباره «خواسته‌های مردم و شعارهای رنگارنگ نامزدها» نوشته که «مردم» به این روزنامه گفته اند: «وقتی به جیب خود نگاه می کنیم شعارهای فریبنده رنگ می بازد.»

یدالله جوانی، رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران در سال ۸۸ طی یادداشتی با عنوان «نقطه هدف در نمايش شهرهای زيرزميني موشكی» در روزنامه جوان نوشته است: «اگر در طول مذاكرات هسته‌ای و در متن برجام، ايران هيچ نوع محدوديتی را برای قدرت دفاعی و برنامه موشكی خود نپذيرفته، چرا بايد نمايش شهرهای زيرزميني موشكی را به عنوان عامل بر هم زدن برجام معرفی كنيم؟»

یادداشت نویس این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران، یادآوری کرده که حسن روحانی در جریان مناظره دوم انتخاباتی گفته است: « «آنجایی كه خواسته ايم برجام را به هم بزنيم؛ ديديم چكار كردند، آمدند چگونه شهرهای زيرزميني نشان دادند تا برجام را به هم بزنند.»

یدالله جوانی حسن روحانی را به اظهاراتی خلاف امنیت ملی متهم کرده و نوشته است: «اگر برجام يک سند دارد و آن سند هم منتشر شده، در اين سند انتشار يافته هيچ محدوديتي را ايران به جز در موضوع هسته‌ای نپذيرفته است. اگر اينچنين است كه هست، چرا آقای روحانی در مناظرات انتخاباتی، آن ادعای غير واقعی و برخلاف امنيت ملی را مطرح ساخت. اگر آمريكایی‌ها بخواهند روزی به همين جمله استناد كنند و بگويند كه شما خودتان اين امور،ساختن و نمايش شهرهای زيرزميني، پرتاب موشک، را برخلاف برجام و عامل نقض برجام می دانيد، چه پاسخي خواهيم داشت؟»

XS
SM
MD
LG