لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

۱۱ نفر در آتش سوزی «عمدی» زندان شهر کرد جان باختند


رئيس سازمان زندان ها دليل آتش سوزی روز دوشنبه در زندان شهرکرد که به کشته شدن ۱۱ زندانی منجر شد، را عمدی اعلام کرد و گفت که موضوع شورش زندانيان در دست بررسی است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، علی‌اصغر جهانگير،۱۴ مرداد ۱۳۹۳ گفت: « دوربين‌ها لحظه وقوع آتش‌سوزی در زندان شهر کرد را ثبت کرده‌اند که بر اساس آن يک نفر به طور عمدی اقدام به ايجاد آتش در زندان کرده است ».

به گفته آقای جهانگير اين فرد زنده مانده و شناسايی شده است.

به گزارش رسانه های ايران بر اثر آتش سوزی در زندان شهرکرد که در ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ رخ داده ۱۱ زندانی کشته شده اند.

صادق آملی لاريجانی،رئيس قوه قضاييه، سه شنبه با صدور حکمی ناصر سراج، رئيس سازمان بازرسی، را مامور تحقيق،بررسی و رسيدگی به اين حادثه کرد.

علی‌اصغر جهانگير،رييس سازمان زندان‌ها در پاسخ به اين سوال که آيا زندانيان زندان شهرکرد شورش کرده‌اند گفت: « اين امر در دست بررسی است ».
به گزارش سايت سحام نيوز اين آتش سوزی پس از آن رخ داده که تعدادی از زندانيان در اعتراض، به تنبيه هم بندان خود توسط رئيس زندان بخشی از لباس‌های خود و تشک‌های زندان را آتش زده اند.


براساس اين گزارش زندانبانان با قفل کردن درهای اصلی زندان مانع امدادرسانی به زندانيان شده اند و رئيس اين زندان نيز با استدلال امکان فرار زندانيان به واحدهای آتش نشانی شهرکرد اجازه تخريب ديوار زندان را برای امداد رسانی نداده است.
منصور فيروزبخت،مديرکل پزشکی قانونی استان چهارمحال و بختياری، نيز از ارائه جسد ۱۱ نفر برای تعيين هويت و صدور جواز دفن خبر داد و افزود: «خانواده‌های زندانيان فوت شده در اين حادثه می‌توانند برای تحويل اجساد و دريافت جواز دفن به مرکز پزشکی قانونی استان مراجعه کنند. ».

درسال های گذشته نيز گزارشهايی درباره کشته شدن تعدادی از زندانيان پس از شورش و اقدام به فرار منتشر شده است.

تعدادی از زندانيان «محکوم به اعدام »زندان قزلحصار در ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۹ با انجام «شورش گسترده قصد فرار داشتند» که توسط گارد حفاظت زندان کشته شدند.

مقامات رسمی آماری از کشته شدگان اين درگيری ارائه نکردند اما کميته گزارشگران حقوق بشر تعداد کشته های اين حادثه را ۳۴ نفر اعلام کرد.
فروردين ماه سال ۱۳۸۹ نيز علی شمس ، معاون سازمان زندان‌ها ،از دستگيری سه محکوم به اعدام فراری از زندان شهرکرد خبر داده بود.

در اسفند ماه سال ۱۳۹۲ در تعدادی از زندانهای ايران مانور ضد شورش برگزار شد، از جمله خبرگزاری دولتی ايرنا از برگزاری مانور ضد شورش در زندانهای بجنورد و مراغه خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG