لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

زاکربرگ: اینترنت در خطر است


مارک زاکربرگ بنيانگذار و مديرعامل ميلياردر فيس بوک روز پنجشنبه ۲۲ اسفند در پيامی که روی صفحه فيس بوک خود منتشر کرد گفت که برنامه های شنود و جاسوسی دولت آمريکا از کاربران اينترنت خطری برای اين شبکه است و اعلام کرد که برای ابراز نارضايتی و مخالفت خود با اين وضعيت شخصا با باراک اوباما تماس گرفته است.
به گزارش رويترز يک روز قبل از انتشار پيام مارک زاکر برگ، وب سايت «اينتر سپت» در خبری اعلام کرد که اداره امنيت ملی آمريکا (ان اس آی) در برنامه های جمع آوری اطلاعات از سيستم های خودکار پخش بدافزار روی شبکه اينترنت و حتی از سرورهای جعلی با مشخصات فيس بوک استفاده کرده است.
مارک زاکر برگ در بخشی از پيام خود نوشت:«دولت آمريکا بايد مدافع و پيشروی شبکه اينترنت باشد و نه خطری برای آن. آنها بايد اقدامات خود در کنترل شبکه اينترنت را شفاف تر کنند در غير اينصورت مردم بدترين تصور را پيدا خواهند کرد.»
بنيانگذار فيس بوک اضافه کرد که برای بيان «مخالفت و اعتراض خود به صدمه ای که دولت آمريکا به آينده همه ما می زند» شخصا با باراک اوباما تماس گرفته و به وی گفته است که در مورد عملکرد دولت در اين زمينه سردرگم شده است.
آقای زاکر برگ در بخش ديگری از پيام خود نوشت:« دليل اصلی ادامه کار و توسعه شبکه اينترنت اين است که افراد و موسسات زيادی با کار مشترک خود سعی می کنند يک محيط امن مجازی ايجاد کرده و اين فضای مشترک را برای استفاده تمام جهان بهبود ببخشند.»
«به همين خاطر من تحت تاثير انتشار گزارش های مکرر در مورد عملکرد دولت آمريکا در اين زمينه احساس سردرگرمی می کنم. وقتی که مهندسان شرکت ما با تلاش فراوان سعی می کنند امنيت اينترنت را افزايش دهند هدف ما مقابله با اقدامات تبهکارانه است و نه محافظت از کاربران در برابر دولت.»
روزنامه گاردين نيز می نويسد که موسسه فيس بوک درگذشته نيز ازاقدامات دولت آمريکا برای کنترل شبکه اينترنت انتقاد کرده است. ولی با توجه به اينکه خود موسسه فيس بوک نيز بارها به خاطر عدم رعايت حريم خصوصی کاربران مورد انتقاد قرار گرفته است می توان گفت که مارک زاکر برگ در اين پيام خود لحن انتقادی بسيار تندی را به کار گرفته است.
مارک زاکر برگ يکی از مجموعه بزرگی از مديران شرکت های بزرگ اينترنتی جهان است که از برنامه های کنترل و شنود شبکه اينترنت توسط نهادهای امنيتی آمريکا انتقاد کرده اند.
مجموعه ای از اين شرکت ها از جمله فيس بوک، گوگل، ياهو، مايکروسافت و لينکدين در ماه دسامبر سال گذشته در يک بيانيه و اقدام مشترک از دولت آمريکا خواستند که روشهای کنترل شبکه اينترنت را اصلاح کند.
تحت تاثير اين اعتراضات رييس جمهور آمريکا اعلام کرد که در روش نهادهای امنيتی آن کشور تغييراتی صورت خواهد گرفت و از جمله ارتباطات مقامات ارشد دولتهای دوست و متحد آمريکا کنترل نخواهند شد.
ماريسا ماير مديرعامل شرکت ياهو نيز در بيانيه ای در ماه دسامبر گفت :«افشای اقدامات و طرحهای دولت آمريکا برای کنترل ارتباطات مردم به اعتماد کاربران به شبکه اينترنت به شدت لطمه زده است ودولت آمريکا با انجام اقدامات لازم بايد اعتماد مردم سراسر جهان را احيا کند.»
XS
SM
MD
LG