لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۴

«صدور» احکام بلندمدت زندان برای «۸ فعال فضای مجازی»


شبکه‌های مجازی بسیاری در ایران فیلتر هستند با این وجود مقام‌های دولتی یا افرادی در محافل نزدیک به حکومت خود در آنها عضو هستند یا به تبلیغ دیدگاه‌های خود می‌پردازند
شبکه‌های مجازی بسیاری در ایران فیلتر هستند با این وجود مقام‌های دولتی یا افرادی در محافل نزدیک به حکومت خود در آنها عضو هستند یا به تبلیغ دیدگاه‌های خود می‌پردازند
بنا بر گزارش‌های تازه منتشر شده، دادگاه انقلاب تهران در هفته گذشته هشت نفر را «در ارتباط با فعالیت‌های مجازی» آنها از جمله در فیس‌بوک، به زندان‌هایی «از هفت تا ۲۰ سال» محکوم کرده است.

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، از رهبران معترضی که در حصر خانگی به سر می‌برد، می‌گوید این احکام در «شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی»، به ریاست «قاضی مقیسه» صادر شده و این افراد «اواسط سال گذشته به دست واحد سایبری اطلاعات سپاه پاسداران» بازداشت شده بودند.

نام این افراد امیر گلستانی، مسعود قاسم‌خانی، فریبرز کاردارفر، مسعود سید طالبی، مهدی ری‌شهری، رویا صابری نژاد نوبخت و نغمه شاهی‌سوندی شیرازی عنوان شده است.

خبر بازداشت کسانی در ایران به اتهام‌های مربوط به فعالیت‌های آنها در اینترنت یا شبکه‌های مجازی پیشتر نیز منتشر شده بود، از جمله در آذر ماه سال گذشته که خبرگزاری فارس به بازداشت «چند فعال سایبری مرتبط با بیگانگان» به دست «سازمان اطلاعات سپاه در کرمان» اشاره کرده بود.

جزئیات خاصی در مورد آن بازداشت‌ها و افراد بازداشت‌شده، منتشر نشده بود.

هفته گذشته نیز خبرگزاری ایسنا از بازداشت افرادی در بندرعباس به اتهام «انتشار شایعه خفاش شب و قتل‌های پی‌درپی در بندرعباس» در «فضاهای مجازی» خبر داده بود.

احکام زندان صادر شده برای هشت شهروند ایرانی که وب‌سایت کلمه از آنها نام برده است، در رابطه با مواردی صادر شده‌اند مانند « اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «توهین به مقدسات، رهبری، مقامات»، «تبلیغ علیه نظام» یا «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی».

هیچ منبع رسمی این اخبار را تائید نکرده است، اما در صورتی که چنین احکامی صادر شده باشند، از نظر شدت -تا ۲۰ سال زندان به دلیل فعالیت در فضای مجازی- کم‌سابقه به شمار می‌روند.

رویا صابری‌نژاد نوبخت، که بنا بر این گزارش به ۲۰ سال زندان محکوم شده است، شهروندی با تابعیت دوگانه ایرانی و بریتانیایی است.

رسانه‌های بریتانیایی طی روزهای گذشته گزارش‌هایی در مورد دستگیری او منتشر کرده‌اند.

داریوش تقی‌پور، همسر خانم نوبخت، در ماه آوریل (ماه میلادی گذشته) به روزنامه محلی «منچستر اوینینگ نیوز» گفته بود که او در اکتبر سال گذشته در فرودگاه شیراز «در ارتباط با نوشته‌هایی در فیس‌بوک، بازداشت شد».

روزنامه گاردین از قول یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفته است مقام‌های آن کشور در این مورد مشغول «فراهم کردن تمام وقایع و پی‌گیری ماجرا در ارتباط با مقام‌های ایرانی» هستند.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که بنا بر گزارش خبرگزاری ایسنا یکی از دادستان‌های دادگستری استان فارس، مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل شبکه اجتماعی فیس‌بوک، را نیز به دادگاه احضار کرده‌ است؛ این خبر ساعتی بعد از سوی دادستان عمومی و انقلاب شیراز تکذیب شد.

شبکه‌های مجازی مانند فیس‌بوک در ایران نه تنها فیلتر هستند که حتی فعالیت‌ در آنها نیز گاه خبر ساز می‌شود.

با وجود استقبال دولت حسن روحانی از فعالیت در این شبکه‌ها و نیز حضور کسانی مانند وزیر خارجه ایران در آنها، اما طی هفته‌های گذشته محدودیت‌های بیشتری بر آنها اعمال شده و برخی از آنها که پیشتر فیلتر نبودند نیز فیلتر شده‌اند.

در گزارش نهادهایی غیردولتی ناظر مانند «فریدم هاوس»، ایران در کنار چین و کوبا دارای محدودترین اینترنت در جهان به شمار می‌رود.

در چین نیز احکام زندان در اتباط با فعالیت در شبکه‌های مجازی صادر شده که در یکی از تازه‌ترین آنها یک وبلاگ‌نویس چینی به اتهام «شایعه‌پراکنی» در اینترنت در مورد فعالیت مقام‌های دولتی، به سه سال زندان محکوم شده است.

چین طی ماه‌های گذشته صدها وبلاگ‌نویس را در تلاش برای کنترل فضای مجازی بازداشت کرد.
XS
SM
MD
LG