لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

ناصر حجازی: تماشاچی کم‌تر بیاید برای تیم ملی بهتر است


ناصر حجازی، دروازه‌بان سابق تیم ملی ایران، کسی که کنفدراسیون فوتبال آسیا وی را به عنوان دومین دروازه بان برتر قرن بیستم آسیا معرفی کرده است، سالیان سال تجربه مربی‌گری را هم با خود دارد. او مربی تیم‌های باشگاهی بسیاری در ایران بوده است و هم اکنون نیز مربی تیم استارادای اسلوواکی است.

اما چرا اینک به سراغ ناصر حجازی رفته‌ایم؟ پاسخ را باید در خالی بودن استادیوم‌های جست‌وجو کرد. تماشاچیان قهر کرده‌اند؟ یا کسی دیگر دل و دماغ فوتبال دیدن ندارد...؟

بازی ایران و ایسلند: تقریبا ۵۰۰ تماشاچی

بازی ایران و اردن (بعد از تبلیغات فراوان برای جذب تماشاچیان، از جمله بیمه آن‌ها در محل) : کم‌تر از ۲۰ هزار نفر

و حالا ایده‌ای نو: بردن بازی‌های بین‌المللی به شهرستان‌های ایران، شاید تماشاچی‌های بیشتری پیدا شوند. شاید...

ناصر حجازی: البته اگر بازی در شهرستان‌ها باشد، چون مردم عزيز شهرستانی دوست دارند تيم ملی خود را ببينند چه بسا تماشاچی‌های بيشتری برای تشويق تيم ملی ايران به صحنه بيايند، ولی چون بيشتر بازی‌ها در استاديوم آزادی انجام می‌شود و زمين آن برای بازی هموار و مناسب است هميشه آن را انتخاب می‌کنند.

شهرستان‌ها زمين چمن مناسبی ندارند، ممکن است فقط يک يا دو استاديوم باشند که زمين چمن مناسب داشته باشند و تيم‌های خارجی بتوانند روی اين زمين بازی کنند. من فکر می‌کنم فقط به اين دليل باشد.

  • يعنی دليل اين مسئله فنی است؛ از طرفی کمپ تيم ملی نزديک استاديوم است و از طرف ديگر کيفيت چمن ورزشگاه آزادی در انتخاب زمين بازی موثر است. هنگامی‌که بخش بزرگی از ورزشگاه آزادی زمان اجرای بازی خالی است، تاثيری در کيفيت و فضای بازی نمی‌گذارد؟

البته بعضی اوقات در کيفيت بازی تأثير دارد. وقتی تماشاچی زياد است و ورزشگاه پر می‌شود، ناخودآگاه استرس بيشتری به بازيکنان تيم ملی وارد می‌شود و ممکن است تشويق‌های بی امان تماشاچی‌ها باعث شود تيم حريف ضعيف بازی کند و از هياهوی طرفداران بترسد. اگر اين طوری باشد به نفع تيم ملی است، اما اگر تيم ملی ضعيف بازی کند و طرفداران شروع به انتقاد کنند، ممکن است برای تيم ملی ضرر داشته باشد.

به همين دليل من می‌گويم اگر تماشاچی کمتر بيايد برای تيم بهتر است، چون استرس کمتری به بازيکنان وارد می‌شود.

  • آقای حجازی! سال‌ها پيش يکی از بازی‌های تيم ملی در دور مقدماتی مسابقات جام جهانی در تبريز برگزار شد و استقبال شايانی از آن به عمل آمد و ورزشگاه تبريز نيز از نظر فنی کيفيت خوبی داشت. چرا اين امر تکرار نشد؟

درست است، اما تيم ملی بايد مسافرت کند به تبريز و هوای سرد تبريز ممکن است در کيفيت بازی موثر باشد. تيم بايد مسافرت کند و يک روز قبل از بازی آنجا باشد و من فکر می‌کنم اين مسئله به ضرر بازيکنان باشد.

اما اينجا کمپ تيم ملی کنار ورزشگاه آزادی است و بازيکنان به راحتی می‌توانند تمرينات منظمی‌ داشته باشند و به فاصله چند دقيقه به استاديوم برسند و بازيشان را انجام دهند.

  • آقای حجازی! شما هنوز در عرصه فوتبال فعاليتی داريد؟

من در خارج از کشور مربی گری می‌کنم و سر مربی تيم استرادای اسلواکی هستم. يک هفته به مرخصی آمده ام و دوباره عازم وين خواهم شد، چون در وين زندگی می‌کنم ولی برای تمرينات به براتيسلاوا می‌روم و دوباره به وين بازمی‌گردم.
XS
SM
MD
LG