لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

تندروها در اینترنت؛ «بیش از هر زمانی»


ویدئویی در یک وب‌سایت روسی که در آن دو غیر روسی زیر پرچم منقوش به صلیب شکسته زانو زده‌اند
ویدئویی در یک وب‌سایت روسی که در آن دو غیر روسی زیر پرچم منقوش به صلیب شکسته زانو زده‌اند
براساس گزارشی که اخیرا منتشر شده است گروه‌های تندرو، خشونت‌طلب و نژادپرست بیش از گذشته از وب سایت‌های گروهی–اجتماعی مثل فیس بوک، یوتیوب و مای اسپیس برای تبلیغات و عضو گیری بهره‌برداری می‌کنند.

این گزارش که توسط مرکز سیمون ویسنتهال – یک نهاد مدافع حقوق بشر یهودی – روز چهارشنبه ۱۳ ماه مه منتشر شده است مدعی است که فقط در سال گذشته میلادی یک چنین مواردی از کاربری اینترنت ۲۵ درصد افزایش یافته است.

دستمایه تهیه این گزارش بررسی و شناسایی بیش از ۱۰ هزار مورد وب سایت، وبلاگ، شبکه‌های گروهی، چت روم، ويدئو و بازی‌های اینترنتی هستند که خشونت نژادی، تروریسم، موسیقی‌های ترویج تنفر و ضدیت با اقلیت‌های قومی، مذهبی و جنسی را گسترش می‌دهند.

مرکز سایمون ویسنتهال در بیانیه‌ای می‌گوید : «گروه‌های تندرو از تمام عرصه‌های شبکه اینترنت برای ترویج دشمنی و دیدگاههای تنفر آمیز قدیمی به شکل جدید استفاده می‌کنند. از این طریق علاوه بر تبلیغات علیه "دشمنان" خود ، کمک مالی جمع آوری کرده و حتی گروه‌های اسلام گرا تندرو افراد جدید را عضوگیری می‌کنند.»

نمونه‌هایی که دراین گزارش تحت عنوان «تنفر و تروریسم دیجیتال» معرفی شده اند عبارتند از گروهی روی شبکه گروهی فیس بوک به نام «مرگ بر همجنسگرایان» که از کشور کرواسی است، ویدئویی روی شبکه گروهی یوتیوب که درآن نسخه‌ای از قرآن به آتش کشیده می‌شود و انواع و اقسام وب سایت‌های دیگری که مبلغ گروه‌های مسلح و خشونت‌طلبی مثل حزب الله، طالبان و القاعده هستند.

مرکز سیمون ویسنتهال گروه مدافع حقوق بشر، که به خاطر پیگیری مجرمان دوران آلمان نازی شهرت دارد، بهره برداری گروه‌های خشونت‌طلب و نفرت‌گستر را طی ده سال گذشته زیر نظر داشته است. به اعتقاد این نهاد گسترش وب سایت‌های گروهی – اجتماعی مثل فیس بوک باعث شتاب بیشتری در گسترش نژاد پرستی و تبلیغات تنفر آمیز در سطح جهان شده است.

مدیران وب سایت فیس بوک اخیرا با کارشناسان این مرکز دیدار داشته و متعهد شده اند که صفحات و وب‌سایت‌های مغایر با مقررات این موسسه را سریعا حذف کنند. ولی با توجه به ۲۰۰ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی – گروهی موسسات اداره کننده این نوع شبکه‌ها تاکنون نتوانسته اند با سرعت کافی به این مشکل واکنش نشان دهند.

آبراهام کوکر یکی از مدیران مرکز سیمون ویسنتهال به خبرگزاری رویترز گفت که وب سایت فیس بوک اخیرا چند سایت منکر هولاکوست را حذف کرده است. به گفته وی وب سایت‌های گروهی – اجتماعی می‌دانند که در این عرصه با مشکل بزرگی روبرو هستند. از میان این شبکه‌ها فیس بوک تاکنون بیشتر از سایرین عمل کرده است ولی گاهی اوقات حتی انجام آنچه که د رتوان داریم برای حل ریشه ای این مشکل کافی نیست.

آبراهام کوکر برای تشریح این معضل به نمونه ای اشاره می‌کند که به خاطر تبلیغات نژاد پرستانه چندین بار از وب سایت یوتیوب حذف شده است. اما این گروه خیلی ساده با خلق صفحه‌ای ديگر و ثبت نام دوباره کانال جدیدی را برای انتشار مطالب خود روی سایت یوتیوب پیدا کرده و با افتخار اعلام می‌کند که این ۶۴امین کانال جدیدی است که برای تبلیغ دیدگاه‌هایش تهیه کرده است.

براساس گزارش مرکز سیمون ویسنتهال گروه‌های تندرو و خشونت‌طلب شبکه‌های گروهی خود را نیز دایر کرده اند. در این گزارش به یک مورد اشاره می‌شود که با نام «ساکسون‌های نوین» خود را شبکه تماس گروهی برای «نژاد پاک اروپایی» معرفی می‌کند. این شبکه توسط افراد یا گروه‌های نئونازی در آمریکا راه‌اندازی شده است.

گروه‌های دیگری نیز با خلق بازی‌های اینترنتی این کار را می‌کنند. یک نمونه آن به اسم «عملیات ویژه ۸۵- نجات گروگان‌ها» محصول یک سازمان ایرانی است. و یا بازی دیگری هست به نام «گشت مرزی» که در آن هر کسی که بازی می‌کند باید مکزیکی‌هایی را که می‌خواهند به مرز آمریکا نزدیک شده و یا از آن عبور کنند را با شلیک گلوله بکشند.

یکی از نوجوانانی که در جلسه کنفرانسی که اخیرا برای بررسی این مسئله تشکیل شده بود گفت : «نسل ما هولاکوست و یا برده‌برداری را ندیده و ذهنیتی در مورد این مسائل ندارد. به همین خاطر جوانان معمولا این مسائل را شوخی تلقی می‌کنند تا اینکه یک حادثه بدی روی دهد.»
XS
SM
MD
LG