لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

کشتگر: بازی دوگانه آقای خامنه‌ای


مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، گفته است که با وجود آنکه از نظر وی انتخابات اخیر شبهه‌دار و فضای تقلب بر آن حاکم بوده است، به خاطر تنفیذ رهبری، محمود احمدی‌نژاد را به عنوان رئیس دولت قبول می‌کند.

آقای کروبی طی هفت ماه گذشته و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، همراه میرحسین موسوی از به رسمیت شناختن دولت محمود احمدی‌نژاد سر باز زده بود.

از تحلیلگران سیاسی خواسته‌ایم تا در مورد تازه‌ترین سخنان مهدی کروبی و دلایل مطرح شدن آن و یا تاثیرش بر بحران برآمده از انتخابات ایران، نظرشان را بگویند.


علی کشتگر، فعال سیاسی در پاریس: هفت ماه سياست کشتار و سرکوب شکست خورد و اين شکست، دولت کودتا و آقای خامنه ای و ايادی او را به شدت نگران روز ۲۲ بهمن کرده است، بنابراين در پشت پرده دست به فعاليت‌هايی زده و احتمالاً قول و قرار‌هايی گذاشته‌اند و بخشی از نيروهای اصلاح طلب پذيرفته‌اند تا امتيازاتی بگيرند و نظراتی عوض شود.

البته اين مسئله را در مورد آقای ميرحسين موسوی نمی گويم و تا امروز در مورد آقای کروبی هم چنين نظری نداشتم، اما مناظرات تلويزيونی و فعل و انفعالات نشان می دهد آقای خامنه ای تلاش می‌کند بازی دوگانه ای برای تضعيف جنبش سبز انجام دهد، به اين مفهوم که در بالا امتيازاتی بدهد اما به بدنه جنبش سبز رحم نکند و هر چه قاطع تر با بدنه برخورد کند.

«آقای خامنه ای و ايادی او به هيچ اصل و قراری وفادار نخواهند بود. در اين ۲۰ سال بارها ديده ايم هرگاه اينها در مخمصه و بن بست قرار گرفتند تلاش کردند از اصلاح طلبان و نيروهای روحانی ميانه رو و از آقای رفسنجانی برای بيرون آمدن از بن بست استفاده کنند و بعد اينها را دوباره به حاشيه راندند و اجازه ندادند اين افراد اهرم‌های اصلی قدرت را به دست بگيرند.»
شما به نوعی توافق بين حاکميت و بخشی از جناح اصلاح طلبان اشاره کرديد. با توجه به تجارب گذشته، اين گونه توافق‌های سياسی از سوی حاکميت مورد احترام قرار خواهد گرفت؟

آقای خامنه ای و ايادی او به هيچ اصل و قراری وفادار نخواهند بود. در اين ۲۰ سال بارها ديده ايم هرگاه اينها در مخمصه و بن بست قرار گرفتند تلاش کردند از اصلاح طلبان و نيروهای روحانی ميانه رو و از آقای رفسنجانی برای بيرون آمدن از بن بست استفاده کنند و بعد اينها را دوباره به حاشيه راندند و اجازه ندادند اين افراد اهرم‌های اصلی قدرت را به دست بگيرند.

آقای خامنه ای هر وقت بتواند از اين افراد سوء استفاده می کند و اکنون که شکست سياست خود را در برخورد با جنبش دموکراسی خواهی ايران مسلم دانسته، بنابراين دوباره دست به مانور زده و احتمالاً امتيازاتی در حرف داده است.

مطمئن باشيد اگر مواضع دولت کودتا محکم شده و در جنبش سبز تفرقه ايجاد شود و تضعيف گردد، همين آقايان که امروز به آقای خامنه ای امتياز می‌‌دهند و وارد مصالحه می‌‌شوند اولين قربانيان اين جريان خواهند بود. يعنی اگر پناهگاهی برای اين افراد وجود داشته باشد همان سايه جنبش سبز مردم است که در ايران شکل گرفته و نه سايه حکومت کودتا.

در صورت هر گونه توافق و عقب نشينی از سوی رهبران مخالف دولت چه سرنوشتی را برای حرکت جنبش سبز پيش بينی می‌کنيد؟

آقای ميرحسين موسوی که تا امروز قاطعانه ايستاده و بيانيه ۱۷ او مورد حمايت همه طيف‌های روشنفکری قرار گرفته چه در داخل و چه در خارج و ما اميدواريم که از اين به بعد هم بايستد، ولی اگر روزی قرار باشد اينها از مواضع خود عقب بنشينند و با حکومت کودتا وارد مصالحه شوند به طوری که خواست‌های حداقلی جنبش سبز قربانی شود، قطعاً اين جنبش از درون خود رهبرانی ارائه می‌دهد و جنبش ادامه خواهد يافت و آنها هستند که خودشان از قطار جنبش دموکراسی خواهی ايران پياده شده‌اند، اما اين قطار تا پيروزی جلو خواهد رفت. البته من فکر می کنم آقای ميرحسين موسوی بر مواضع خود می‌ايستد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG