لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

فیس‌بوک بر پرده سینما؛ «شبکه اجتماعی» به روایت فینچر


مارک زوکربرگ: خالق محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان. آیا او به همه کلک زده است؟
مارک زوکربرگ: خالق محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان. آیا او به همه کلک زده است؟
دیوید فینچر، کارگردان آمریکایی فیلم‌های مشهوری چون هفت، بازی و زودیاک این بار هم سراغ موضوع جدیدی رفته است. موضوعی که بار دیگر از علاقه این کارگردان به تجربه‌ای نو حکایت می‌کند. سوژه‌ای که این باز برگزیده است، یک شبکه اجتماعی اینترنتی است، که زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. شبکه‌ای که نه تنها بر افراد، که تاثیر خود را بر سیاست و جامعه نیز گذاشته است؛ آن هم بدون مرز از ایران تا ایالات متحده آمریکا:

فیس بوک

«شبکه اجتماعی» عنوان فیلم تازه فینچر است. این فیلم حکایت سرویس اینترنتی است که به گزارش رویترز سال گذشته ۸۰۰ میلیون دلار سود به ارمغان آورده است. سایتی که امروزه آن را پرطرفدارترین شبکه اجتماعی جهان می‌نامند.

«شبکه اجتماعی» در عین حال روایت زندگی جوانی به نام مارک زوکربرگ را در بر می‌گیرد که در سن ۲۳ سالگی در سال ۲۰۰۷ میلادی و با یک و نیم میلیون دلار سرمایه فیس‌بوک را راه انداخت و اندکی بعد نامش به عنوان جوان‌ترین میلیاردر جهان ثبت شد.

فیلم از جمله به کتابی از بن مزریک رجوع کرده، که حکایت نیرنگ‌بازی این جوان آمریکایی است.

کتاب مزریک داستان دو جوان است به نام‌های مارک زوکربرگ و ادوارد سورین، که دانشجوهای خیلی خوبی در ریاضی بودند، اما نمی‌توانستند برای خود دوست دختری پیدا کنند. در نتیجه تصمیم گرفتند با استفاده از نبوغ ریاضی خود مشکل را حل کنند. به این ترتیب آنها سرویس اینترنتی کوچکی راه انداختند و در آن عکس دانشجوها و هم‌کلاسی‌های دختر خود را گذاشتند. هر کسی می‌توانست با تماشای عکس به صاحبان آن امتیاز بدهد. هر دو نزدیک بود به خاطر این کار از دانشگاه اخراج شوند.

اندکی بعد زوکربرگ با برادران دوقلویی (وینکلووس‌ها) آشنا شد که دنبال کسی می‌گشتند که به آنها در به راه انداختن یک شبکه اجتماعی کمک کند. او پذیرفت که کمکشان کند، اما زمانی طولانی نگذشت و پیش از آنکه کار مشترک به پایان برسد، زوکربرگ جوان صفحه‌ای را به نام خود ثبت کرد: فیس‌بوک.

سخنگوی فیس‌بوک پس از انتشار کتاب در واکنش به آن گفت: از بین کتاب‌هایی که در مورد زوکربرگ و فیس‌بوک نوشته شده است، برخی به واقعیت نزدیک‌ترند تا مابقی. این کتاب از جمله «مابقی» است.

بعضی‌ها از فیس‌بوک خوششان نمی‌آید. ولی عجیب نیست، شبکه‌ای که نیم‌میلیارد هوادار و کابر دارد، طبیعی است که دشمن هم داشته باشد.
هرچند واکنش‌ها به این کتاب تنها با همین جا ختم نشد و نقدهای دیگری هم بر آن نوشته و در باره آن گفته شد، اما واقعیت این‌جاست که برادران دوقلوی وینکلووس، مارک زوکربرگ را به دادگاه فراخواندند و در نهایت دادگاه با «توافق» دو طرف و پرداخت «میلیون‌ها دلار» پول به برادران دوقلو خاتمه یافت.

حالا باید دید فیلمی که دیوید فینچر در این مورد ساخته، چه جور از آب در آمده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، فیلم جدید کارگردان آمریکایی در ماه اکتبر به سینماهای آمریکا خواهد آمد.

فیلم بر پایه فیلم‌نامه‌ای از آرون سورکین ساخته شده و گفته می‌شود تنها بر اساس کتابی که مزریک نوشته بنا نشده است.

کوین اسپیسی که تهیه کننده فیلم است در گفت‌وگو با رسانه‌ها قول داده که فیلم سرگرم‌کننده‌تر از آن چیزی که به نظر می‌رسد باشد. به خصوص که این فیلم (بر خلاف آنچه ممکن است به نظر برسد) یک «تریلر هالیوودی» است.

به هر حال فینچر قبلا هم انواعی از شبکه‌ها را به تماشاگران سینما نشان داده بود. شبکه‌هایی که با آنچه در فیس‌بوک می‌گذرد فاصله دارند؛ شبکه‌هایی از نوع فایت کلاب.
XS
SM
MD
LG