لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

از نگاه نیمی از مردم جهان فساد و رشوه «بیشتر» شده است


نتایج یک آمار بین‌المللی که سازمان غیردولتی و معتبر «شفافیت بین‌الملل» (ترنسپرنسی اینترنشنال) انجام داده، نشان می‌دهد از هر دو نفر از شهروندان زمین یک نفر معتقد است فساد و رشوه در جهان طی سال‌های گذشته «بدتر و بیشتر» شده است.

این آمار از میان ۱۱۴ هزار شهروند در ۱۰۷ کشور جهان گرفته شده و نتایج آن نیز از روز هجدهم تیرماه در دسترس قرار دارند. این بزرگ‌ترین آمارگیری جهانی این موسسه در مورد فساد است.

به طور میانگین در جهان نیمی از کسانی که در این آمار شرکت کرده‌اند می‌گویند فساد در کشورهای آنها طی سال‌های گذشته بدتر شده است و ۲۷ درصد از آنها می‌گویند خودشان «رشوه» پرداخت کرده‌اند. با این همه عمده شهروندان معتقدند می‌توان اوضاع را تغییر داد و آنها خود به این کار متمایل‌اند.

بدبینی به بدتر شدن فساد در هر دو گروه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه وجود دارد.

اکثر مردم «تمایلی در دولت خود به مبارزه با فساد نمی‌بینند». نزدیک به ۹۰ درصد از شهروندان معتقدند رهبران آنها زحمت زیادی برای مبارزه با فساد نمی‌کشند. بسیاری از آنها، دستگاه‌های اداری را مرکز اصلی فساد و رشوه‌گیری می‌دانند.

نهاد پلیس به طور عمومی در این آمار گیری در مقام اول فساد و رشوه قرار دارد.

پس از پلیس از نگاه شهروندان جهانی در این آمار، دستگاه قضایی در مقام دوم قرار دارد. البته در ۲۰ کشور جهان این نهاد در مقام اول قرار دارد و در آنها ۳۰ درصد از خود کسانی که آمار ازشان گرفته شده گفته‌اند در جریان دادگاه رشوه پرداخت کرده‌اند.

شهروندان زمین معتقدند مقام‌های دولتی در مقام سوم قرار دارند. افغانستان، کامبوج، عراق، ونزوئلا، مکزیک یا کلمبیا از جمله کشورهایی به شمار می‌روند که فساد مقام‌های دولتی در آنها تاثیر منفی زیادی گذاشته است.

احزاب سیاسی در مقام چهارم این آمار از نظر «بدبینی به فساد» قرار گرفته‌اند. شهروندان کشورهایی مانند آمریکا، اسرائیل، کانادا یا جامائیکا از جمله کسانی‌اند که احزاب سیاسی را «فاسدترین» بخش از جامعه خود می‌دانند.

در نهایت خود شهروندان در مقام پنجم قرار گرفته‌اند؛ دست‌کم ۲۷ درصد از کسانی که در آمارگیری جهانی شرکت کرده‌اند خودشان «پذیرفته‌اند» که به طور عمومی رشوه داده‌اند.
XS
SM
MD
LG