لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

«۱۴۰ هزار نفر» از فلوجه و رمادی گریخته‌اند


به گفته مقام سازمان ملل، بسیاری از کسانی که گریخته‌اند هم خارج از فلوجه نزد بستگان خود یا در مدرسه‌ها، مسجدها و بیمارستان‌ها ساکن شده‌اند
به گفته مقام سازمان ملل، بسیاری از کسانی که گریخته‌اند هم خارج از فلوجه نزد بستگان خود یا در مدرسه‌ها، مسجدها و بیمارستان‌ها ساکن شده‌اند
کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود در روز جمعه، چهارم بهمن ماه، گفت با گریختن ۶۵ هزار نفر دیگر از فلوجه و رمادی، در پی نبردهای استان انبار در عراق با نیروهای القاعده، شمار کسانی که محل زندگی خود را ترک کرده‌اند به ۱۴۰ هزار نفر رسیده است.

در مقایسه با آماری که دولت عراق منتشر کرده است، این بالاترین رقم «جابه‌جاشدگان» در پی تنش‌های آن کشور طی شش سال گذشته به شمار می‌رود.

پیشتر تنها در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ میلادی، در اوج خشونت‌های قومی و مذهبی در آن کشور، شمار بیشتری از شهروندان عراقی خانه و محل زندگی خود را ترک کرده بودند.

بنا به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان این رقم عملا به یک میلیون و ۱۳۰ هزار آواره دیگری اضافه می‌شود که تا کنون «جابه‌جا» شده و عمدتا در بغداد و استان‌های دیاله و نینوا اسکان گزیده‌اند.

با این همه آدریان ادواردز، سخنگوی کمیساریای پناهندگان به خبرنگاران گفته است بسیاری از ساکنان استان انبار که درگیر نبرد هستند، موفق به فرار نشده‌اند و در شرایط کمبود غذا و سوخت زندگی می‌کنند.

به گفته آقای ادواردز، بسیاری از کسانی که گریخته‌اند هم خارج از فلوجه نزد بستگان خود یا در مدرسه‌ها، مسجدها و بیمارستان‌ها ساکن شده‌اند.

سازوکارهای بین‌المللی کمک‌رسانی مشغول انتقال لوازم اولیه به مکان‌هایی هستند که «جابه‌جاشدگان» به آنها پناه برده‌اند. مقام سازمان ملل می‌گوید هنوز بسیاری به غذا، کمک‌های پزشکی و دیگر کمک‌ها نیاز دارند.

در عین حال بنا بر گزارش‌ها دسترسی به بغداد از این مناطق غیرممکن شده، برخی از پل‌ها و جاده‌ها نیز خراب یا مسدود شده‌اند.
شبه‌نظامیان در فلوجه
شبه‌نظامیان در فلوجه


تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از افزایش نبردها میان نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان وفادار به القاعده در شهر رمادی‌ست.

شهر فلوجه نیز که در یک ماه گذشته مرکز درگیری‌ها بود اکنون در محاصره نیروهای ارتش قرار دارد.

هنوز از شمار دقیق تلفات جانی آمار دقیقی منتشر نشده ولی به گزارش خبرنگاران محلی بخش عراق رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، برخی از کشته‌شدگان از غیر نظامیانی هستند که در مناطق درگیری گیر افتاده‌اند.

نیروهای دولتی و نيروهای مسلح قبايلی که به یاری دولت عراق آمده‌اند، از ۲۹ دی‌ماه عمليات گسترده‌ای را در رمادی عليه پيکارجويان وابسته به القاعده آغاز کرده‌اند.

نيروهای «دولت اسلامی عراق و شام»، (داعش) از ماه گذشته ميلادی با نفوذ به استان انبار بخشی از شهر رمادی، مرکز اين استان، را به تصرف خود در آورند. نيروهای این گروه همراه با برخی دیگر گروه‌های مخالف دولت نوری المالکی،‌ نخست وزير عراق، کنترل مرکز شهر فلوجه را نیز در دست دارند.

تنش‌ها در استان انبار پس از آن بالا گرفت که نيروهای امنيتی و ارتش عراق اقدام به جمع‌آوری چادرهای معترضان سنی مذهب در اين استان کردند. اين تحصن از يک سال پيش و در اعتراض به سياست‌های دولت آغاز شده بود. معترضان، دولت حاکم بر عراق را به ارجحیت دادن به شیعیان و نادیده گرفتن حقوق سنی‌مذهب‌ها متهم می‌کنند.
XS
SM
MD
LG