لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

وقتی رئیس‌جمهوری موریتانی حوصله‌اش از تماشای بازی فوتبال سر رفت


آقای رئیس‌جمهوری دستور داد سوت پایان بازی در دقیقه ۶۳ زده شود
آقای رئیس‌جمهوری دستور داد سوت پایان بازی در دقیقه ۶۳ زده شود

به دستور رییس‌جمهور موریتانی، دیدار سوپرجام فوتبال این کشور در دقیقه ۶۳ قطع شد تا دو تیم با نواختن ضربات پنالتی، تکلیف تیم پیروز را مشخص کنند.

محمد عبدالعزیز رییس جمهور موریتانی تماشاگر بازی بین باشگاه‌های توراق و ACS کاسر بود. بازی تا دقیقه ۶۳ با نتیجه یک بر یک مساوی بود. رییس جمهور خواستار توقف بازی شد. داور در سوت پایان مسابقه دمید تا دو تیم پنالتی بزنند. شخص رییس جمهور، کاپ قهرمانی را اهدا کرد.

رییس فدراسیون فوتبال موریتانی برای پیشگیری از تعلیق فوتبال این کشور از سوی فیفا، بیانیه‌ای صادر کرد و مدعی شد این بازی با هماهنگی بازیکنان و مربیان دو تیم زود‌تر از وقت قانونی به پایان رسیده و رییس جمهور به تنهایی تصمیم نگرفته!

تیم ملی موریتانی در مرحله نخست رقابت‌های مقدماتی جام جهانی توانست در دو بازی رفت و برگشت، سودان جنوبی را حذف کند اما در مرحله دوم در هر دو بازی با تونس با نتیجه مشابه ۲-۱ شکست خورد و از راهیابی به جمع ۲۰ تیم حاضر در مرحله گروهی بازماند.

از کره شمالی تا عراق و لیبی، نمونه‌های فراوانی در دخالت‌های آشکار و ناباورانه سران سیاسی در فوتبال جهان وجود دارد. مواردی حیرت‌انگیز که شدت عجیب بودنش از ماجرای موریتانی کمتر نیست.

نهم ژوئیه ۱۹۹۶ در استادیوم طرابلس، یک پنالتی غیر واقعی برای تیمی گرفته شد که متعلق به پسران قذافی بود. فرزندان سرهنگ، تاب اعتراض جمعیت را نداشتند و دستور تیراندازی دادند. این اتفاقات به صورت زنده از تلویزیون حکومتی پخش شد. منابع غیر رسمی از مرگ ۵۰ نفر خبر دادند. دولت کشته شدن هشت نفر را تایید کرد.

پس از آن ماجرا ساعدی قذافی که رییس فدراسیون فوتبال لیبی بود، تصمیم گرفت خودش هم پابه توپ شود تا در تیم ملی لیبی و لیگ‌های اروپایی بازی کند.

در لیگ لیبی، مدافعان از مقابل پسر سرهنگ قذافی کنار می‌رفتند تا توپ را وارد دروازه خالی کند. او پنج سال هم در سطح اول فوتبال ایتالیا حضور داشت؛ پروجیا، اودینزه و سامپدوریا. در تمرینات یوونتوس نیز شرکت کرد. حتی تیم‌های طرابلس به اندازه یوونتوسی‌ها نفت لیبی را ننوشیدند. او عضو هیات مدیره یوونتوس شد و موظف بود ۲۸۵ میلیون دلار برای تبلیغ روی پیراهن یووه بپردازد.

در پروجیا تست مواد مخدر او مثبت شد. اما این مانع تداوم حضور ساعدی در ایتالیا نبود. میلیون‌ها دلار خرج کرد تا ۱۰ دقیقه برای اودینزه در دوران سرمربیگری سرسه کوزمی بازی کند. در دیدار کالیاری و اودینزه، تماشاگران ایتالیایی فقط هو می‌کنند و می‌خندند.

فوریه ۲۰۰۳ کانادا و لیبی مقابل هم قرار گرفتند. وقتی پسر دیکتاتور حتی توان راه رفتن هم نداشت، دستور تعویض خود را صادر کرد. سپس در طولانی‌ترین تعویض جهان با تمام بازیکنان کانادا، کادر داوری و کادر سرپرستی حریف دست داد و چند دقیقه بعد، از زمین خارج شد.

عدی پسر صدام به عنوان رییس فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک عراق، زندانی در ساختمان کمیته المپیک بنا کرد برای ورزشکارانی که نتیجه خوبی کسب نمی‌کنند. سایمون کوپر در کتاب فوتبال علیه دشمن، از بازیکن ملی پوشی می‌نویسد که او را پس از فلک کردن، در فاضلاب گذاشتند تا زخم‌هایش چرکین شود.

عصام، بازیکن تیم ملی والیبال عراق که راهی آمریکا شد به اسپورت ایلوستریتد گفت فهرستی ۵۲ نفره وجود دارد از ورزشکارانی که توسط خانواده صدام کشته شده‌اند.

روسای جمهور ایران و بولیوی در دانشکده افسری تهران پابه توپ شدند. جمعی از بازیکنان تیم ملی نیز برای مشارکت در این بازی فراخوانده شدند. همه تماشاگران نظامی بودند و موظف به تشویق. آن‌ها در سالن یک صدا فریاد می‌زندند: دکتر بزن تو گل.

تیم محمود احمدی‌نژاد و مورالس در ضربات پنالتی با نتیجه ۸ - ۶ به برتری رسید. دریبل خوردن برخی ستارگان فوتبال ایران از آن‌ها در متن بازی جای تعجب داشت. احمدی‌نژاد و مورالس هر کدام یک گل به ثمر رساندند. در ضیافت پنالتی‌‌ها، احمدی‌نژاد مجدداً گل زد.

این بازی اما در برابر وقایع کره شمالی، موضوع ساده‌ای بیش نیست. اتفاقاتی غیر قابل باور در کره شمالی رخ داده که فقط مواردی از آن به خارج از مرزهای این کشور درز کرده و در رسانه‌های جهانی منتشر شده است.

از جمله دروغ بزرگ تلویزیون این کشور مبنی بر راهیابی تیم ملی کشورشان به فینال جام جهانی ۲۰۱۴ یا تغییر نتیجه بازی برزیل با کره شمالی در جام جهانی ۲۰۱۰، در تلویزیون ملی این کشور همراه با جشن و شادمانی، خبر ساختگی پیروزی یک بر صفر مقابل تیم ملی برزیل اعلام شد.

بعضی تروریست‌های علاقمند فوتبال، فرصت مدیریت در این ورزش را نیافتند تا پرده‌های جدیدی از دخالت در متن بازی را به نمایش بگذارند. اسامه بن لادن هوادار آرسنال بود و سال ۱۹۹۴ طی اقامت کوتاه در لندن، چهار بار به تماشای بازی این تیم رفت. او پیش از بازگشت نیز از فروشگاه باشگاه، یادبودهای آرسنال را خرید.

این علاقمندی قابل درک نیست وقتی بدانیم چهار سال بعد، درگیر نقشه‌ای نافرجام شد برای کشتن بازیکنان تیم ملی فوتبال انگلستان و آمریکا.

فوتبال یک بازی است و گاهی بازیچه‌ای برای سیاستمداران و دیکتاتور‌ها. در این بین، نهاد فیفا باید مطابق موازین خودش با رفتارهای غیر قانونی و دخالت دولت‌ها مبارزه کند. اما خود این نهاد، در بد‌ترین برهه تاریخی‌اش به سر می‌برد و جمعی از عالیرتبهترین سرانش درگیر اتهاماتی از قبیل زد و بند با سیاستمداران، اخذ رشوه، فساد مالی سازمان یافته و دستکاری در نتایج هستند.

XS
SM
MD
LG