لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

برگزاری نخستین مرحله از انتخابات پارلمانی فرانسه


رای‌گیری برای انتخابات پارلمانی فرانسه تا ساعت شـش عصر، و در شهرهای بزرگ تا ساعت هشت شب ادامه خواهد داشت
رای‌گیری برای انتخابات پارلمانی فرانسه تا ساعت شـش عصر، و در شهرهای بزرگ تا ساعت هشت شب ادامه خواهد داشت

رای‌دهندگان فرانسوی ۲۱ خرداد ماه پای صندوق‌های رای می‌روند تا اندکی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور، اکنون در نخستین مرحله از انتخاباتی پارلمانی شرکت کنند. سال جاری میلادی، سال چند انتخاب کلیدی در قاره اروپا است.

انتخابات دومرحله‌ایِ ریاست‌جمهوری در فرانسه، هفتم ماه مه، با پیروزی امانوئل مکرون، نامزد میانه‌رو، در رقابت با مارین لوپن، نامزد حزب تندروی «جبهه ملی» فرانسه پایان یافت.

آقای مکرون، خارج از دو حزب اصلی چپ و راست فرانسه در انتخابات شرکت کرده بود، و اکنون در تلاش است تا پایگاه خود در قوه قانون‌گذاری آن کشور را، با نامزدهای تشکلی که به راه انداخته، به نام «جمهوری به‌پیش!»، مستحکم کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هم‌فکران مکرون قادر خواهند بود در مرحله نخست، دست‌کم ۳۰ درصد آرا را از آن خود کنند. در عین‌حال برآورد می‌شود حزب دست‌راستی جمهوری‌خواهان و متحدان آن تا ۲۰ درصد و راست‌گرایان تندروی پیرامون لوپن ۱۷ درصد آرای شهروندان را به‌دست آورند.

منیر محجوبی، از اعضای کابینه آقای مکرون، به خبرگزاری رویترز گفته است «ما خواستار به‌دست‌آوردن اکثریتی قابل‌توجه هستیم تا بتوانیم دست به اقدامات لازم زده و مراحل گذار در فرانسه را طی پنج سال پیش‌رو ممکن کنیم».

بیش از ۷۸۸۰ نامزد در انتخابات «مجمع ملی»، مجلس سفلای پارلمان فرانسه، به‌رقابت با یکدیگر می‌پردازند. این بخش از پارلمان فرانسه مجموعا ۵۷۷ کرسی دارد که در حال حاضر اکثریت در آن با ائتلاف «سوسیالیست، اکولوژیست، جمهوری‌خواه» است؛ این ائتلاف پیرامون حزب چپ فرانسه شکل گرفته‌است.

اگر نامزدها موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آرا در مرحله نخست انتخابات نشوند، دو نامزد اول به مرحله دوم انتخابات می‌روند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد شمار کمی از نامزدها موفق خواهند شد تا از سد ۵۰ درصد آرا در مرحله نخست بگذرند.

پارلمان فرانسه، علاوه بر «مجمع ملی» صاحب «سنا» نیز هست. سنا ۳۴۸ کرسی دارد.

رای‌گیری برای انتخابات پارلمانی فرانسه تا ساعت شـش عصر، و در شهرهای بزرگ تا ساعت هشت شب ادامه خواهد داشت.

این انتخابات اندکی پس از انتخابات سراسری در بریتانیا انجام می‌شود که حزب محافظه‌کار ترزا می در آن، برخلاف تصورات اولیه، نتوانست صاحب اکثریت بشود. خانم می، نخست‌وزیر بریتانیا، در حال حاضر در تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی تازه‌ای است. آقای مکرون از تلاش ترزا می برای تشکیل دولت جدید حمایت کرده‌است.

دو ماه دیگر، در ماه سپتامبر نیز آلمان محل برگزاری انتخابات فدرال خواهد بود که عملا رای به ادامه صدارت آنگلا مرکل یا روی‌کار آمدن دولتی جدید به‌شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG