لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

گروه ۷: بی‌ثبات کردن شرق اوکراین باید متوقف شود


پرچم کشورهای عضو گروه ۷
پرچم کشورهای عضو گروه ۷
رهبران هفت قدرت بزرگ صنعتی جهان در گروه ۷، شامگاه چهاردهم خرداد ماه در پی نشستی که بدون حضور روسیه در بروکسل برگزار کردند «بی‌ثبات کردن اوکراین» را «غیر قابل قبول» نامیده خواستار «توقف» آن شدند و به روسیه هشدار دادند که ممکن است تحت تحریم‌هایی بیشتر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در اعلامیه‌ای مشترک از سوی رهبران «گ۷» آنها از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، خواستند تا نتیجه انتخابات ۲۵ ماه مه در اوکراین را پذیرفته، بی‌ثباتی در شرق اوکراین را متوقف کرده و نیروهای نظامی روس را از مرز آن کشور عقب بکشد.

روسیه پیشتر گفته بود به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین را، که پترو پروشنکو در آن پیروز شده، احترام می‌گذارد.

اوکراین همچنان درگیر ناآرامی‌ها و تنش‌های خونبار میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و نیروهای دولتی است که در مناطق شرقی با یکدیگر درگیر شده‌اند.

سران گروه ۷ هشدار داده‌اند که مسکو می‌تواند با تحریم‌هایی تازه روبه‌رو شود.

برخلاف غرب، کرملین دخالت در اوضاع اوکراین را رد می‌کند. با این همه دولت آن کشور شبه‌جزیره کریمه را که بخشی از خاک اوکراین است، به خاک خود الحاق کرده و طی هفته‌ها تحت انتقاد قرار دارد که نیروهای نظامیش به‌طور گسترده‌ای در مرز با اوکراین موضع گرفته‌اند.

مسکو چندین بار اعلام کرد که این نیروها را عقب کشانده است، اما پیمان آتلانتیک شمالی و ایالات متحده بر اساس شواهد خود چنین چیزی را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفته است قدرت‌های غربی «دوباره و دوباره» عملکرد روسیه را رصد می‌کنند تا ببینند آیا آن کشور آنچه لازم است برای ثبات بخشیدن به اوضاع انجام می‌دهد.

به گفته خانم مرکل آنها «نمی‌توانند هزینه‌ای دوباره برای بی‌ثباتی در اوکراین پرداخت کنند».

او با اشاره به محدودیت‌هایی در زمینه انرژی، بازرگانی و اقتصاد هشدار داده است که «حتی تحریم‌هایی شدید» می‌تواند در انتظار روسیه باشد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیش از سفر به بروکسل، در ورشو، پایتخت لهستان، روسیه را متهم کرد که در قبال اوکراین از «شیوه‌های شرورانه» و تهدید استفاده می‌کند.

اوباما هشدار داد که تحریک‌ بیشتر از سوی روسیه هزینه‌های بیشتری را برای مسکو همراه خواهد داشت و روسیه را بیش از پیش منزوی خواهد کرد.

مسکو از سوی دیگر می‌گوید آمریکا با «ریاکاری» و «پرخاشگری» سعی دارد روسیه را در بحران اوکراین مقصر معرفی کند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید آن دسته از سران گروه ۷ که اقتصادشان در ارتباط بیشتری با روسیه است «لحن آرام‌تری» پیشه کرده‌اند.

به گفته این خبرگزاری خانم مرکل گفته است «نکته اصلی سازنده بودن است».

سران غرب و ولادیمیر پوتین روز جمعه در فرانسه، در سالگرد «نبرد نرماندی» گرد می‌آیند. جایی که اعضای گروه ۷ ابراز امیدواری کرده‌اند، گفت‌وگوهایی «سازنده» صورت گیرد.

آمریکا، کانادا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ژاپن و ایتالیا اعضای گروه ۷ هستند.
XS
SM
MD
LG