لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

هاآرتص: ملت ایران هرگز دشمن اسرائیل یا غرب نبوده است


شادی‌های خیابانی پس از اعلام خبر پیروزی حسن روحانی
شادی‌های خیابانی پس از اعلام خبر پیروزی حسن روحانی
روزنامه اسرائیلی هاآرتص در سرمقاله روز دوشنبه بیست و هفتم خرداد، هفدهم ژوئن، با عنوان «به روحانی فرصت بدهیم» از حاکمیت اسرائیل خواسته است از افتادن در دام افراط‌گرایی علیه او خودداری کنند و توجه کنند که روحانی منتخب مردم ایران است.

این سرمقاله هاآرتص درحالی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور در روز یکشنبه بیست وششم خرداد در جلسه هیئت دولت خود، خواهان خودداری غرب از «فریب خوردن» در مورد ایران درپی انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری شد و «تشدید فشارها و تحریم‌ها» علیه ایران را به‌خاطر برنامه هسته‌ای این کشور درخواست کرد.

روزنامه هاآرتص با اشاره به سخنان نخست وزیر این کشور نوشت «نتانیاهو محق است این مطالبه را مطرح کند؛ نه تنها به‌خاطر ساختارنظام ایران که آیت الله علی خامنه‌ای در آن تصمیم‌گیرنده اصلی قضیه هسته‌ای‌ست و میانه‌روهای حاکمیت نیز از این برنامه حمایت می‌کنند، بلکه به این دلیل که ‪'‬اتم‪'‬ به یک افتخار ملی برای همه ایرانیان مبدل شده است».

اما هاآرتص نوشته است «انتخاب حسن روحانی می‌تواند گفتمان ایران با غرب را تغییر دهد؛ امری که بیانگر قدرت ایرانیانِ خسته از بحران اقتصادی و افراطگرایی محمود احمدی‌نژاد و جریان هم‌سو با اوست که سال‌ها عامل سرکوبگری این مردم بوده است».

هاآرتص با اشاره به نسل جوان ایران، که تغییرات مورد نظر خود را تا حد زیادی دوباره به حاکمیت تحمیل کرده است، تاکید دارد که سران این نظام به‌خوبی می‌دانند که «بقای حکومت به توان رئیس‌جمهوری منتخب در رفع تحریم ها بستگی دارد؛ تحریم هایی که بخاطر برنامه هسته ای به ایران تحمیل شده است».

این روزنامه اسرائیلی مخالف سیاست‌های نتانیاهو نوشته است «اگر تا کنون مذاکرات هسته‌ای با ایران به‌خاطر رویه حاکمیت ایران با دیوار بتونی روبه‌رو شده بود، پس از این تغییر در ایران، دیپلماسی ممکن است به‌راستی بخت زیادی برای موفقیت داشته باشد».

هاآرتص یادآور شده است که حسن روحانی پیروزی خود را «پیروزی خرد و اعتدال بر افراط‌گرایی» نامید و در گذشته و نیز در کارزار انتخاباتی خود نیز خواهان مذاکره با آمریکا بوده و حال کسانی که با امید به او رای دادند از وی می‌طلبند چکی را که کشیده بود، بپردازد، وعده‌هایش را عملی کند و اقتصاد را بازسازی کند، هرچند که رقیبان و عواملی در این حاکمیت وجود دارند که می‌خواهند او را ناکام سازند».

هاآرتص نوشته است «به‌خاطر کشدار بودن مذاکرات ناکام گذشته با ایران نمی‌توان از امید به آینده دست شست و یا گفت که نمی‌شود دوباره اعتماد کرد».

این روزنامه اسرائیلی نوشته است «ملت ایران هرگز دشمن اسرائیل یا غرب نبوده است؛ رای دهندگان به حسن روحانی که توان سیاسی خود را نشان داده‌اند، شایسته دریافت اعتبار هستند و اسرائیل محق است که در برابر تهدید متوهم نشود اما حق ندارد دیپلماسی را زمین‌گیر کند».

هاآرتص در مقاله دیگری در روز دوشنبه بیست و هفتم خرداد به قلم تسوی هرئل روزنامه نگار قدیمی‌اش نوشته است هیچ‌یک از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل درارزیابی رخدادهای روزهای گذشته ایران، حتی ذره‌ای به آنچه که رخ داد، نزدیک نبودند و احدی از آنها احتمال پیروزی روحانی و اتفاقی را که شاهد آن شدیم، نداده بود.

این روزنامه تاکید کرده است همه تحلیل‌هایی که نهادهای عریض و طویل اطلاعاتی اسرائیل به مسئولان ارشد این کشور داده بودند، اشتباه از آب درآمد و «این، اولین بار نیست که این خطاها تکرار می‌شود».

نویسنده تاکید دارد که این تحول بار دیگر تاکیدی بر محدود بودن اطلاعات اسرائیلی را در درک درست مسایل و تغییرات پیش روست.

درحالی که بنیامین نتانیاهو و بسیاری از اعضای دولت اسرائیل از روی کارآمدن حسن روحانی به‌خاطر بروز مشکلات آتی برای اسرائیل در ایجاد فشار برجامعه جهانی در تشدید فشار بر ایران، ابراز نگرانی آشکار کرده اند، شیمون پرز رئیس جمهوری این کشور، مردم ایران را مورد ستایش قرار داد و انتخاب «آقای روحانی» را «خبرهایی خوب» توصیف کرد.

آقای پرز یکشنبه بیست و ششم خرداد در مصاحبه هایی با خبرگزاری های آسوشیتدپرس و رویترز گفت این تحول اراده مردم ایران، بویژه جوانان این کشور را برای بیان مخالفت با کادر رهبری افراطی کنونی نشان می‌دهد» و «ایرانیان اشتیاق به تغییر و تحول را ثابت کرده‌اند».

شیمون پرز درهرحال گفت که «آقای روحانی را باید بر اساس عملکرد آینده او محک زد».
XS
SM
MD
LG