لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

هشدار نتانیاهو در مورد «تثبیت حضور نظامی» ایران در سوریه


نتانیاهو
نتانیاهو

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید دولت او اقدامات ایران در سوریه و تلاش‌ها برای ارسال سلاح به حزب‌الله لبنان را «با دقت فراوان» زیر نظر دارد.

همچنین روز یک‌شنبه ارتش اسرائیل برای دومین روز پیاپی، مواضع ارتش سوریه را، به خاطر اصابت خمپاره به خاک اسرائیل، هدف قرار داده‌است.

بنیامین نتانیاهو، چهارم تیر ماه، در جریان نشست هفتگی اعضای کابینه خود، گفته است «سیاست‌های ما روشن است؛ ما به هیچ‌وجه نمی‌پذیریم 'سنگ‌ریزه‌های' جنگ سوریه، خمپاره و موشک و آتش اشتباهی [در جریان جنگ داخلی سوریه، به خاک اسرائیل اصابت کند]. ما به هر حمله‌ای به خاک این کشور و شهروندان آن، با استفاده از نیروی نظامی واکنش نشان می‌دهیم».

این سخنان پس از آن بود که ارتش اسرائیل برای دومین روز پیاپی، به مواضع ارتش سوریه حمله کرد. این حملات به دلیل آن‌چه اصابت خمپاره‌های آتش‌باری میان نیروهای دولتی سوریه و شورشیان، در مرز اسرائیل عنوان شده، انجام شد.

اسرائیل روز شنبه نیز گفته بود، حملات خمپاره‌ای، شمال این کشور را هدف قرار داد، در نتیجه نیروی هوایی آن کشور به تانک‌های ارتش اسد در استان قنیطره حمله کرد. ←​بیشتر بخوانید

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند وقایع مشابه ادامه پیدا کرده و ارتش به شماری از مواضع ارتش سوریه حمله کرده‌، «دو توپ‌خانه و یک خودروی حمل مهمات» را هدف قرار داده‌است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفته است نیروهای نظامی آن کشور دخالتی در جریان جنگ داخلی سوریه ندارند؛ با این همه آن‌چه ممکن است به استقلال و شهروندان اسرائیل آسیب بزند، با دقت زیر نظر خواهد بود.

آقای نتانیاهو در جلسه هفتگی اعضای کابینه خود، علاوه بر واکنش به وقایع اخیر در مرز سوریه، باردیگر در مورد «نفوذ نظامی» ایران پیرامون اسرائیل هشدار داده‌است. او می‌گوید «ما عمیقا نگران تلاش‌های ایران برای تثبیت [حضور] نظامی در سوریه هستیم و از نزدیک این موضوع و ارسال تسلیحات نظامی برای حزب‌الله لبنان را زیر نظر داریم».

اظهارات تازه آقای نتانیاهو پس از آن است که، حسن نصرالله دبیر کل حزب الله‌لبنان، در یک سخنرانی در دوم تیر ماه گفته بود «اسرائیل بداند در هر جنگ آتی که با لبنان، سوریه یا غزه راه بیندازد، ده‌ها هزار نفر و چه بسا صدها هزار» نفر از «عراق، یمن، ایران، افغانستان و پاکستان وارد کارزار می شوند».

نخست‌وزیر اسرائیل، پیش از این نیز در مورد اقدامات ایران در اطراف مرزهایش هشدار داده و از جمله در آبان‌ماه سال گذشته در دیدار با دمیتری مدودیف، نخست‌وزیر روسیه، بر سیاست «مقابله با گسترش نفوذ ایران در سوریه» تاکید کرده بود.

او در ماه گذشته نیز، پیش از سفر به مسکو، گفته بود اقدامات اسرائیل متمرکز بر «جلوگیری از ارسال سلاح‌های پیشرفته از ایران برای حزب‌الله لبنان، و جلوگیری از حمله ایران به اسرائیل از طریق سوریه» است.

ایران و روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد در جنگ داخلی سوریه به‌شمار می‌روند. سپاه پاسداران ایران، هفته گذشته، پس از حملات مرگبار تهران که «داعش» مسئولیت آن را برعهده گرفت، دست به پرتاب موشک‌های بالستیک به دیرالزور سوریه زد. در بیاینه‌ای، این حمله همچنین، «هشداری» بود به آن‌چه سپاه پاسداران «حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تروریست‌های تکفیری» توصیف کرده‌است. اندکی بعد، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در واکنش، به ایران هشدار داد کشورش را تهدید نکند.

XS
SM
MD
LG