لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

موسوی تبریزی سخنان جنتی را «توهین به منطق» حکومت نامید


حسین موسوی تبریزی، دادستان پیشین کل انقلاب اسلامی ایران، ۲۵ بهمن ماه در سخنرانی در قم با انتقاد از کسانی که گفته‌اند آیت‌الله خمینی در پی جنگ مستقیم با آمریکا بود، گفته است «تهمت از این بالاتر می‌شود؟».

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان ايران، ۱۸ بهمن ماه گفته بود که آيت‌الله خمينی، «آرزو» داشت که ايران با آمريکا وارد جنگ مستقيم و رو در رو شود.

آقای جنتی در سخنرانی خود در «مجمع نيروهای انقلاب اسلامی استان اصفهان» گفته بود آیت‌الله خمینی «از اينکه بايد با عراقيان جنگ کند ناراحت بود و می گفت ما چرا با عراق روبه‌رو هستيم و آنها از مسلمانان هستند و آرزوی ايشان اين بود که مستقيم با آمريکا روبه‌رو شويم تا با آنها جنگ کنيم.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، دادستان پیشین انقلاب در این مورد پرسیده است چه وقتی آیت‌الله خمینی دلش می‌خواسته با کسی جنگ کند؟ چه زمانی او گفت ایران با آمریکا قطع رابطه کند؟

حسین موسوی تبریزی می‌گوید این حرف‌ها «به منطق جمهوری اسلامی توهین می‌کند».

آقای موسوی تبریزی در عین حال با تاکید بر این موضوع که «مذاکرات با مک‌فارلین» هم با اجازه رهبر پیشین جمهوری اسلامی صورت گرفته گفته است «حالا شرایط جوری عنوان شد که مسئله دیگری است».

اشاره او به مذاکرات مقامان جمهوری اسلامی ایران با رابرت مک‌فارلین، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا و به «معامله تسلیحاتی» باز می‌گردد که به «ایران‌گیت» نیز موسوم است. در جریان این تماسها، ایران از ایالات متحده سلاح گرفت و در مقابل، واشینگتن از نفوذ ایران برای آزادسازی گروگان‌های خود در لبنان استفاده کرد. در عین حال پول فروش اسلحه به ایران به گروه شورشی «کنترا» در نیکاراگوئه پرداخت شد.

موسوی تبریزی که دبیر کل «مجمع مدرسین حوزه علمیه قم» نیز هست، در سخنرانی خود در قم گفته است اگر «مسئله مک‌فارلین»، «دنبال می‌شد و درست دنبال می‌شد، و به نتیجه می‌رسید قطعا خیلی از ضرر‌ها را نمی‌کردیم و این کار پیش نمی‌آمد و امروز هم به بسیاری از این تحریم‌ها دچار نشده و مسائل خیلی بهتر حل می‌شد».

پیشتر اکبر هاشمی رفسنجانی، در خاطرات خود در خرداد ۱۳۶۵ نوشته بود هیئت آمریکایی که همراه مک‌فارلین برای ملاقات با مقام‌های ایرانی به تهران آمده بود «بیشتر خواهان مذاکره در مسائل کلی و سیاسی‌» بودند.

در یادداشت‌های آقای هاشمی رفسنجانی آمده است که قرار شد این مذاکرات مخفی باشد و در سطح کسانی مانند حسن روحانی -که در آن زمان عضو شورای عالی دفاع بود- نگه داشته شود.
XS
SM
MD
LG