لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

نماینده ارشد جمهوری‌خواه در کنگره: ایران بدون تقلب هم به دنبال سلاح هسته‌ای است


اد رویس
اد رویس

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، می‌گوید ایران «بدون تقلب هم در راه دستیابی به سلاح هسته‌ای گام بر می‌دارد».

آقای رویس، که از منتقدان توافق اتمی با ایران به شمار می‌رود، ۲۵ تیر ماه در دومین سالگرد این توافق در سال ۱۳۹۴، در بیانیه‌ای گفته است «دو سال پس از آن‌که رئیس‌جمهوری اوباما از 'توافق' خود با ایران خبر داد، آیت‌الله هنوز در تلاش به‌سوی بمب اتمی‌ست».

در این بیانیه گفته شده تهران «حتی بدون آن‌که تقلب کند هم در مسیر دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای‌ست».

نماینده ارشد جمهوری‌خواه در کنگره می‌گوید «حکومت ایران به برنامه غیرقانونی بالستیک خود افزوده» و «همین هفته‌ی پیش گزارش شد که سازمان امنیت آلمان از تلاش ایران برای خرید فناوری سلاح هسته‌ای باخبر شده‌است».

پیش از این گزارش شده بود که یک آژانس اطلاعاتی آلمان گفته است ایران برای پیشبرد برنامه موشکی‌اش شرکت‌های آلمانی را هدف گرفته و در موردی از یک شرکت چینی کمک گرفته است. وب‌سایت فاکس از مقام‌های اطلاعاتی آلمان نقل کرده بود که ظاهرا ایران از طریق یک شرکت صوری چینی در پی خرید «دستگاه های تولید فلزات پیچیده» از شرکت‌های آلمانی بوده است.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده در بیانیه تازه خود بار دیگر از توافق اتمی انتقاد کرده و آن را «عمیقا ناقص» توصیف کرده‌است.

در پی توافق انجام شده میان تهران و شش قدرت جهانی، وزارت خارجه ایالات متحده هر ۹۰ روز باید به کنگره آن کشور اطلاع دهد که آیا ایران به مفاد برجام پایبند بوده است یا نه.

بنا بر گزارش‌ها از ۲۱ تیر ماه، دولت دونالد ترامپ «به احتمال زیاد» برای یک دوره دیگر پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را تایید می‌کند، هرچند همچنان نسبت به توافق اتمی تهران «بدبین» خواهد بود. ←​بیشتر بخوانید

وب‌سایت «ویکلی استاندارد» به نقل از یکی از سخنگویان وزارت خارجه ایالات متحده، گفته است این نهاد به مفاد برجام «متعهد» خواهد ماند؛ هرچند که به بازبینی و نهایی‌کردن سیاستش در قبال ایران ادامه خواهد داد.

در آغاز تیر ماه، سومین گزارش «شش ماهه» دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، منتشر شد. در این گزارش گفته شده دبیر کل سازمان ملل تاکنون اطلاعاتی دریافت نکرده که نشان‌دهنده تامین، فروش یا انتقال تجهیزات و مواد هسته‌ای به ایران در مغایرت با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت باشد. آنتونیو گوترش، همچنین از ایران خواسته است، به دلیل این که آزمایش‌های موشکی ممکن است باعث افزایش تنش‌ها شوند، از انجام آن‌ها خودداری کند. ←​بیشتر بخوانید

XS
SM
MD
LG