لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۷

وزارت نیرو: در هیچ‌ استانی وضعیت آب حتی «قابل تحمل» هم نیست


وزارت نیروی ایران می‌گوید از نظر شاخص پایش منابع آبی در سال آبی ۱۳۹۳-۹۴، هیچ یک از ۳۱ استان کشور در دسته‌های «مرطوب»، «نرمال» و یا حتی «قابل تحمل» قرار ندارند.

در گزارشی که پایگاه اطلاع‌‌رسانی وزارت نیروی ایران ۱۵ فروردین ماه منتشر کرده، آمده است ۱۳ استان ایران در وضعیت «تنش آبی شدید» قرار دارند.

در میان این ۱۳ استان، نام استان تهران، البرز، گلستان، اصفهان یا خوزستان به چشم می‌خورند.

۱۱ استان دیگر ایران، یک مرحله بهتر طبقه‌بندی شده‌اند که وضعیت «تنش آبی» است و در میان آنها استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، مازندران یا کردستان قرار دارند.

بر اساس گزارش وزارت نیرو استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد، به طور کلی با کمبود آب مواجه هستند.

این دسته‌بندی بر اساس ۶ گروه؛ (رده‌بندی از بهترین شرایط) مرطوب، نرمال، قابل تحمل، (بدترین شرایط) تنش آبی، تنش آبی شدید و در نهایت کمبود آب صورت می‌گیرد.

با این حساب هیچ یک از استان‌های ایران در هیچ از شرایط اولیه قرار ندارند.

تنها یک روز پیش از انتشار این گزارش، گزارش‌های دیگری از کمبود ۸۰ درصد حجم سدهای آب تهران خبر داده بودند. [بیشتر بخوانید]

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو در روز ۱۴ فروردین در عین حال گزارش داده بود که بررسی وضعیت بارندگی در ایران نیز نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی جاری که از مهر ماه شروع می‌شود، بارش‌ها در ۱۸ استان، ۱۴ درصد کم‌تر از زمان مشابه متوسط دراز مدت است. این حجم از باران در مقایسه با سال پیشین نیز ۸ درصد کم‌تر است.

XS
SM
MD
LG