لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

ایتالیا: مسئله آزادی رضائیان را طی سفر روحانی مطرح می‌کنیم


جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه واشینگتن‌پست
جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی روزنامه واشینگتن‌پست

وزیر خارجه ایتالیا در گفت‌وگویی با روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید، طی نخستین سفر اروپایی رئیس‌جمهوری ایران، موضوعات بشردوستانه‌ از جمله مسئله آزادی جیسون رضائیان، خبرنگار این روزنامه مطرح خواهد شد.

حسن روحانی نخستین سفر اروپایی خود را در روز های آینده آغاز خواهد کرد. او ابتدا به ایتالیا می رود و سپس عازم فرانسه می‌شود.

پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا تاکید کرده است که پیشتر نیز در گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی به این موضوع پرداخته است.

به گفته وزیر خارجه ایتالیا پرداختن به مسائل فوق‌العاده مهم انسانی، از جمله آزادی جیسون رضائیان یا همکاری تهران در مورد بحران سوریه، برای ایجاد اعتماد بین طرف‌ها از اهمیت حیاتی برخوردار است.

آقای رضائیان، خبرنگار واشینگتن‌پست، شهروندی ایرانی‌-آمریکایی، بیش از یک سال است که در زندان به سر می‌برد.

با وجود آنکه ماه‌ها حتی از دلیل اصلی بازداشت او نیز اطلاعی منتشر نمی‌شد، مقام‌های قضائی ایران اخیرا گفته‌اند حکم او صادر شده است. با این همه وکیل او در ۱۱ آبان ماه گفته بود همچنان منتظر ابلاغ حکم است.

به گفته وزیر خارجه ایتالیا پرداختن به مسائل فوق‌العاده مهم انسانی، از جمله آزادی جیسون رضائیان یا همکاری تهران در مورد بحران سوریه، برای ایجاد اعتماد بین طرف‌ها از اهمیت حیاتی برخوردار است
به گفته وزیر خارجه ایتالیا پرداختن به مسائل فوق‌العاده مهم انسانی، از جمله آزادی جیسون رضائیان یا همکاری تهران در مورد بحران سوریه، برای ایجاد اعتماد بین طرف‌ها از اهمیت حیاتی برخوردار است

علاوه بر آقای رضائیان، دست‌کم دو ایرانی‌آمریکایی دیگر نیز در ایران زندانی هستند، که دولت ایالات متحده مکررا خواستار آزادی آنها شده است.

سعید عابدینی، کشیش، و امیر حکمتی، سرباز پیشین، نیز در پی اتهام‌هایی مانند «جاسوسی» یا «اقدام علیه امنیت ملی»، هم اکنون در زندان به سر می‌برند.

به تازگی سازمان ملل متحد نیز از ایران خواسته است به ارعاب و زندانی کردن روزنامه‌نگاران، از جمله جیسون رضائیان، خاتمه دهد.

آقای جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا، می‌گوید موضوع آزادی این خبرنگار را بار دیگر در گفت‌وگوها با حسن روحانی به میان می‌کشد.

وزیر خارجه ایتالیا در عین حال با اشاره به روابط تاریخی میان ایران و روم باستان گفته است آنها انتخاب ایتالیا به عنوان نخستین مقصد اروپایی رئیس‌جمهوری ایران را ستایش می‌کنند.

به گفته آقای جنتولینی، تحریم‌های سال‌های گذشته علیه ایران، به کشورهای اروپایی نیز صدمه زده است و در صورت اجرایی شدن توافق اتمی، بازار ۸۰ میلیونی ایران با انبوهی از افراد تحصیل‌کرده، شرکت‌ها غربی را به رقابت خواهد انداخت.

ایران و شش قدرت جهانی در تیر ماه گذشته در وین به توافق دست یافتند که هدف از آن ایجاد محدودیت در برنامه اتمی تهران و از سوی دیگر لغو تحریم‌های گسترده بین‌المللی‌ست.

شش قدرت طرف گفت‌وگو با ایران را ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان تشکیل می‌دادند. ایتالیا مستقیما در این مذاکرات شرکت نداشت، اما هماهنگ‌کننده اصلی گفت‌وگوها از اتحادیه اروپا، خانم فدریکا موگرینی، پیشتر وزیر خارجه آن کشور بود.

حسن روحانی، علاوه بر دیدار با نخست‌وزیر و مقام‌های ارشد ایتالیا، پیش از سفر به فرانسه، قرار است با پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، نیز دیدار کند.

XS
SM
MD
LG