لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

بیش از ۶۰ نفر در حملاتی به مناطق عمدتا شیعه‌نشین عراق کشته شدند


حمله به موصل (قربانیان در تصویر) دست‌کم ۱۵ کشته بر جای گذاشت
حمله به موصل (قربانیان در تصویر) دست‌کم ۱۵ کشته بر جای گذاشت
در حملات و بمب‌گذاری‌های در مناطق مختلف عراق با ساکنان عمدتا شیعه، در روز پنج‌شنبه ۲۵ مهر ماه، دست‌کم ۶۱ نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

موج حملات عمدتا به وسیله خودروهای بمب‌گذاری‌شده و بخش اصلی آن در هنگام شب انجام شده است.

صبح روز گذشته کامیونی مملو از مواد منفجره که یک حمله‌کننده انتحاری آن را هدایت می‌کرد در منطقه‌ای قومی‌نشین در موصل و در آخرین ساعات شب نیز مجموع ده بمب در شهرک صدر در بغداد منفجر شدند.

در حمله موصل دست‌کم ۱۵ نفر کشته شده‌اند.

یکی از خودروهای بمب‌گذاری‌شده در بغداد نیز در کنار محل بازی کودکان منفجر شده که در پی آن دست‌کم شش کودک جان خود را از دست داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها هنوز کسی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته، اما در موارد پیشین گروه‌های مرتبط با القاعده در عراق حملات مشابهی را به شیعیان آن کشور انجام داده‌اند.

از ماه میلادی آوریل -بنا بر آمار سازمان ملل متحد- بیش از پنج‌هزار و پانصد نفر در حملات انقام‌جویانه که عمدتا ریشه‌ها قومی و مذهبی دارند، جان خود را از دست داده‌اند.

از سال ۲۰۰۸ میلادی تا کنون، آمار کشته‌شدگان حملات تروریستی عراق به اندازه کنونی نبوده است و این موضوع به نگرانی‌های زیادی از فرو افتادن آن کشور به جنگ داخلی دامن زده است.

تنها چند روز روز پیش از حملات پنج‌شنبه نیز بیش از ۴۰ نفر در پی انفجارهایی در مناطق تجاری و بازارهای محلی در نقاط مختلف عراق کشته شدند.

بسیاری از حملات هفته‌های گذشته به وسیله خودروهای بمب‌گذاری‌شده انجام شده‌اند.

حملات به مناطق کردنشین آن کشور، که معمولا در آرامش هستند نیز کشیده شده است.

کم‌تر از دو هفته پیش گروه «حکومت اسلامی عراق و شام» که بخشی از القاعده به‌شمار می‌رود، حملاتی را در مناطق کردنشین ترتیب داد. این گروه گفته است حمله را در پاسخ به حمایت اقلیم کردستان عراق از کردهایی که در سوریه با نیروهای وابسته به القاعده می‌جنگند انجام داده است.

موضوع بحران داخلی سوریه، همکاری پیکارجویان افراطی در هر دو کشور از جمله دیگر نگرانی‌هایی‌ست که اخیرا در مورد اوضاع امنیتی عراق مطرح می‌شوند.

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، دو هفته دیگر به آمریکا سفر می‌کند تا با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند؛ آنها قرار است در مورد همکاری‌های دراز مدت پس از پایان جنگ در عراق گفت‌وگو کنند.

ایالات متحده در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش در مارس سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرد.

نیروهای نظامی آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۱ به‌طور کامل عراق را ترک کردند.
XS
SM
MD
LG