لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

عراق می‌گوید منطقه مرزی نزدیک پایگاه ویژه آمریکا در سوریه را از داعش پس‌گرفته


نیروهای ارتش عراق پرچم گروه موسوم به حکومت اسلامی را در هیت در استان انبار به زیر می‌کشند
نیروهای ارتش عراق پرچم گروه موسوم به حکومت اسلامی را در هیت در استان انبار به زیر می‌کشند

ارتش عراق می‌گوید با کمک «عشایر سـُنی»ِ هوادار دولت مرکزی، موفق شده‌است مرز الولید را از نفرات گروه موسوم به «حکومت اسلامی» پاکسازی کند. این نقطه مرزی در نزدیکی پایگاه نیروهای ویژه آمریکا در سوریه، از سه سال پیش در کنترل «داعش» قرار داشت.

بیانیه نیروهای مسلح عراق، ۲۷ خرداد ماه منتشر شده و در آن آمده‌است که نیروهای هوایی آن کشور و نیز ارتش ایالات متحده، از نیروهای زمینی در پاکسازی منطقه «ولید» حمایت کرده‌اند.

الولید در نزدیکی پایگاه تنف در سوریه قرار دارد؛ پایگاهی که نیروهای ویژه آمریکایی از آن برای آموزش و تجهیز شماری از شورشیان سوری که هم علیه «داعش» و هم علیه ارتش سوریه و حامیان بشار اسد می‌جنگند، استفاده می‌کند.

طی هفته‌های گذشته گزارش‌هایی در مورد تلاش نیروهای ارتش سوریه و نیز شبه‌نظامیان عمدتا شیعه‌ی مورد حمایت ایران، برای کنترل مناطق مرزی در دو سوی کشور و ایجاد پل ارتباطی در عراق و سوریه، منتشر شده بود. همزمان در همین مناطق نیز نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا دست به حملاتی به مواضع ارتش سوریه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران زده‌اند.

در ۱۷ خرداد ماه، این ائتلاف در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد جنگنده‌های آن مواضع یک واحد از نیروهای وابسته به دولت سوریه را، پس از آن‌که با وجود هشدارهای صادرشده در حال نزدیک‌شدن به پایگاه تنف بودند، هدف قرار داده‌است.

وزارت دفاع روسیه کم‌تر از دو هفته پس از این بیانیه بود که گفت موشک‌اندازهای تازه‌ای که ارتش ایالات متحده در پایگاه تنف، جنوب‌شرق سوریه، مستقر کرده، ممکن است با هدف حمله به نیروهای ارتش سوریه به محل انتقال داده شده باشند.

به گفته روسیه «ایالات متحده دو موشک‌انداز از نوع 'های‌م‌ا‌ر‌س' را از اردن به محل حضور نیروهای ویژه آمریکا در پایگاه تنف انتقال داده‌است».

پیش از این، خبرگزاری رویترز به نقل از «منابع امنیتی» گفته بود یکی از اهداف حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در تنف، جلوگیری از گشایش مسیر ارتباط زمینی بین عراق و سوریه از سوی شبه نظامیان مورد حمایت ایران در این دو کشور است.

الولید در تابستان ۲۰۱۴ به کنترل نفرات داعش درآمد. در همان زمان بود که پیشروی‌های این گروه در اوج بود و شبه‌نظامیان افراطی، موصل در عراق و مناطقی گسترده در سوریه را به کنترل کامل خود درآوردند. فرد موسوم به ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، در همان زمان ادعای خلافت بر عراق و سوریه کرد.

نیروهای مورد حمایت آمریکا در هر دو کشور در حال حاضر درگیر نبردهایی با شبه‌نظامیان حکومت اسلامی هستند و گزارش‌ها حاکی‌ست این نبردها با پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو است. هم‌زمان سازمان‌های مدافع حقوق بشر همچنان، و به‌تاکید، در مورد وضعیت غیرنظامیان در مناطق باقی‌مانده از موصل و نیز در رقه، ابراز نگرانی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG